Auteur Topic: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur  (gelezen 10369 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Gepost op: 8 maart 2017, 22:16:21 »
Goedenavond,


Ik heb een vraag aangaande de huidige regelgeving omtrent de pmr´s. Aangezien ik bij het AT niets meer in de regelgeving kan vinden over het gebruik van externe antennes gooi ik deze vraag in de groep.
Ik ben sinds vorige week in het bezit van een Polmar Mini pmr. Deze is standaard 0.5 watt maar kan door software aangepast worden. Het apparaat is CE goedgekeurd (zonder ! uitroepteken dus) en volledig legaal te gebruiken in de EU, echter.......... had de antenne "gefixed" moeten zijn ware het niet dat ik hem met de hand zo losdraai. De nieuwe CCE (EU) regels melden dat gebruik van PMR's uitsluitend met een vastzittende/geintegreerde antenne is toegestaan. Nu zijn er heel wat goedgekeurde Profi portofoons op de markt waarbij de antenne vaak ook verwisselbaar is. Nu vond ik echter wel een online folder (2014) van het AT waar, als ik het goed begrijp, "iedere antenne gebruikt mag worden indien............................"!!!!!!!!! Ik vind het erg onduidelijk. Is er iemand in de groep die hier meer van weet??

Groetjes

Rob

Bijlage: https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/brochure-vergunningsvrije-radiotoepassingen.pdf
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2017, 07:06:00 »
Hier is al eens eerder over gesproken en destijds kon ik ook niets meer vinden. Ook in de bijlage zie onder kan ik niets meer vinden. Wel moet je rekening houden dat als het mag een externe antenne dat je niet het zendvermogen overschreidt. Het blijft ten alle tijde 0,5watt, dus een antenne met een geringe versterking is al uit den boze.

Bijlage: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-3750.html

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2017, 11:19:12 »
Bedankt Bert, de Staatscourant e.d. heb ik helemaal doorzocht en niets gevonden. Ik denk dat ik het AT maar eens ga bellen.

Groetjes

Rob
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2017, 20:06:02 »
Lijkt me de beste oplossing, laat de uitkomst even weten.

Offline Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2017, 20:47:29 »
Als ik in de Europese regelgeving kijk op: http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/official/pdf/ECCDEC1505.PDF dan staat hier dat de antenne onderdeel uit moet maken van de portofoon
<<ANNEX 1: DEFINITIONS
Integral antenna:
antenna designed as a fixed part of the equipment (without the use of an external
connector) which cannot be disconnected from the equipment by a user with the
intent to connect another antenna>>

En daar wij toch ook in de eu zitten lijkt het mij dat de antenne vast moet zitten!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2017, 01:55:40 »
Marcel, het is zoeken naar een speld in een Hooiberg. Als je mijn linkje bekijkt zie je duidelijk dat er wordt gesproken over "iedere antenne is toegestaan............mits je dus wel aan de TX Power houdt. Ik ben mijn Engels zeker machtig en lees wat je schreef over de porto's e.d. die 1 geheel moeten vormen met de antenne, vast dus, maar niet iedereen leest dat. Bovendien lees je het weer in het Engels op een site die voor de EU geldt en je moet maar net weten dat er zo'n organisatie is, CEPT is wel bekend  maar ik verdiep me niet echt op europees niveau . Nederland maakt weliswaar deel uit van de EU maar heeft zo ook zijn eigen regeltjes. Het AT zal dus uitkomst moeten bieden, schrijven of bellen dus.

Groet

Rob :-\
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2017, 07:06:08 »
Oeps, nog even een verbetering, zag dat ik de defenitie had geplakt, maar daar hoort natuurlijk dit stukje bij:

<<9. that all  PMR  446 equipment is  hand  portable  and  shall  use  only  integral  antenna  and  an  effective  radiated  power  not  exceeding  500  mW,  while  any base  station, repeater or  fixed  infrastructure  use  is  excluded>>

Ik kan in het Nederlandse document niet echt vinden dat: 'iedere antenne is toegestaan... mits' lees ik daar nu overheen dan?
Want als dat er staat ben je er volgens mij al en is er geen discussie meer of het speciale apparatuur moet zijn!

Ben benieuwd wat het antwoord van het AT is!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2017, 09:18:23 »
pmr´s zijn pmr´s als ze hoog uit 0,5 wat vermogen hebben en een vaste antenne .. ( al zo vaak gelezen )
Als de antenne af schroefbaar is het geen PMR volgens de Nederlandse en Europese wet gever .
En mag je hem alleen gebruiken en bezitten als je een zendamateur bent !!!
Het echte CE keurmerk is een veiligheidskeurmerk .Heeft AT niks mee nodig .  Echter betekend het ook letterlijke en figuurlijk  Chinese export .
Je moet heel goed kijken wil je het verschil zien tussen het originele en het Chinese CE .

JOU handelaar moet zich er van over tuigen dat het een Europese keurmerk is anders mag hij het jou niet verkopen .
ALS je het apparaat gekocht hebt bij een Nederlandse handelaar dan is die in overtreding .. En als het apparaat in de brand vliegt ( zo als wel eens bij telefoons gebeurde) zal de verzekering de schaadde op hem verhalen . Heb je dat ding echter besteld in China ... Dan hoeft de verzekeraar de schaadde niet te vergoeden .

Aparten zonder geledigd CE keurmerk mogen alleen gebruikt worden door in dit geval zendamateurs .
Of professioneel gebruik .... Men acht de kennis van de groep zo groot dat zij op tijd gebreken constateren  .

We hebben een cursus  gehad over het CE keurmerk ..
Want het was ons niet duidelijk wat het CE keurmerk nog eigenlijk was en deed  ..


PS als je het AT belt ... houd de gegevens bij de hand van de handelaar .
ALS hij jou het verkoopt als vergunningsvrije portofoon kan hij bezoek verwachten van het AT ...
Als je hem zelf besteld hebt in China ...
Ik zou niet bellen ..

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2017, 10:58:33 »
JS, lees mijn eerste bericht bovenaan. Mijn porto is volledig goedgekeurd en komt bij een erkende dealer vandaan (K-PO). De porto heeft dus het juiste CE kenmerk zonder uitroepteken in een cirkel. Volledig legaal dus maar de antenne zal dus volgens CCE/CEPT vast danwel gelijmd moeten zodat deze niet te verwijderen is, dat laatste is dus niet het geval en dat geldt voor meerdere wat duurdere pmr porto's die hier in de NL te koop zijn.

Groet

Rob
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2017, 13:07:47 »
"De porto heeft dus het juiste CE kenmerk " ,.... mijn boormachine ook .. CE heeft NIKS totaal NIKS nodig met  wel of niet mogen zenden  .
Het is een veiligheid keurmerk .. wat op alle electronics aparten  MOET zitten ..en die op de chinees porto's is hun chinees export handelsmerk om jou doelmatig te misleiden

Voor zendapparaten  hebben we het CCE/CEPT keurmerk ... MAAR je wil ook niet weten hoe het zit , je wil iemand die jou verhaal bevestigt .
Zo als bijna iedereen die zich hier meld met niet legale zogenaamde  PMR en LPD porto's ..

Ga je gang ... jou problemen ..  mij heb je niet .. lekker op vakantie  naar buiten land en neem de porto  voor al mee ...  ;D
Alleen in Nederland is de pak kans (nog) klein  ..

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2017, 16:04:28 »
CE betekent toch China Export ? ;-)

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2017, 23:05:48 »
Geen China porto JS........... verschil is duidelijk maar CE is dus ook geen keurmerk zoals ik eerder dacht.

 Europese porto uit Italy (Polmar) enne............ ik ben niet zo'n globetrotter.
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2017, 23:49:26 »
Heb je ook een type nummer ?
Je had het over K-PO ..  maar het een polmar  dus
Wil wel eens weten welk merk beweert een legale PMR te zijn met afneembare antenne ..
Die  je ook nog eens via een computer in vermogen kan op schroeven ..  
Had van middag contact met een  oude kennis uit de 27 mc tijd .. Die is echter wel zendamateur geworden ..
Die is ook heel benieuwd naar jou PMR  porto met afneembare antenne
Ik ben eens gaan zoeken maar kom polmar alleen tegen als amateur porto of  porto voor provisioneel gebruik  ..
Goedkoop zijn ze zeker niet .. en IK zou der werk van  maken als mij zo wat verkocht werd als legale PMR ..
Goedschiks of kwaadschiks .. ding ging terug en mijn geld weer op de bank ... Zo niet deed ik aangifte van misleiding .

Offline Rob RiemVis

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2017, 00:07:58 »
Polmar mini, wordt o.a. verkocht bij K-PO, Portofoondiscounter, Bol.com, niet de minste dus en het zijn bedrijven die zich niet in de vingers willen snijden door rommel te verkopen hoewel..... Bol.com verkoopt ook de Chinese porto's dus leken op dit gebied kunnen zonder kennis van zaken de verkeerde apparatuur aanschaffen.
Rob RiemVis

Uniden UBC125XLT, Midland RH-771,
Diamond SRH-805s (BNC Chinese versie), Diamond RH901S, Diamond RH-795

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Regelgeving vergunningsvrije pmr apparatuur
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2017, 00:30:58 »
Laat  ik jou daar privé over berichten ,,,