Auteur Topic: Whistler TRX 1  (gelezen 29670 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #30 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:15:27 »
Beste luitjes ,

Bedankt voor de uitleg ik ben benieuwd waar je deze scanner besteld hebt, bij zipscanners of bij een Engelse firma ik ben erg benieuwd.
Bij zipscanners is er gratis verzend kosten ik ben trouwens benieuwd wat de douane kosten zijn.
Mocht je hem binnen hebben vertel mij dan je ervaring hoe hij werkt en ook hoe je het makkelijkst werkt met deze scanner.
Op marktplaats wordt hij aangeboden voor 475€ compleet geprogrammeerd maar dan is hij weer er af en dan na  7 maanden weer terug op Marktplaats deze man zit in Venray dus wees gewaarschuwd mocht je interesse hebben ik zelf vind het vreemd en op mijn vragen waarom geeft hij geen antwoord.

groetjes Piet :D

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #31 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:30:27 »
Nogmaals een reactie van mij,

Zou het misschien een idee zijn wanneer iemand een file heeft gemaakt deze te delen met ons want dan kan iedereen het bv.. aanvullen met de EZ software en weer op dit forum uploaden als het gaat.
Zo blijven wij allemaal up to date.
Dit gebeurt met TYthera files ook bij de dmr amateurs.

groetjes Piet ;)

Offline Johnny Whistler

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #32 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:04:35 »
Als ik genoeg frequenties gevonden heb en een file heb, dan zal ik hem zeker delen.
overigens heb ik de scanner gekocht bij Martin Lynch en sons. douane heb je geen last van want het is Europese Unie, dus vrij van goederen en personen.

ik krijg de scanner woensdag geleverd met DPD post.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #33 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:45:09 »
Ik heb hem gekocht bij Moonraker UK

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #34 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:51:03 »
Instellingen op de TRX-1 zijn persoonlijk wat betreft scanlist benamingen, display verlichting, audio, etc.
Frequenties kun je ook heel makkelijk laden via excel
Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan en ben bezig met een excel bestand met bijna alle analoge en digitale frequenties incl. pmr
In het excel bestand kun je al een aantal onderdelen benoemen in de kolommen die in EZ scan worden overgenomen;
• Alpha tag
• Frequentie
• Mode (
• Scanlist(s)  
• Recording
• Audioboost
Etc.

Ik kan ook een kant-en-klaar bestand maken met al mijn instellingen, maar die zijn dan voor de regio Amsterdam
Heb je interesse stuur maar een persoonlijk bericht met je emailadres, dan mail ik het excel bestand of het totale file
Momenteel dus nog "under construction" binnen een week is het wel af hoop ik.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #35 Gepost op: 22 augustus 2017, 19:11:50 »
Zie er net eentje te koop staan op MP
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #36 Gepost op: 22 augustus 2017, 21:09:07 »
Inmiddels heb ik een kant-en-klaar bestand klaarstaan met instellingen en frequenties die je  - via EZ scan - kunt laden naar de SD card van de TRX1
(Stuur mij een PB met je emailadres mocht je dit willen gebruiken)

Het bestand bevat de meeste standaard analoge frequenties, frequenties waar veel DMR/NXDN op zit, marifoonkanalen, een aantal VHF luchtvaartfrequenties,
Rode Kruis, Reddingsbrigade, PMR en nog wat losse frequenties van Amsterdam en Roterdam.
De frequenties zijn al verdeeld in scanlists (zie afb.)
Alles is nog naar eigen wens aan te passen zowel in excel - en dan opnieuw importeren in EZ scan - of direct in EZscan.



Voordat je mijn bestand gaat laden maak je eerst een back-up van je eigen bestand in EZscan door in het "File"menu te kiezen voor "Save Current Configuration to Archive"
Het bestand "CDAT_2017-NL.zip" laad je daarna in EZ-scan via het menu "File" en dan "Restore Configuration from Archive".
LET OP: Alle eerder geprogrammeerde settings, frequenties en scanlists worden nu overschreven.

Wil je in eerst in exel sorteren en programmeren gebruik dan het bestand "TRX1_freqlist'_NL.xlsx"
Dit kun je makkelijk laden in EZ scan, de overige settings zoals display verlichting en trunking settings blijven dan ongewijzigd.
LET OP:  frequenties moeten wel een punt . hebben (tussen Mhz en Khz) en geen komma.
Ook in de Alphatag mag nergens een komma staan, anders verplaatst EZ-scan dit naar een volgende kolom.



Importeren van Excel data naar EX-scan:
1. Ga eerst in EZscan naar de tab Conventional Frequencies > select all (cmd-A) en delete de bestaande freq's
2. Ga naar het excel bestand en kopieer alles (cmd-A + cmd-C)
3. ga weer naar het tabblad Conventional Frequencies in EZscan en klik rechts onderin op de button "import from Clipboard".
    Als het goed is zie je nu een preview van de lijst.
4. De kolommen in excell moeten matchen met die van EZscan;
    in de preview in EZscan heeft elke kolom bovenin een pull-down     menu waar je de juiste benaming kunt selecteren

Als alles goed staat klik je op import en "voila"




Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #37 Gepost op: 23 augustus 2017, 06:03:35 »
CSV bestanden, daar kan ik ook wel wat mee. Als iemand me een voorbeeld mailt, waar alle soorten frequenties in zitten, dan kan ik mijn lijst wel in dat formaat converteren. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johnny Whistler

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #38 Gepost op: 23 augustus 2017, 14:45:13 »
Hallo Mark,

Ik heb de scanner vandaag ontvangen en eerst alle updates ingeladen. Nu kan ik alleen kiezen tussen bandplan US of Canada.
is dit als ik jou bestand upload te veranderen?

Groet,
Johnny

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #39 Gepost op: 23 augustus 2017, 19:27:44 »
Er moet een UK-bandplan zijn hoor...
Weet je zeker dat je de laatste firmware geladen hebt: https://whistlergroup.com/products/trx-1-cpu-firmware-installer
En ook de laastste versie van EZ scan: https://whistlergroup.com/products/ez-scan-for-trx-1
Als je de scanner firmware gaat updaten via EZscan zorg dan altijd eerrst dat je de laatste versie van EZ scan geïnstalleerd hebt, anders kan de scanner vastlopen

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #40 Gepost op: 23 augustus 2017, 19:36:19 »
Nog even voor alle duidelijkheid:
Onderstaande afbeelding geeft de scanlists weer. Deze zijn te vergelijken met de "frequentiebanken" uit de oudere scanners
Als je de TRX aanzet zijn ze allemaal actief (enabled) Dit kun je dus wijzigen in de software of via het toetsenbord van de scanner.
Wil je een scanlist aan- of uitschakelen toets dan tijdens het scannen het nummer van de scanlist in.
Wil je meerdere scanlists gelijktijdig aan- of uitzetten gebruik dan een punt tussen de nummers.


Offline Johnny Whistler

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #41 Gepost op: 23 augustus 2017, 20:35:45 »
Hallo Mark,

ik heb inderdaad hat bandplan van Engeland. de lijst van jou ingeladen en werkt perfect.
nu een halve dag gespeeld en wat ik merk is dat de scanner een zeer goede ontvangst heeft. de bediening heb je zo onder de knie.

ik wil morgen eens proberen een paar amateur DMR frequenties toe te voegen.

tot nu alleen positief over deze scanner.

Groeten,
Johnny

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #42 Gepost op: 23 augustus 2017, 20:57:41 »
Hallo Mark,

ik heb inderdaad hat bandplan van Engeland. de lijst van jou ingeladen en werkt perfect.
nu een halve dag gespeeld en wat ik merk is dat de scanner een zeer goede ontvangst heeft. de bediening heb je zo onder de knie.

ik wil morgen eens proberen een paar amateur DMR frequenties toe te voegen.

tot nu alleen positief over deze scanner.

Groeten,
Johnny

Zoek ook eens de 460 tot 466 Mhz band af.
Daar zit ook DMR.

Offline testerr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 514
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #43 Gepost op: 23 augustus 2017, 21:12:52 »
Ga maar door tot 470 Mhz.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #44 Gepost op: 23 augustus 2017, 21:46:38 »
Omdat er maar 1 zoekbandje aanwezig is op de TRX1 - en het zoeken met 6,25 Khz stapjes niet echt snel gaat - heb ik de de meeste frequenties waar DMR/NXDN op gebruikt zou kunnen worden in scanlist 1 gezet.