Auteur Topic: Begonnen studeren voor F registratie, at antenne vragen  (gelezen 2226 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Begonnen studeren voor F registratie, at antenne vragen
« Gepost op: 12 maart 2012, 18:07:09 »
Zo, even een kopietje gemaakt van mijn topic op zendamateur.com, omdat er hier ook veel mensen met verstand van zaken rondlopen. ;)

vandaag (het kriebelde al heel lang...) toch maar op de DLZA aangemeld om ergens dit jaar (mei is heel optimistisch denk ik) examen voor F te gaan doen. Op een proefexamen (eentje uit 2008 meen ik) scoorde ik zonder studeren 31 goed, dus dat moet te doen zijn met wat studie. Wellicht is er toch nog iets van mijn HTS Elektro blijven hangen (alhoewel ik vanaf het 2e jaar alleen maar in de informatica zat en dus geen elektronica meer kreeg). ;)

Ondertussen ben ik wat aan het kwijlen^H^H^H^H^H^H^Hnadenken :) over eventuele apparatuur en bijbehorende antennes. Om het geheel nog eniszins in een goede WAF (Wive Acceptance Factor) range te houden wil ik alles zo compact mogelijk houden. Dus: voorlopig 1 transceiver (naast de TH-F7e porto die ik al heb) en zo weinig en compact mogelijke antennes. Ik weet het, des te hoger des te straalt'ie en des te groter des te straalt'ie ook, maar in dit geval is langzaam opbouwen beter. :oops: :lol: Uitgangspunt is dus zo weinig mogelijk "lelijke dingen", zoals de familie zou zeggen. Stealth zou helemaal mooi zijn dus. Ik heb geen vast budget, maar hoe lager de kosten hoe hoger de WAF. Maar ook: hoe minder lelijk/in het zicht hoe lager de WAF, dus wellicht liever iets meer geld uitgeven om dat te vermijden (lelijk zie je elke dag, geld ben je zo weer vergeten tenslotte). Verder wil ik een optimale prijs/kwaliteit verhouding, dus liever net iets meer uitgeven voor veel beter spul dan goedkope rotzooi of iets heel duurs wat maar marginaal beter is.

De transceiver is niet zo heel kritisch, zolang die maar 2/70 én 80-6 doet en een beetje compact is. Ik denk aan de Icom IC7000 trouwens. Daarnaast heb ik antennes nodig en daar kan ik de meeste adviezen gebruiken. Woonsituatie: een gemeente die niet gek is op antennemasten op het platteland (Skarsterlan in Friesland, de enige GSM masten die we hier hebben staan hangen in windmolens...). Vergunningsvrije plaatsing lijkt me dan ook de beste start. Nu woon ik in een vrijstaand nieuwbouwhuis (6 jaar oud) met aangebouwde garage en veranda. Het platte dak van de garage/veranda is 4x10m en is 3m hoog. Daarnaast heb ik aan de achterzijde van de woning een gevel waar ik in de top (9m hoog) eventueel iets kan doen. Draden spannen doe ik liever nog niet (WAF), tenzij vlak boven het garagedak.

Ik ben even aan het breinstormen geweest en sprokkelde dit bij elkaar:
- Sandpiper MV6+3 6/10/12/15/17/20/30/40/80 mtrs vertical 3.00 m hoog
- Sandpiper X200 2m/70cm omni vertical 2.2m hoog

De MV6+3 zou ik of op een 2m boven het garagedak uitstekende mast kunnen neerzetten (dus 5m boven de garage uit, max vergunningsvrij, maar geen vrij zicht rondom, top op 8m), de X200 idem in de nok van het dak op een 3m mastje (wel vrij zicht rondom, top op 14m).

Doel is om te beginnen eens zien waar ik allemaal contact mee kan leggen, dichtbij en veraf. Zowel spraak als digimode (PSK31 lijkt me erg leuk, gen SSTV/ATV en 23cm+ voorlopig). Het lijkt me ook leuk om tijdens vakanties met de caravan wat met antennes te experimenteren en ook dan wat verbindingen te maken en wellicht nog leuke mensen te ontmoeten op de koop toe. ;) Verder lijkt het constueren van antennes me ook wel leuk en een uitdaging, maar ben ik niet zo van de electronica.

Vragen:
- is dit uberhaupt een setup waar ik wat mee kan? Suggesties voor alternatieven die beter zijn?
- zou een Scorpion SA680 80-10m hamstick achtig ding het veel beter doen dan de MV6+3? Is nogal wat duurder namelijk.
- heb ik hierbij nog een antenne tuner nodig? Ik gok van wel, om de MV6+3 wat breedbandiger te kunnen gebruiken.
- Zou ik met een antennetuner de MV6+3 ook voor 2/70 kunnen gebruiken? Dan zou'ie in de nok kunnen, is toch weer 6m hoger en met vrij zicht rondom. en het scheelt 1 extra 'lelijk ding".
- de MV6+3 op de garage heeft alleen vrij zicht in NW/ZO richting, op NO/ZW staan ons huis en dat van de buren, in Z richting staan de huizen van de achterburen. Levert dat veel problemen op? Ons huis is overigens houtskelletbouw met stenen muren, dus geen gewapend beton. De buren hebben veelal wel beton met wapening.
- dit zijn alleen verticals, voor SSB op 2/70 moet ik iets horizontaals hebben (laat ik eerst maar even voorbij gaan). Maar is alleen een vertical voor HF goed genoeg?
- is er gemiddeld iets te roepen over wat er met zo'n setup als dit te werken valt? Of moet ik echt de hoogte in of lange draden gaan spannen om niet heeeeel erg afhankelijk te zijn van enorm goede condities voor wat DX werk?
- zou ik op het garagedak ook een (gevouwen) draadantenne kunnen plaatsen voor HF (80-10)? Dat zou helemaal mooi zijn, want valt veel minder op. :) Ik heb tenslotte 2x 12m rondom de ruimte, dus een 1/2 golf dipool voor 20m moet al kunnen (?). Wellicht kan er zelfs een stuk draad net boven de dakpannen richting de mast in de nok van het huis, is nog weer bijna 8m meer lengte.
- levert een HF antenne op/boven het garagedak geen veel grotere kans op RFI op dan eentje boven de bebouwing? Dichtsbijzijnde elektronica bij een vertical zou op ee meter of 4 horizontaal zijn (beide keren een slaapkamer).
- een nog grotere uitdaging dan het plaatsen van de antennes wordt het om de coax kabels de woning in te krijgen. :shock: Nieuwbouwhuis, dus geen kieren. Ik zou vanaf de begane grond haast wel door het plafond, verdiepingsvloer en dak heen moeten (gelukkig achter het afschotwandje op de 1e verdieping langs). Iemand daar goede ideeén voor? Enige alternatief (en veel betere WAF) is om ditzelfde te doen maar dan naar de meterkast toe en dan via een loze leiding (max 2x Aircell 7, zit nu 2x UTP in) naar de hobbykamer. Levert wel veel meer buigingen en een tripje langs 2x Wifi/router/switch/NAS op...

Zo... da's alvast een flinke lap tekst. 8) Hoop dat ik niet te veel rare vragen stel en dat mijn opmerkingen in elk geval een beetje in de goede richting zitten en het niet heel erg als dwaas gepraat in de ruimte overkomt. ;) Op- of aanmerkingen zijn dus welkom.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland