Auteur Topic: Wat is dit?  (gelezen 2740 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 732
Wat is dit?
« Gepost op: 16 april 2011, 14:07:48 »
Ik kreeg laatst de vraag wat dit voor'n antenne is. Nu heb ik dit zelf nog nooit gezien en vraag ik mij af of dit wel een antenne is.

Kortom 2 vraagjes:
Is dit een antenne? Zo ja, wat voor'n antenne is dit?



http://twitpic.com/4l5z5e/full

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Wat is dit?
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2011, 14:31:12 »
Is dit een antenne? Zo ja, wat voor'n antenne is dit?

Dat is een magnetische-loopantenne.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Wat is dit?
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2011, 14:45:05 »
Deze is voor kortegolfontvangst of zenden als je een bevoegd zendamateur bent. Hij is zelf te maken, maar om hem af te stemmen heb je een speciaal onderdeel (afstemcondensator) nodig. De afstemming is nogal scherp. Als je echt op de kortegolf wilt gaan luisteren kan je beter eerst met een stuk draad van een paar meter als antenne beginnen en als het goed bevalt de boel verbeteren in prestatie.

PD1EU

  • Gast
Re: Wat is dit?
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2011, 15:12:59 »
.

-Ed

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 732
Re: Wat is dit?
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2011, 21:29:26 »
Heel erg bedankt voor de informatie :D

skourre

  • Gast
Re: Wat is dit?
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2011, 08:49:15 »
ja dit noemen ze een magnetic loop.dit is een zelfbouw.werken perfect en zijn zeer rustig in de ontvangst.
ik heb zelf net een al 1530 actieve loop mogen beluisteren bij een middengolf luistervink en ik moet zeggen wat een heerlijk rustige ontvangst.stond wel een perseus achter.ook een goed ontvangertje trouwens.

groet

skourre

Leen Ansems

  • Gast
Re: Wat is dit?
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2011, 09:30:42 »
De antenne is inderdaad een zelfbouwproject, maar die moet je niet bouwen als beginneling in de hobby. De ervaring is nogal verschillend: de ene zendamateur noemt het een stralende dummyload en de andere is vol lof. Bij een fabrieksantenne`s heb je allemaal antenne`s die binnen een marge hetzelfde presteren. Bij zelfbouw wordt dat al moeilijker, want zelden is er 1 exact gelijk aan een ander.
Dat maakt het vergelijken nogal lastig.