Auteur Topic: Info schepen de Vloot (B), de Rijksrederij en het Nederlands Loodswezen  (gelezen 69030 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Online Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info schepen de Vloot (B), de Rijksrederij en het Nederlands Loodswezen
« Reactie #45 Gepost op: 5 februari 2009, 12:21:11 »
Nieuw patrouillevaartuig voor Rijkswaterstaat
VLISSINGEN - Rijkswaterstaat krijgt vanaf vandaag de beschikking over het nieuwe patrouillevaartuig RWS 70. Het schip krijgt als thuishaven de Buitenhaven te Vlissingen. Rijkswaterstaat kan hiermee zeven dagen per week op de Westerschelde aanwezig zijn.

<b>RWS 70</b>

De RWS 70 is bedoeld om meer aanwezig te kunnen zijn op de Westerschelde en zo handhaving en toezicht op het water te verbeteren. Rijkswaterstaat handhaaft onder meer op milieu, vergunningen, vaargedrag, baggeren en zandwinning. Tevens begeleidt Rijkswaterstaat het scheepvaartverkeer bij calamiteiten. Het aantal mensen op de schepen op de Westerschelde moet in 2010 zijn uitgebreid tot 24, zodat Rijkswaterstaat zeven dagen per week en 24 uur per dag zijn taken op het water kan uitoefenen.

De RWS 70 is één van de tien nieuwe, kleinere en snellere wendbare patrouilleschepen voor Rijkswaterstaat in Nederland. Het schip is gebouwd met aandacht voor het milieu. Het brandstofverbruik is laag, evenals de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen. Ook heeft het vaartuig een asloze boegschroef, waardoor er geen smeerolie meer nodig is. Verder zijn vuilwatertanks ingebouwd.
Bij het ontwerp is veel aandacht besteed aan het golfpatroon in verband met het voorkomen van mogelijk hinderlijke golfslag bij hoge vaarsnelheden. De RWS 70 heeft daarom kunststof voortstuwingsschroeven in plaats van bronzen exemplaren.

Bron: Rijkswaterstaat
Groeten van Michel

Online Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info schepen de Vloot (B), de Rijksrederij en het Nederlands Loodswezen
« Reactie #46 Gepost op: 23 april 2009, 00:09:25 »
Van Toorenburg doopt RWS 71

DORDRECHT - Leny van Toorenburg, hoofd secretariaat van Koninklijke Schuttevaer, heeft vrijdag 17 april het nieuwe patrouillevaartuig RWS 71 van Rijkswaterstaat gedoopt op scheepswerf De Haas in Maassluis. De RWS 71 is het tweede vaartuig van de rijksoverheid in de nieuwe huisstijl van het rijk en krijgt Dordrecht als thuishaven.

Rijkswaterstaat bouwt tien nieuwe kleinere, snellere en wendbare patrouillevaartuigen omdat vaarweggebruikers aangeven dat handhaving en toezicht zichtbaar aanwezig moeten zijn op het water.

Het nieuwe patrouillevaartuig is voorzien van de nieuwste technologie ën. De voortstuwingsschroeven zijn van kunststof gemaakt in plaats van de conventionele bronzen schroeven. Verder heeft het vaartuig een asloze boegschroef waardoor er geen smeerolie meer nodig is. Hierdoor is er geen kans meer op olieverontreiniging in het water. Bovendien zijn de motoren zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk.

Ook het uiterlijk van het patrouillevaartuig is vernieuwd. Volgens Rijkswaterstaat is met het te water laten van de RWS 71 een eerste stap gezet naar een herkenbare rijksoverheid op het water.

Bron: Schuttevaer
Groeten van Michel

Online Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info schepen de Vloot (B), de Rijksrederij en het Nederlands Loodswezen
« Reactie #47 Gepost op: 26 juni 2010, 08:35:12 »
Nieuwe sleepboot voor Kustwacht

DEN HELDER - De Nederlandse Kustwacht heeft een nieuwe sleepboot, die vanuit Den Helder op het Nederlands deel van de Noordzee gaat fungeren als Emergency Towing Vessel (ETV). Vrijdag arriveert het schip, met de naam ‘IEVOLI BLACK’, voor de eerste keer in de haven van Den Helder.

De Noordzee is één van de drukst bevaren zee ën ter wereld. Per jaar zijn er meer dan 260.000 scheepsbewegingen van schepen van en naar onze havens of die ons land passeren naar andere bestemmingen. Het risico van maritieme rampen en incidenten, mede met het oog op de gevolgen voor het milieu, is een zorg van de Nederlandse Overheid. Scheepvaartverkeer in het Nederlands deel van de Noordzee verloopt bijna in alle gevallen zonder problemen. Maar een ongeval is nooit helemaal uit te sluiten en wanneer het dan mis gaat, wordt er adequaat gehandeld.

Sinds 1995 beschikt de Nederlandse Kustwacht over een krachtige sleepboot die als Emergency Towing Vessel (ETV) wordt ingezet bij dreigende rampen en incidenten zoals olieverontreiniging of verlies van lading. De IEVOLI BLACK kan een schip, dat bijvoorbeeld zijn voortstuwing verliest in een zeegebied waar ook platformen voor olie en/of gaswinning staan of nabij een windmolenpark, zo snel mogelijk in veiligheid brengen. Naast de primaire ETV taak wordt het schip ook ingezet voor andere Kustwachttaken, zowel op het gebied van handhaving als dienstverlening.

De Rijksrederij van Rijkswaterstaat (Ministerie van Verkeer en Waterstaat) heeft een overeenkomst met de Firma SVITZER in IJmuiden gesloten om permanent een ETV beschikbaar te hebben. De ‘IEVOLI BLACK’ is de vervanging van de de sleepboot ‘WAKER’, die in september 2009 als gevolg van brand verloren is gegaan. Het schip is permanent aan de Kustwacht ter beschikking gesteld.

De ‘IEVOLI BLACK’ opereert vanuit Den Helder en is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar beschikbaar op 15 minuten afroep. Bij verslechterende weersomstandigheden (vanaf windkracht 5) vertrekt de ‘IEVOLI BLACK’ preventief naar zee en kiest positie nabij de belangrijke scheepvaartroutes boven de Waddeneilanden.
Groeten van Michel

Online Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info schepen de Vloot (B), de Rijksrederij en het Nederlands Loodswezen
« Reactie #48 Gepost op: 18 februari 2016, 21:59:30 »
Er ontbrak een handig actueel overzicht van Belgische- en Nederlandse schepen die in dienst zijn van de overheid of grote organisaties zoals het Belgisch- en Nederlands Loodswezen, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, defensie, douane, marechaussee en (zeevaart)politie maar ook sleepboten, bootlieden en bergingsdiensten.

Inmiddels is een aanvang gemaakt, waar de komende maanden nog wat werk ligt.

http://site.maritiemewereld.nl/?page_id=36
Groeten van Michel