Auteur Topic: London ATCC puzzel  (gelezen 9342 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
London ATCC puzzel
« Gepost op: 26 februari 2012, 19:45:29 »
Probeerde een beetje uit te vissen m.b.v. Planeplotter & Scanner op welke London ATCC freq een kist te horen was op een gegeven lokatie

London Civil zoals ik het deze avond heb gevolgd

118.480 : Noordzee / Oost (Low?)
128.160 : Noordzee / Oost (High?)

126.780 : Noordzee (boven lijn Norwich)#
128.125 : Noordzee (boven lijn Norwich)

129.600 : Noordzee / West (Inbounds LHR LGW?)
LHR Arrivals :

118.480 / 128.160 -> 129.600

LGW Arrivals :

133.525 -> 129.600

Arrivals ?
135.425 / Wellicht Stansted/Luton/Mildenhall*

#Wellicht toevallig, maar alleen op de 126.780 heb ik tot dusver ook Eastbound verkeer gehoord.
*Uit het verleden weet ik dat Amerikaans verkeer naar Mildenhall altijd op deze freq wordt gehoord als ze civiele routes vliegen

Vragen :

Zijn er dedicated freqs voor Eastbound verkeer van London ATCC zeg maar in de regio Noordzee onder de lijn Norwich?
Of zijn ze al overgedragen aan Amsterdam/Maastricht voordat ze een beetje in (mijn) bereik komen?
Heeft iemand aanvullingen en/of correcties op bovenstaand?

Grtz
Joost

EDIT gelukkig gooit de KL1033 in mijn theorie aan diggelen... deze zit nu op de 133.525 maar gaat wel degelijk naar LHR zucht...

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 15:57:04 »
Het enige wat ik je kan helpen is de info die ik heb vanaf de Amsterdam kant van en naar het westen toe.
Beginnend onderaan links langs de FIR grens:

London TC (Terminal Control East) die aangrenst aan onze FIR bij REFSO, REDFA en RINIS werkt tot FL200 en werkt op 135.425.
Daarboven (verticaal) zit Sector 14 (westbound) FL205 tot ik meen FL280 op de 118.480.
De overdracht is at or before GORLO of when practicable al eerder.

Ten noorden van sector 14 zit sector 12, waarvan Amsterdam het verkeer via REDFA (en Maastricht via REDFA en SOMVA) binnenkrijgt eastbound, dat verkeer krijgen we ruim voor REDFA al op de frequentie (Amsterdam West sec.4 125.750)

Dan het stuk luchtruim waar London Info en London Mill beiden in werken, waarbij wij eventueel westbound verkeer (kisten die naar Norwich willen zonder airways te willen vliegen) op 124.600 zetten.

Noord daarvan, krijgen wij verkeer van Sector 10 (Humber) via LAMSO en MOLIX (inbounds krijgen we al ruim voor de GODOS area vóór ENITO en verkeer via MOLIX inbound zit tot aan MOLIX in uncontrolled airspace) en gaan wij westbound via EMLON en SOPEK, freq. Sector 10 is 128.125, en tenslotte verkeer via GODOS eruit en TOPPA inbound gaat via Scottish wat op de 121.325 werkt, inbounds krijgen we al voor LARDI op de frequentie.


Tot zover van mijn zijde
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2012, 16:42:28 »
Misschien vind je hier ook enkele puzzlestukjes:

http://ivao.co.uk/atc/ltcc/sw

Ik blijf het volgen  ;)
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2012, 17:38:40 »
Beiden Dank!

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2012, 17:44:32 »
Misschien vind je hier ook enkele puzzlestukjes: http://ivao.co.uk/atc/ltcc/sw

Interessante website, ik heb 'em toegevoegd aan mijn favorieten.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2012, 17:48:33 »
Het enige wat ik je kan helpen is de info die ik heb vanaf de Amsterdam kant van en naar het westen toe.
Beginnend onderaan links langs de FIR grens:

London TC (Terminal Control East) die aangrenst aan onze FIR bij REFSO, REDFA en RINIS werkt tot FL200 en werkt op 135.425.
Daarboven (verticaal) zit Sector 14 (westbound) FL205 tot ik meen FL280 op de 118.480.
De overdracht is at or before GORLO of when practicable al eerder. Dat is duidelijk, inderdaad hoor ik op de 118.480 verkeer wat nog inbound Gorlo is, vaak mogen ze meen ik dan naar Logan en Lambourne 3a Arrival op LHR als ik het een beetje goed heb gevolgd. Zou het kunnen zijn dat er nog een laag boven de 118.480 zit en dat dat wellicht de 128.160 is? Kan me voorstellen dat Maastricht het verkeer daar op zet en jullie als Amsterdam weinig er mee van doen hebben

Ten noorden van sector 14 zit sector 12, waarvan Amsterdam het verkeer via REDFA (en Maastricht via REDFA en SOMVA) binnenkrijgt eastbound, dat verkeer krijgen we ruim voor REDFA al op de frequentie (Amsterdam West sec.4 125.750) Dat had ik al een beetje door, via Planeplotter zag ik gister de nodige KLM 102x nog niet eens halverwege de Noordzee en al pratend met Amsterdam. Ooit eens begrepen dat als bijv London geen conflicting traffic heeft de kist vroeg overgegeven kan worden. Merkte gisteravond ook op dat verkeer boven de kust van Belgie als met London werkte

Dan het stuk luchtruim waar London Info en London Mill beiden in werken, waarbij wij eventueel westbound verkeer (kisten die naar Norwich willen zonder airways te willen vliegen) op 124.600 zetten. Vaak hoor je de KL151x op London Mil 135.275 coordineren of er Mil activiteiten zijn

Noord daarvan, krijgen wij verkeer van Sector 10 (Humber) via LAMSO en MOLIX (inbounds krijgen we al ruim voor de GODOS area vóór ENITO en verkeer via MOLIX inbound zit tot aan MOLIX in uncontrolled airspace) en gaan wij westbound via EMLON en SOPEK, freq. Sector 10 is 128.125, en tenslotte verkeer via GODOS eruit en TOPPA inbound gaat via Scottish wat op de 121.325 werkt, inbounds krijgen we al voor LARDI op de frequentie. Ook dit gaat mij duidelijk worden, enig "probleem" is dan nog de 126.780 waarvan ik (nog steeds) denk dat die in diezelfde sector wordt gebruikt, wellicht ook weer andere laag? Pls Advise?


Tot zover van mijn zijde

Wellicht zodirect weer even verder luisteren....Nogmaals Dank!
Denk dat ik gewoon "civiele" log ga maken van verkeer van en naar de UK :-)

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2012, 18:23:47 »
Wellicht zodirect weer even verder luisteren....Nogmaals Dank!
Denk dat ik gewoon "civiele" log ga maken van verkeer van en naar de UK :-)

Daar zit ook meer toekomst in dan in "mil" verkeer Joost  ::)
Luisterspulletjes :)

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2012, 18:25:02 »
Wellicht zodirect weer even verder luisteren....Nogmaals Dank!
Denk dat ik gewoon "civiele" log ga maken van verkeer van en naar de UK :-)

Daar zit ook meer toekomst in dan in "mil" verkeer Joost  ::)

Dat jij dit nu net moet zien ;-) LOL

Online Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2012, 18:36:50 »
Wellicht zodirect weer even verder luisteren....Nogmaals Dank!
Denk dat ik gewoon "civiele" log ga maken van verkeer van en naar de UK :-)

Daar zit ook meer toekomst in dan in "mil" verkeer Joost  ::)

Dat jij dit nu net moet zien ;-) LOL

Ik spreek jou later nog wel !! Ghehehe.
Luisterspulletjes :)

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2012, 18:43:06 »
Dat is duidelijk, inderdaad hoor ik op de 118.480 verkeer wat nog inbound Gorlo is, vaak mogen ze meen ik dan naar Logan en Lambourne 3a Arrival op LHR als ik het een beetje goed heb gevolgd. Zou het kunnen zijn dat er nog een laag boven de 118.480 zit en dat dat wellicht de 128.160 is? Kan me voorstellen dat Maastricht het verkeer daar op zet en jullie als Amsterdam weinig er mee van doen hebben

Ja, volgens mij zit er inderdaad nog een laag boven Sector 14 en sector 12, ik MEEN ooit eens de naam "Clacton High" hier gehoord te hebben maar de dimensies en frequenties zijn mij niet bekend. Ik meen vanaf FL280 of FL300 and up maar daar ben ik dus niet zeker van.

Citaat
Dat had ik al een beetje door, via Planeplotter zag ik gister de nodige KLM 102x nog niet eens halverwege de Noordzee en al pratend met Amsterdam. Ooit eens begrepen dat als bijv London geen conflicting traffic heeft de kist vroeg overgegeven kan worden. Merkte gisteravond ook op dat verkeer boven de kust van Belgie als met London werkte

Dat is in principe ook de gouden regel: heb je geen conflict meer met ander verkeer, overzetten die hap.

Citaat
Vaak hoor je de KL151x op London Mil 135.275 coordineren of er Mil activiteiten zijn

Klopt helemaal, die vraagt dan terwijl hij ons op set 1 Amsterdam 123.700 heeft op set2 bij London mil om toestemming. Als er geen bezwaar is van London Mil kant, dan houden wij de KLM'er op max FL160 en mag direct naar Norwich draaien, dan komt hij in uncontrolled gebied over de FIR grens, en bellen wij hem af bij sector 10.

Citaat
Ook dit gaat mij duidelijk worden, enig "probleem" is dan nog de 126.780 waarvan ik (nog steeds) denk dat die in diezelfde sector wordt gebruikt, wellicht ook weer andere laag? Pls Advise?

Ook die frequentie ken ik helaas niet maar het is HEEL goed mogelijk dat dit een Scottish (of Humber) upper frequentie zou kunnen zijn.

En dan hebben de Londenaren nog een setje reserve VHF freqs die ze nog wel eens in de nachtelijke uren gebruiken als de één of andere frequentie in onderhoud gaat. Vooral Scottish wisselt nog wel eens.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2012, 18:54:52 »
Wederom dank!!

Heb net de Eastbound Freq gevonden met daarop verkeer wat zowel naar Amsterdam 125.750 als Maastricht 132.635 wordt overgedragen : 133.940

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 187
    • Aviation Digital fotografie
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2012, 19:11:25 »
Wederom dank!!

Heb net de Eastbound Freq gevonden met daarop verkeer wat zowel naar Amsterdam 125.750 als Maastricht 132.635 wordt overgedragen : 133.940

Dat moet dan, volgens mijn knoppenpaneel, Clacton sector 12 zijn.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2012, 19:16:06 »
Wederom dank!!

Heb net de Eastbound Freq gevonden met daarop verkeer wat zowel naar Amsterdam 125.750 als Maastricht 132.635 wordt overgedragen : 133.940

Dat moet dan, volgens mijn knoppenpaneel, Clacton sector 12 zijn.

Dat strookt prima met het "plaatje" wat ik zie, en precies wat je ook al zei.. ruim voor de nederlandse FIR schakelen ze al over.

Krijg uit de UK ook antwoord dat 128.125 gebruikt wordt in dezelfde sector als 126.780 maar < FL315

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2012, 14:24:08 »
Wellicht kan dit document ook nog wat bijdragen:

http://www.nats-uk.ead-it.com/public/index.php%3Foption=com_content&task=blogcategory&id=4&Itemid=11.html

Met vriendelijke groet,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: London ATCC puzzel
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2012, 14:32:47 »
LOOK: (van september 2011)



Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne