Auteur Topic: Kabel bevestigen aan pluggen  (gelezen 10222 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Rutger

  • Gast
Kabel bevestigen aan pluggen
« Gepost op: 14 februari 2003, 15:45:28 »
Hey allemaal.

Ik heb net een nieuwe scanner, een bearcat 9000XLT.
En vandaag heb ik een discone antenne gekocht van Sky Band.
Ook heb ik er draad bij gekocht, een Coaxial kabel, staat er op. Ook 3 pluggen er bij. 1 plug voor achter in de scanner en 2 pluggen voor de uiteinde van elke kant van de kabel. Die meneer van die zaak zei; je moet van de buitenste rand 3 cm er af halen en de binnenkant 1.5 cm. En zo in het plugje stoppen en solderen. Maar me vader heeft het geprobeerd maar solderen zou link worden zei die want er is dan kans op kortsluiting als ik de antenne aan de scanner bevestig als het doorgelekt is. En zonder solderen zit de kabel er wiebelig in. Hoe hebben jullie dat nou eigenlijks gedaan?

Met vriendelijke groet,
Rutger :)

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2003, 18:23:20 »
Citaat van: "Rutger"
Maar me vader heeft het geprobeerd maar solderen zou link worden zei die want er is dan kans op kortsluiting als ik de antenne aan de scanner bevestig als het doorgelekt is. En zonder solderen zit de kabel er wiebelig in. Hoe hebben jullie dat nou eigenlijks gedaan?

Hoi Rutger,

ik vrees dat er toch maar 1 ding opzit en dat is solderen. De pluggen zijn zo geconstrueerd dat er geen kortsluiting op kan treden mits goed gesoldeerd. Echter, niet iedereen is een soldeerwonder, dat besef ik. Mogelijk is er iemand anders in je omgeving die je kan helpen met solderen. Vaak kunnen ze het ook voor je doen bij de betere scanner-zaak, dan weet je zeker dat het goed zit.

:arrow: Voor alle duidelijkheid: in de Coaxkabel zit een binnenkabel en een buitenkabel (mantel). De buitenkabel, dat is dat gevlochten gedeelte wat je het eerst ziet, moet aan de massa, dus buitenkant van de plug gesoldeerd worden. De binnenkern, dat is de koperen draad die helemaal in het midden zit, komt op het "steeltje" wat in het midden van de plug zit.

Je kan de verbindingen controleren met een multimeter; er mag geen verbinding zijn tussen massa en het binnenste steeltje.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, zo niet, aarzel dan niet om weer een berichtje te plaatsen. Er is kennis genoeg aanwezig op het forum!

Groeten,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Rusty

  • Gast
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2003, 20:14:44 »
Kijk op deze site onder Connector Assembly & Termination Instructions  hoe je de connector goed aansluit.
http://www.starkelectronic.com/czp9a.htm

Groeten Rusty

Speedy G.

  • Gast
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2003, 10:22:06 »
Eigenlijk is voor elke amateur een multimeter vereist. Dit is nooit weggegooid geld.
Sluiting in de antenne kabel klinkt erger dan het is, er staat namelijk geen stroom op. Wat er wel gebeurd is dat je ontvangst door de sluiting opeens heel slecht wordt (veel ruis). Zolang je zorgt dat de binnenkern zo afgestript wordt dat de kern volledig in de plug verdwijnt, en direct daarna wordt afgesloten door het plastic van de kern, dan speel je al op save. Zorg er altijd goed voor er geen enkel draadje van de mantel=massa contact maakt met de kern, want dan heb je direct al sluiting, en een slechter ontvangst.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2003, 13:06:18 »
Moet de mantel van de kabel per see aan de massa van de connector gesoldeerd worden?
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2003, 17:31:37 »
Kort maar krachtig : JA

Groeten, Peter.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2003, 09:07:30 »
Heb ik nu ook niet, en multimeter geeft wel nul aan als weerstand. Ik kan de mantel gewoon zien, en die maakt contact met de buitenkant van de bnc-plug.
Of wordt de ontvangst nog beter als ik dit soldeer. (ik ben bang van niet, gezien mijn soldeercapaciteiten)

emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Robert-Jan

  • Gast
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2003, 12:02:32 »
Ben jij nou bezig met BNC connectors te solderen of PL pluggen? want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Offline Rolf-Lim-z

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2003, 22:23:38 »
Citaat
Ben jij nou bezig met BNC connectors te solderen of PL pluggen? want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Een BNC plug heeft groefjes en klik je vast door een 1/4 slag te draaien een PL plug heeft een loszittende bus met schroefdraad en die draai je er op als de dop op een fles limonade.
Groningen is voor mij een beetje ver weg anders kwam ik wel ff helpen iemand dichter in de buurd mischien?
Spel fouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2003, 13:39:37 »
Ik gebruik een bnc-plu, een pl plug ken ik niet. Is dat dat geval dat aan de antenne kant zit. (die uit 2 delen). In elk geval zijn de beide kernen van beide pluggen gesoldeerd, en de mantels niet. Als ik die ga solderen brand ik waarschijnlijk het huis af, nee ik bedoel, dan smelt de buitenkant van de kabel.

emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2003, 16:50:33 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Ik gebruik een bnc-plu, een pl plug ken ik niet. Is dat dat geval dat aan de antenne kant zit. (die uit 2 delen). In elk geval zijn de beide kernen van beide pluggen gesoldeerd, en de mantels niet. Als ik die ga solderen brand ik waarschijnlijk het huis af, nee ik bedoel, dan smelt de buitenkant van de kabel.

emiel

Wij wensen je veel succes, en hebben de scanner alvast aangezet  :wink:



Ed :idea:

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2003, 02:45:15 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Ik gebruik een bnc-plu, een pl plug ken ik niet. Is dat dat geval dat aan de antenne kant zit. (die uit 2 delen). In elk geval zijn de beide kernen van beide pluggen gesoldeerd, en de mantels niet. Als ik die ga solderen brand ik waarschijnlijk het huis af, nee ik bedoel, dan smelt de buitenkant van de kabel.

Meestal hoeft de mantel ook niet gesoldeerd te worden, maar wordt die vastgeklemd. De mantel *moet* namelijk wel contact maken met de buitenzijde van de connector. Dat is namelijk de massa cq aarde.

Groeten, Peter.

Robert-Jan

  • Gast
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2003, 18:32:05 »
Meestal zit bij die BNC pluggen een los rond busje. Deze moet je als laatste over de buiten mantel heen schuiven. Je kunt hem dan aanknijpen met een tang voor BNC pluggen, maar gewoon met een combinatie tang gaat ook.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2003, 20:00:30 »
Ik heb een jaar of wat terug BNC pluggen gekocht die niet gesoldeerd of met een tang aangezet hoefden te worden.
Gewoon de coax met een scherpe tang of mes doorsnijden zodat je een recht snijvlak hebt.... buitenmantel een milimeter of 2 verwijderen.... coax in de plug duwen/draaien... de binnen kern wordt nu op een scherpe middenpen gespiest.... nu gaat er aan de zijkant een speciaal schroefje in met een holle onderkant... aandraaien en dit schroefje draait/boort zich in de buiten mantel om zo contact te maken.....klaar.....  Helaas weet ik niet meer waar ze te koop zet, en mocht je ze vinden, let op het schroefje, dit MOET hol zijn.

Deze BNC plug blijft zonder solderen/krimpen/knijpen prima zitten

groeten John R

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Kabel bevestigen aan pluggen
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2003, 09:39:34 »
Ik zal er op letten. In elk geval maakt de mantel kontakt met de buitenzijde, en dat lijkt me wel goed. Er komt in elk geval genoeg signaal door.

emiel
"Kick the tire and light the fire!!"