Auteur Topic: Nog de moeite of niet?  (gelezen 3822 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Nog de moeite of niet?
« Gepost op: 21 maart 2023, 14:22:06 »
Ik ben hier nieuw alhoewel ik bepaalde ervaringen heb in RX en TX.
Ik had eens graag geweten alvorens ik mij een scanner aanschaf of het nog de moeite is voor digitaal of analoog te gaan.
Ik zit al een tijdje te denken aan een Uniden 125XLT of de 3600.

Maar om hiervoor uitsluitsel te kunnen hebben zou je al eens de freq lijsten moeten zien welke er beschikbaar zijn.
Om enkel DMR van radioamateurs te luisteren vind ik dat een 3600 erover is.
Dus wie kan mij goeie raad geven?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2023, 16:28:07 »
Kijk eens op https://frequentiedatabase.eu/zoekfreq.php
Dan zie je snel welke modulatie het meeste gebruikt wordt in jouw omgeving, en kun je de juiste keuze maken.
Daar zou ik mee beginnen.

De UBC125 is erg geschikt voor 27mc, zendmateurs, marifoon, luchtvaart, brw object, pmr etc.
Fijne scanner, close call, prettige bediening, gratis software. Allemans vriend, aanzetten en het werkt, ik verkoop ze wekelijks.

Wil je ook DMR, dan is de 3600 een optie. Heeft wel een steile leercurve vbw bediening, betaalde software.
Je zou ook een DMR portofoon kunnen nemen, voor het DMR deel.
Nadeel is dat deze maar 16 kanalen per zone kunnen scannen.
Wel goedkoper, gratis software.

Wil je ook Tetra, Nexedge dan heb je weer andere types nodig.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2023, 18:25:55 »
Zoals je het voorschrijft is dan enkel dmr voor ontvangst nog mogelijk met de 3600xlt?
Voor de rest is het allemaal analoog, begrijp ik het goed?

Wat betreft de frquenties had ik gekeken op de database maar daar is weinig info te vinden over de streken.

Als ik het zo bekijk zijn er in menige streken eveneens firma's die werken met porto's zoals bewaking, bedrijven ect....
Ik heb er al gezien met kenwood porto's en oortjes zoals in zelfbouwmarkten is dit analoog of digitaal?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2023, 18:42:11 »
Zoals je het voorschrijft is dan enkel dmr voor ontvangst nog mogelijk met de 3600xlt?
Voor de rest is het allemaal analoog, begrijp ik het goed?

Ik denk dat >80% analoog is.
Vrij logisch, omdat DMR relatief nieuw is, de analoge systemen gaan vaak >10 jaar mee. DMR is pas enkele jaren.
Wanneer men alles nieuw aanschaft, is DMR het meest gekozen.
BRW Object porto's zijn 95% analoog (afgezien van DMO Tetra).

Wat betreft de frquenties had ik gekeken op de database maar daar is weinig info te vinden over de streken.

Op plaatsnaam zoeken. Je ontvangst bereik is doorgaans erg beperkt met een standaard antenne.
Dus je moet wel binnen 1-4 km zitten. Zoeken op regio heeft weinig zin.

Als ik het zo bekijk zijn er in menige streken eveneens firma's die werken met porto's zoals bewaking, bedrijven ect....
Ik heb er al gezien met kenwood porto's en oortjes zoals in zelfbouwmarkten is dit analoog of digitaal?

Ik denk dat 75% analoog is. Zijn vooral de CLP setjes en TK-3xxx serie portofoons.
De TK3701 heeft 3x 16 kanalen, waarvan 2x 16 digitaal. Maar vaak heeft men 3401/3501 welke analoog zijn, dan gebruik je de 3701 ook analoog.
Bij volledig nieuw gebruik adviseer ik DMR voor de 3701 als instelling.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
  • Rotterdam
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2023, 19:52:17 »
Wil je ook Tetra, Nexedge dan heb je weer andere types nodig.

Zoals je het voorschrijft is dan enkel dmr voor ontvangst nog mogelijk met de 3600xlt?

De 3600 kan ook NXDN (Nexedge) ontvangen. Vroeger was dat geloof ik een betaalde upgrade, maar tegenwoordig zit het er standaard bij (in ieder geval bij de importeur Avera en de webshops die ik ken). Het wordt in mijn ervaring minder gebruikt dan DMR, maar in de grotere steden kom je meestal wel een gebruiker of twee tegen. De andere digitale modi die hij ondersteunt worden in NL weinig tot niet gebruikt.

Bij volledig nieuw gebruik adviseer ik DMR voor de 3701 als instelling.

Zover ik kan vinden gebruikt de TK3701 in digitale modus dPMR, wat de 3600 dan weer niet kan decoderen. Er zijn wel scanners die het kunnen, maar de vraag wordt dan of je zoveel geld extra wil uitgeven om PMR te ontvangen.  ;D
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2023, 20:00:16 »
3701 Kan ook PMR Digitaal, dPMR is de 3e modus.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
  • Rotterdam
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2023, 20:39:17 »
Wat houdt 'PMR Digitaal' precies in en wat is het verschil met dPMR? Doel je op DMR Tier I? Op pagina 10 en 11 van de handleiding vind ik alleen dat vanuit de fabriek zone 1 de bekende analoge Kenwood-kanaalcombinaties bevat, zone 2 de 16 originele dPMR-kanalen tussen 446.1-446.2 MHz en zone 3 de 16 'nieuwe' dPMR-kanalen tussen de 446.0-446.1 MHz. De kanalen in de digitale zones vallen allemaal in het 6.25 kHz-raster van dPMR en zijn alle 32 geprogrammeerd met Common IDs, een term uit de dPMR-normen. De handleiding en de brochures die ik kan vinden reppen alleen over analoog en dPMR. Zie ik iets over het hoofd?
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2023, 21:20:54 »
Nee hoor, dat is i.d.d. de standaard programmering. Maar je kunt daar van afwijken uiteraard.
Wordt gedaan wanneer ze met andere merken moeten werken welke geen dPMR ondersteunen.
Dan worden de analoge PMR kanalen in DMR geprogrammeerd, krijg je er 16 analoog, 16 digitaal, en eventueel 16 in dPMR.
Wat ook wel voorkomt, is dat men er de 3 meest gebruikte landelijke UHF frequenties inzet.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
  • Rotterdam
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2023, 21:38:41 »
Ah, interessant. Ik kan verder nergens iets vinden over DMR-support bij de 3701, maar als ze inderdaad FM, dPMR én DMR Tier I ondersteunen lijkt het me een tof apparaat, zeker als er ook iets als DCDM wordt toegepast. Raar dat ze er dan geen reclame mee maken.

Ontopic: DMR Tier I (in ieder geval simplex DMR) decodeert de 3600 ook prima.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2023, 07:35:40 »
Die DMR op de 3600 is dus voor mij geen prioriteit, dacht alleen dat er andere digitale signalen te horen waren maar en die zijn blijkbaar ook miniem.
Indien ik dit wil kan ik nog altijd gebruik maken van Anytone of Tyt....

Dus nog even de kat uit de boom kijken of er nog eventuele reacties komen die mij kunnen overtuigen.

Offline louis52

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2023, 13:31:20 »
Beste 9600, ik woon zelf in Eindhoven en hier is best veel te horen. zowel analoog als digitaal, dus DMR. Ik heb de Uniden 125 zelf ook gehad. Prima  0ntvanger, klinkt erg goed, en ook erg goede ontvangst. Ben later over gestapt op de 3600. Deze heeft nogal wat voordelen op de 125. 1 ontvangt ook digitaal, 2 veel langer luisteren op een batterij lading. De 125 werktijd pakweg 3 uur, de 3600 4 tot 5 uur, met de mogelijkheid om te luisteren ook als er geen accu in zit. Of luisteren tijdens opladen accu. Werkt dan via USB poort op stroom. Is misschien wel wat moeilijker om mee te leren omgaan dan de 125. Heb ruim 100 kanalen zelf geprogrammeerd met koop software. De 125 is volgens mij voor iemand die een keertje wat luistert, wil je meer pak dan de 3600. Kijk eens voor geprogrammeerde kanalen op Marktplaats. Vaak gratis of voor klein bedrag heel Nederland op je ontvanger. Dit is mijn mening, succes met de hobby. Groetje`s
AOR AR DV1, AOR AR DV10, Uniden SDS 200, Uniden ubcd3600xlt , Diamond X200, Inverted v antenne 2x7,5 mtr, SDRPlay RSPdx , Anytone 878 voor DMR ontvangst, Yaesu FTDX10 voor HF ontvangst en MLA 30 plus.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2023, 17:45:11 »
Beste 9600, ik woon zelf in Eindhoven en hier is best veel te horen. zowel analoog als digitaal, dus DMR. Ik heb de Uniden 125 zelf ook gehad. Prima  0ntvanger, klinkt erg goed, en ook erg goede ontvangst. Ben later over gestapt op de 3600. Deze heeft nogal wat voordelen op de 125. 1 ontvangt ook digitaal, 2 veel langer luisteren op een batterij lading. De 125 werktijd pakweg 3 uur, de 3600 4 tot 5 uur, met de mogelijkheid om te luisteren ook als er geen accu in zit. Of luisteren tijdens opladen accu. Werkt dan via USB poort op stroom. Is misschien wel wat moeilijker om mee te leren omgaan dan de 125. Heb ruim 100 kanalen zelf geprogrammeerd met koop software. De 125 is volgens mij voor iemand die een keertje wat luistert, wil je meer pak dan de 3600. Kijk eens voor geprogrammeerde kanalen op Marktplaats. Vaak gratis of voor klein bedrag heel Nederland op je ontvanger. Dit is mijn mening, succes met de hobby. Groetje`s

Bedankt Louis, maar ik woon in België... De DMR activiteit hier is zeer laag en die kan ik ook beluisteren op mijn Tyt of Anytone.
Nu zeg je dat je digitaal kunt ontvangen maar juist ontvangen van radioamateurs is dus geen pluspunt voor mij op die 3600!
Welke gebruikers kan je horen op digitaal bij jou?

Het langer kunnen luisteren is altijd wel op te lossen.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 645
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2023, 20:48:57 »
ik heb dit draadje doorgelezen, maar ben een beetje in de war:
je luistert al DMR via een porto en zegt dat gebruik in jouw omgeving minimaal is.
toch vraag je om advies over een scanner die DMR ontvangt en dat heb je ook gekregen met aanvullingen over de digitale modes die de 3600 aankan.
dan heeft DMR ineens geen prioriteit meer en heb je het over andere digitale signalen.
wat voor digitale signalen wil je dan ontvangen?
Semafoonwinkel heeft al aangegeven dat je voor bijvoorbeeld Tetra andere apparatuur nodig hebt.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2023, 21:15:55 »
Een groot voordeel van de 3600 is dat je DMR kunt meeluisteren onafhankelijk van de instellingen (contact, CC etc).
Wanneer je DMR Porto's gebruikt, moeten deze settings goed staan, tenzij hij beschikt over "digital monitor mode" of "promiscuous mode".
Nadeel is dat ook veel merken DMR porto's geen dPMR (Tier 1) kunnen.
Ook kunnen ze maar 16 kanalen per zone scannen, scansnelheid is tegenwoordig wel redelijk.
De software van de meeste goedkope b-keus bami-porto's is ronduit verschrikkelijk, zitten veel fouten in, alleen de grotere merken hebben dat goed voor elkaar.

Voordeel van een DMR porto is dat ze zeer goedkoop zijn.
Ook analoge mode hebben, en VHF en UHF bereik.
Wanneer je naar vaste kanalen wil luisteren/scannen, is de bediening van zo'n porto zeer eenvoudig. Zeker wanneer je sneltoetsen programmeert voor de scan en zone functies.
Een nieuwe UBC125 en een nieuwe goede DMR porto -met gratis software- zijn samen veel goedkoper dan een 3600.
Leercurve van een 3600 is behoorlijk stijl.

De 3600 kan ook NXDN. Kan in bepaalde situaties handig zijn.
Voor Tetra (DMO en TMO) kom je al snel op de MTH800 of MTP850 uit. Maar die kunnen niet scannen (gaat met Tetra niet). Ook is in DMO het bereik erg beperkt.

Al met al best wel lastig om een keuze te maken.
Ik heb het geluk dat ik ze allemaal heb, soms is het ene handiger, soms het andere.
Het is echt per situatie/persoon/budget verschillend wat handig is, is voor iedereen weer anders.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Nog de moeite of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2023, 21:53:52 »
Houd er ook rekening mee dat de meeste portofoons niks laten horen als er RAS wordt gebruikt en veel Chinese portofoons kunnen niet overweg met Capacity+ netwerken..