Auteur Topic: Diamond D190 discone antenne aan zuignap  (gelezen 1099 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
Diamond D190 discone antenne aan zuignap
« Gepost op: 6 januari 2023, 17:30:27 »
Omdat ik geen buitenantenne heb (hoogtevrees, zonnepanelen enz) was ik op zoek naar een praktische oplossing om een beter ontvangst te krijgen op de UBCD3600XLT. Ik zag op de website van Rens-electronics (www.rens-electronics.nl) een klem gemonteerd op een zuignap. Twee van die zuignappen konden gemakkelijk een satellietschotel dragen stond erbij. Nou is een D190 klein (84cm) en weegt maar 0,54kg. Zo kwam ik op het idee om de D190 met deze zuignap op een raam van m’n dakkapel te bevestigen.

Snel deze klem en een D190 besteld en na ontvangst wat gaan knutselen. Eerst de zuignapklem getest en die zit inderdaad erg vast op een raam. Ik moest in verband met de breedte (36cm) van de D190 de klem twee langere schroeven en twee extra moertjes geven zodat de klem iets verder van de zuignap kwam te staan. Daarna de D190 erop gemonteerd en op een raam geklemd: zit zo vast als een huis. Sterker nog, losmaken kost een enige moeite .  Het ontvangst van de D190 lijkt stukken beter dan dezelfde D190 onder de nok.

Het mooie van deze oplossing is dat deze constructie met een zuignap met droog weer natuurlijk ook buiten op het raam bevestigd kan worden. Vanuit m’n dakkapel heb ik een vrij zicht richting zuiden over de daken van de andere huizen. Daarnaast is eea dermate mobiel dat je het ook eenvoudig op bv een raam van een stilstaande auto kan bevestigen (vliegveld, evenement, enz). Voor nu ben ik blij met het resultaat en ik denk dat dit ook een oplossing kan zijn voor mensen die geen mast mogen plaatsen.

Foto’s:
https://imgur.com/a/XhfmfMg
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond D190 discone antenne aan zuignap
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2023, 19:05:11 »
Leuk gedaan zo, mooie oplossing.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Diamond D190 discone antenne aan zuignap
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2023, 20:01:37 »
Mooie oplossing, zie ook mogelijkheden... ;)

Maar wat een draak van een website is dat zeg, kun je misschien aangeven waar je dit gevonden hebt op de website?? Zoekfunctie kom er niet mee uit en de logica is verder ver te zoeken...
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
Re: Diamond D190 discone antenne aan zuignap
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2023, 07:51:34 »
@Marcel: ik heb even op de website gekeken maar ik kan deze zuignapklem even niet terugvinden ???. Waarschijnlijk is het sneller om er even een telefoontje aan te wagen.  De zoekfunctie geeft weinig resultaat. Ik weet zeker dat ik ‘m bij rens-electronics gekocht heb.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx