Auteur Topic: TETRA netwerk RET Rotterdam  (gelezen 2962 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1325
TETRA netwerk RET Rotterdam
« Gepost op: 31 december 2022, 14:36:47 »
Lijn E van de RET rijdt vanaf Nooddorp gezamenlijk met de lijnen 3 en 4 van de HTM.
Maken zij daarbij gebruik van het HTM net of het RET net voor contact met de Haagse verkeersleiding?
Is bekend welke frequentie daarbij wordt gebruikt?

Spoorfan

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2022, 18:26:52 »
Volgens mij hebben "de Rotterdammers" (zoals ze genoemd worden) Geen rechtstreeks contact met de CVL van de HTM.

Eh dat is jammer, want technisch gezien zou dat mogelijk moeten zijn, aangezien zowel de RET als de HTM tetra aan boord hebben.

De CVL's hebben denk ik, indien nodig,,telefonisch contact.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2023, 15:05:34 »
Is bekend welke frequentie daarbij wordt gebruikt?

Een late reactie. Ik heb mijn logs van deze maand bekeken. In elk geval is gebruikt 423.55625 voor contact met een metro op de Laan van NOI en de CVL van de RET.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2023, 17:28:03 »
Volgens mij hebben "de Rotterdammers" (zoals ze genoemd worden) Geen rechtstreeks contact met de CVL van de HTM.
Eh dat is jammer, want technisch gezien zou dat mogelijk moeten zijn, aangezien zowel de RET als de HTM tetra aan boord hebben.

Praktisch gezien werkt dat toch wat anders. Als je dit al in 1 randapparaat zou programmeren (wat inderdaad wel kan) loop je tegen 2 dingen aan. Ten eerste moet de ISSI bij beide netwerken bekend zijn (en dus uniek zijn, dubbele ISSI's geven conflicten) en je moet handmatig schakelen tussen netwerken. Technisch kan het dus wel, maar praktisch gezien zitten hier teveel haken en ogen aan.

Lijn E van de RET rijdt vanaf Nooddorp gezamenlijk met de lijnen 3 en 4 van de HTM.
Maken zij daarbij gebruik van het HTM net of het RET net voor contact met de Haagse verkeersleiding?
Is bekend welke frequentie daarbij wordt gebruikt?

Dus nee, gewoon via het RET netwerk en zoals ik laatst in een ander topic schreef had ik een flink signaal bij de afslag Leidschendam op de A4, dus ze hebben zeker eigen zenders staan binnen het "HTM-gebied".

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2023, 18:17:47 »
Wat ik destijds bedoelde/in gedachte had, en vaak nog aan denk is meer het volgende.

Waarom is er nooit voor gekozen voor 1 groot Tetranet voor HTM en RET samen. Dat daar dan 2 CVL's op zitten, en een buschauffeur van de RET op Rotterdam-zuid nooit onderling contact zal (kunnen) hebben met een HTM buschauffeur in Leidschendam of een Rotterdamse BOA alleen in een gespreksgroep kan met cameratoezicht in Rotterdam enz. is allemaal technisch mogelijk.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2023, 19:10:41 »
Wat ik destijds bedoelde/in gedachte had, en vaak nog aan denk is meer het volgende.

Waarom is er nooit voor gekozen voor 1 groot Tetranet voor HTM en RET samen. Dat daar dan 2 CVL's op zitten, en een buschauffeur van de RET op Rotterdam-zuid nooit onderling contact zal (kunnen) hebben met een HTM buschauffeur in Leidschendam of een Rotterdamse BOA alleen in een gespreksgroep kan met cameratoezicht in Rotterdam enz. is allemaal technisch mogelijk.

Ik denk dat het antwoord simpel is, het zijn 2 verschillende bedrijven.

Je wilt niet weten hoeveel TETRA netwerken er in de Rotterdamse haven zijn, die aan elkaar grenzen of elkaar zelfs overlappen. Tuurlijk is samenwerking goedkoper, maar ze rijden evenmin met elkaars materieel (los van het feit dat de namen erop staan natuurlijk). Het zijn en blijven gewoon concurrenten :)

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2023, 19:45:56 »
Ja, je hebt gelijk. En het is in geval van OV ook nog eens semi-overheid........

En de aanbieders van de systemen kunnen ook wel bedenken wat ik kan bedenken, een Tetranet voor twee overlappende OV bedrijven, maar het verkopen van twee systemen, met alle bijkomende onderhoudscontracten e.d. zal commercieel gezien interessanter zijn.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2023, 20:29:45 »
En de aanbieders van de systemen kunnen ook wel bedenken wat ik kan bedenken, een Tetranet voor twee overlappende OV bedrijven, maar het verkopen van twee systemen, met alle bijkomende onderhoudscontracten e.d. zal commercieel gezien interessanter zijn.

Zit wat in, maar beide netwerken zijn door verschillende bedrijven gebouwd (en onderhouden).

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2023, 19:58:17 »
Nog een luisterwaarneming over de communicatie RET / HTM op het samenloopdeel Leidschenveen - Den Haag Centraal Station, naar aanleiding van de eerdere vraag. Ik hoorde vorige week een RR van lijn 3 of 4 de Haagse CVL oproepen over een RET metro die lang bleef staan op Forepark. Waarop de Haagse CVL dit beantwoorde met "Dan ga ik contact met hem opnemen". Die laatste oproep heb ik echter niet gehoord, dus weer geen uitsluitsel of de HTM CVL nu rechtstreeks een RET metro kan oproepen of dat dit toch over de RET gaat.
Ik zal het verder gaan volgen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2023, 20:00:59 »
Nog een luisterwaarneming over de communicatie RET / HTM op het samenloopdeel Leidschenveen - Den Haag Centraal Station, naar aanleiding van de eerdere vraag. Ik hoorde vorige week een RR van lijn 3 of 4 de Haagse CVL oproepen over een RET metro die lang bleef staan op Forepark. Waarop de Haagse CVL dit beantwoorde met "Dan ga ik contact met hem opnemen". Die laatste oproep heb ik echter niet gehoord, dus weer geen uitsluitsel of de HTM CVL nu rechtstreeks een RET metro kan oproepen of dat dit toch over de RET gaat.
Ik zal het verder gaan volgen.

Dit gaat echt via de telefoon, men maakt geen gebruik van elkaars netwerken. Meldkamers ambulance, brandweer en politie bellen elkaar ook gewoon ipv elkaar op te roepen via C2000 wat nota bene een gemeenschappelijk systeem is.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1325
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2024, 12:48:35 »
Volgens mij hebben "de Rotterdammers" (zoals ze genoemd worden) Geen rechtstreeks contact met de CVL van de HTM.
Eh dat is jammer, want technisch gezien zou dat mogelijk moeten zijn, aangezien zowel de RET als de HTM tetra aan boord hebben.

Praktisch gezien werkt dat toch wat anders. Als je dit al in 1 randapparaat zou programmeren (wat inderdaad wel kan) loop je tegen 2 dingen aan. Ten eerste moet de ISSI bij beide netwerken bekend zijn (en dus uniek zijn, dubbele ISSI's geven conflicten) en je moet handmatig schakelen tussen netwerken. Technisch kan het dus wel, maar praktisch gezien zitten hier teveel haken en ogen aan.

Lijn E van de RET rijdt vanaf Nooddorp gezamenlijk met de lijnen 3 en 4 van de HTM.
Maken zij daarbij gebruik van het HTM net of het RET net voor contact met de Haagse verkeersleiding?
Is bekend welke frequentie daarbij wordt gebruikt?

Dus nee, gewoon via het RET netwerk en zoals ik laatst in een ander topic schreef had ik een flink signaal bij de afslag Leidschendam op de A4, dus ze hebben zeker eigen zenders staan binnen het "HTM-gebied".

Ik luister al een tijdje mee op deze frequentie. Met aan zekerheid grenzend stel ik vast dat op deze frequentie ook de centrale post van de HTM actief is voor lijn E. Regelmatig is er contact met die post (er zijn de laatste tijd regelmatig storingen op het Haagse deel) met de duidelijk Haagse medewerker (tongval) . Soms wordt de bestuurder van lijn E terug verwezen naar de RET.

Spoorfan

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2024, 18:26:16 »
Ik zal het ook weer gaan volgen. Ik had eerder wel navraag gedaan en kreeg toen als antwoord de procedure met het telefonisch contact tussen HTM en RET voor het 'samenloop' deel.  Helaas met de stevige storingen op dinsdag had ik mijn scanner niet mee.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2024, 20:24:40 »
Ik luister al een tijdje mee op deze frequentie. Met aan zekerheid grenzend stel ik vast dat op deze frequentie ook de centrale post van de HTM actief is voor lijn E.
Spoorfan

Welke frequentie is dit?

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1325
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2024, 10:37:06 »
423.55625
Zie de reactie van Wattman in september 2023

Spoorfan

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 201
Re: TETRA netwerk RET Rotterdam
« Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2024, 15:53:51 »
Stuk op de racefiets gedaan: Westvlietweg, Broekwegpad, Donau, Nieuweveensepad, Stationsplein, Regulusweg, Maanweg, Laan van Nieuw Oosteinde, Parkweg.
423.55625 nog niet exact kunnen lokaliseren. Sterkste signaal had ik omgeving station Voorburg.