Auteur Topic: Schoorsteen beugel  (gelezen 1222 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pipo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
  • Ich und Meine Maske
Schoorsteen beugel
« Gepost op: 13 september 2022, 08:47:49 »
Beste,

Zijn er leden hier die mij advies en mogelijk websites kunnen geven voor goede schoorsteen beugels voor het bevestigen van een AOR 3000 antenne? Ik mag (ondanks mijn ADS-B al met schroeven vast zit) van mijn huisbaas niet boren in mijn 2de schoorsteen. Daarom wil ik voor de volgende setup: 2mtr aluminium buis 48 doorsnee wanddikte 3mm + de AOR 3000 antenne, een goede schoorsteen beugel gaan kopen. Ik woon in Zeeland ver van de zee wel in buurt van industrie gebied. Dus graag een beugel die aardig jaren kan bevestigd blijven, maar ook 1 die handig te plaatsen is.

Graag wat tips en ideeën, had al wel verschillende gezien op internet, ene is met staaldraad, de andere met een staal band ik zie door de beugels het bos niet meer.

Alvast dank

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Schoorsteen beugel
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2022, 08:45:16 »
Vroeguh kon je die schoorsteenbeugels zowat op elke hoek van de straat kopen :-) Maar toen konden we ook  nog gewoon meeluisteren met de politie en autotelefoon :-) . Meeluisteren kan niet meer en je moet ook moeite doen nog ergens van die schoorsteenbeugels te vinden, zie ik net

Qua schoorsteenbeugel. Ik zou voor staalband kiezen, niet voor staaldraad. Hoewel ik geen ervaring met staaldraad heb, zou ik me kunnen voorstellen dat staaldraad in de stenen schuurt, de installatie dan tzt los gaat zitten enz. Staalband lijkt mij een betere optie.

Ik heb geen aandelen bij het bedrijf, maar ClassicInt in Roermond verkoopt een hele aardige set schoorsteenbeugels. Kost iets van 65 euro. Zie https://www.classicinternational.eu/antennes-montage/montagemateriaal/zij-muur-schoorsteenbeugels/schoorsteenbeugel-2-x-5-m-hd/. Je kan zoeken bij de bekende leveranciers voor zendamateurspul (Veenstra / Wimo / Hamshop) en verkopers van satellietspul (ook een uitstervend ras) verkochten ze vroeger ook. In het verleden kwam ik nog wel eens bij Cardwriter en Ziezotec in Zoetermeer. Misschien hebben zij nog iets liggen?

Qua montage: dat is op zich makkelijk. Banden eromheen aanspannen en klaar. Kijk wel goed uit of de schoorsteen nog in goede staat is (geen barsten enzovoort). Wat we vroeger nog wel eens deden waren extra hoekijzers op de hoeken van de schoorsteen, of de krachten wat te verdelen.

Succes!