Auteur Topic: Welke DMR porto aanschaffen ?  (gelezen 13589 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Welke DMR porto aanschaffen ?
« Gepost op: 15 oktober 2021, 15:40:20 »
Nu er steeds meer bedrijven overstappen op DMR wil ik daar ook eens gaan luisteren.
Echter het aanbod van DMR porto's is enorm en als beginnend DMR luisteraar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek dus een UHF beginners porto met toetsenbord en display. Bedrag tussen €100 en €200.

Wie kan mij een goede UHF DMR porto adviseren die en goed ontvangt en waarvan het audio nog een goed klinkt.
Alvast bedankt voor al jullie adviezen.
De groeten van Bob.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2021, 18:04:50 »
Nu er steeds meer bedrijven overstappen op DMR wil ik daar ook eens gaan luisteren.
Echter het aanbod van DMR porto's is enorm en als beginnend DMR luisteraar zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek dus een UHF beginners porto met toetsenbord en display. Bedrag tussen €100 en €200.

Wie kan mij een goede UHF DMR porto adviseren die en goed ontvangt en waarvan het audio nog een goed klinkt.
Alvast bedankt voor al jullie adviezen.

Met een DMR ontvanger / scanner bereik je meer.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2021, 18:13:29 »
Ik gebruik zelf al 5 jaar de Radioddity (zie PM).
Is met tafellader, kan ook scannen, programmeerkabel.
VHF, UHF, analoog en digitaal.
Zendgedeelte kun je uitschakelen.
Erg tevreden over.
Passen ook de betaalbare Kenwood accessoires op.

Offline cornevd

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2021, 19:17:01 »
Ik gebruik ook de radioddity gd77 alleen dan met de opengd firmware.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2021, 20:22:27 »
Met een DMR ontvanger / scanner bereik je meer.

Welke ontvanger bedoel je dan Erik ?
De groeten van Bob.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2021, 20:57:31 »
Ik heb zelf een paar Tyt(era)'s, MD 380 en MD 390. Prima spul. Als ik vandaag weer zoiets zou moeten kopen zou ik gelijk voor een Dual-bander gaan, is bijna standaard vandaag de dag tegen vergelijkbare prijzen.

Maar, als scanner is het allemaal wat beperkt. Eigenlijk biedt een scanner met DMR (en dan ook gelijk Kenwood Nex. en dPMR) meer mogelijkheden voor de luisterhobby. Hangt dan weer een hoger prijskaartje aan. Zeker als je ook nog Tetra op je wensenlijstje hebt.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2021, 11:41:14 »
Bedankt een ieder die met een suggestie kwam.
De pm van Semafoonwinkel gezien maar ik ga de aankoop via Amazon doen, die is €55 voordeliger.
De groeten van Bob.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2021, 12:43:12 »
Hier gebruik ik de DM1801 (zelfde als de Radioddity GD77) met OpenGD77. Werkt prima als DMR ontvanger voor de prijs.
Voordeel van OpenGD77 is dat het niet nodig is om CC's, TG's, contacten etc te programmeren om er geluid uit te krijgen.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2021, 14:47:33 »
Inmiddels is de Radioddity GD77 binnen en via een collega zendamateur een codeplug ontvangen.
Deze werkt goed voor zendamateur doeleinde maar DMR frequenties van bedrijven, diensten en scholen zoals in de DMR database staan er niet in.
Is er iemand die een codeplug heeft met NIET zendamateur frequenties die hij met mij wil delen?
De codeplug moet NIET zijn voor de OPEN SOURCE GD77

Alvast bedankt voor het delen.
De groeten van Bob.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2021, 15:22:09 »
Inmiddels is de Radioddity GD77 binnen en via een collega zendamateur een codeplug ontvangen.
Deze werkt goed voor zendamateur doeleinde maar DMR frequenties van bedrijven, diensten en scholen zoals in de DMR database staan er niet in.
Is er iemand die een codeplug heeft met NIET zendamateur frequenties die hij met mij wil delen?
De codeplug moet NIET zijn voor de OPEN SOURCE GD77

Alvast bedankt voor het delen.

raadpleeg de database van johan staat erg veel in.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2021, 15:38:50 »
@Erik47

De database van Johan heb ik doorgelezen. >:( >:( >:( >:(
Ik ben een beginnend DMR luisteraar en zeker niet in staat om een hele codeplug vol te schrijven.
Vandaar mijn vraag of iemand zijn codeplug met mij wil delen.
De groeten van Bob.

Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2021, 15:48:17 »
@Erik47

De database van Johan heb ik doorgelezen. >:( >:( >:( >:(

waarom van die boze gezichtjes bedoelde het goed hoor,mensen kunnen vrij weinig hebben tegenwoordig (mijn mening)

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:00:58 »
En die codeplug is de reden dat de meeste luisteraars gewoon voor een scanner kiezen. Makkelijker te bedienen, bedoelt voor waar je hem voor gebruikt en het mooiste nog: legaal.

De ubcs3600xlt is duurder, maar een stuk veelzijdiger dan een portofoon welke in de hoofdzaak bedoelt is om te zenden. Ook is het zo dat er per regio meer of minder DMR frequenties bekend zijn, dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn en dat is waar een scanner het wederom wint van een portofoon, deze kunnen supersnel een hele band afscannen en een DMR station vinden als die er zit. Je hoeft de frequenties niet van te voren te weten en je ontdekt zelf ook nieuwe frequenties waarmee je de database weer beter maakt.

Bij mij in de omgeving staan 2 DMR frequenties in de database, dat wil niet zeggen dat er niet meer zijn, ze zijn alleen nog niet gevonden.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:10:09 »
Weer zo'n OFF TOPIC reactie
De groeten van Bob.

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Welke DMR porto aanschaffen ?
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2021, 17:16:23 »
Als je het advies niet wilt, vraag het dan niet.

Ik ga er vanuit dat iedereen hier op het forum elkaar de beste luisterervaring wenst, met een porto krijg je niet de best mogelijke luisterervaring. Dus vanuit het beste van mijn kennis/kunnen probeer ik je te adviseren. Uit te leggen dat het makkelijker is om het op een andere manier te doen, waar je uiteindelijk meer plezier van hebt.

Weer zo'n OFF TOPIC reactie

Hieruit maak ik op dat je het advies niet wenst en andere oplossingen dan die je zelf al had bedacht als "OFF TOPIC" beschouwt. In dat geval steek ik er geen energie meer in. Succes, en zoals we dat in drenthe zeggen "Red oe d'r met."
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500