Auteur Topic: SDS200E Gebruikersuitleg  (gelezen 12328 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #30 Gepost op: 21 juni 2020, 15:14:41 »
Langzaam scannen sds200
Het probleem met langzaam scannen doet zich voor als ik met ARC536PRO fav. lijsten heb aangemaakt en deze in de SDS200 heb geladen.
Daarna met Sentinel v2.02 rev 02 een nieuw profiel heb aangemaakt en deze ook heb geladen (zonder fav. lijsten)
De ARC536PRO zitten er nl nog in , daarna scant de ontvanger echt zeer langzaam.
De fav. lijsten dan met ARC536PRO weer verwijderd  en opnieuw met dit programma geladen.
Dit lost het probleem niet op.
Gelukkig een backup van mn SD kaartje gemaakt en deze terug gezet en alles weer ok!
Ook het muteren via ARC536PRO gaat dan wel goed.
Het normale profiel zit er dan maar weer in.
Heeft iemand dit ook al meegemaakt?
Indien je dit wilt proberen gewoon een backup van de SD kaartje maken en bij problemen weer terug zetten.
Ik ben benieuwd of dit exemplarisch is of iets met de software (beiden overigens de laatste versie) of is mijn werkwijze niet geheel goed.
De aanbevelingen van Questor hadden hier helaas geen effect op , maar wel door gevoerd
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #31 Gepost op: 21 juni 2020, 18:14:58 »
Ik heb het probleem kunnen oplossen door in de file config.cfg het gedeelte waar de kleuren
gedefinieerd worden te vervangen met de kleurensetting uit de corrupte file.
Daardoor heb ik nu wel een aangepast kleuren profiel in mn werkende SD kaart gekregen en de
scansnelheid blijft hoog.
Met een hex editer gekeken naar verschillen in de config files (fout en goed) maar niets gevonden??
Ik ben toch benieuwd of iemand zijn profiel en dan met name de kleurensetting heeft veranderd en zo ja hoe.
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #32 Gepost op: 21 juni 2020, 20:34:57 »
Hoi Rob
ik heb geen idee of mijn sds200 nu snel of traag is.. ja hij is trager dan mijn oude basiscanner, maar snel genoeg voor mij. en trager dat komt volgens mij ook omdat er een berg met data doorgeploegd wordt?..
misschien een idee om eea te filmen en te vergelijken? ik kan ook mijn config een keer opsturen die is gemaakt met proscan..
groeten Dennis
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline questor

  • Network & Systems Engineer (*IX/Linux)
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 85
    • QRM-ID (in aanbouw)
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #33 Gepost op: 23 juni 2020, 10:15:00 »
Ik heb het probleem kunnen oplossen door in de file config.cfg het gedeelte waar de kleuren
gedefinieerd worden te vervangen met de kleurensetting uit de corrupte file.
Daardoor heb ik nu wel een aangepast kleuren profiel in mn werkende SD kaart gekregen en de
scansnelheid blijft hoog.
Met een hex editer gekeken naar verschillen in de config files (fout en goed) maar niets gevonden??
Ik ben toch benieuwd of iemand zijn profiel en dan met name de kleurensetting heeft veranderd en zo ja hoe.

Ha Rob, ik heb geen enkel probleem met ARC536Pro, ProScan (fav. editor) en Sentinel door elkaar te gebruiken. Ik download wel elke keer de config van de SDS200, voordat ik met een van deze programma's iets bijwerk. Ook het kleurenschema is aangepast via Sentinel en dat houdt stand. Je schrijft dat je handmatig dingen op de SD kaart zet, maar ik volg niet helemaal je werkwijze. De enige keer dat ik de SD-kaart direct benader is als ik backups maak of opnamen wil kopiëren.
Radiozendamateur (PE1MR) & breedbandluisteraar (VLF-EHF)
Navtex | Marifoon | Utility
Satelliet | Packet Radio | APRS | HF Digimodes

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #34 Gepost op: 24 juni 2020, 17:33:46 »
Hi Shortwave

Om de snelheid te zien kan je een department aanmaken met Number tags in Sentinel
Doe er een stuk of 30 , en kijk dan tijdens het scannen of je ze een voor een voorbij ziet komen op het scherm, rechts boven.
Ik had denk ik een software probleem met mn config / fav.lijst file waardoor de sommige tags echt heel langzaam voorbij kwamen.
Dat is nu opgelost en hij scant echt snel ! en hij stopt af en toe ook nog eens hi ;D
ALs dit bij jou niet het geval is , is er niets aan de hand.
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #35 Gepost op: 25 juni 2020, 16:44:49 »
Sorry Rob

wat bedoel je met number tags?.  
ik gebruik geen tags alleen namen en frequenties volgens mij
als het een klein bestandje is mag je het ook mailen hoor
ik neem het wel op met me telefoon  en aan de hand daarvan kan je vergelijken
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2020, 21:34:43 »
Hi Shortwave

Ja normaal gebruik je dit niet .
Maak een lijstje met frequentie's en vul bij iedere frequentie in het een na laatste veld bij Sentinel een number tag in op volgorde.
Bij het scannen zie je dan dit systeem voorbij komen met rechts boven in het display de tag.
Zo heb je ongeveer een maat voor de snelheid van scannen.
Indien de sds200 er overheen schiet en je misschien maar 1 of 2 tag's ziet zit het wel goed met de snelheid.
In mijn geval zag ik door software problemen die tag's een voor een voorbij komen , en dat is niet goed.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
De software problemen bij mijn fav.lijsten ontstaan door het gebruik van arc en sentiel door elkaar, daardoor gebeurt er iets wat de file corrupt maakt.
Indien ik alleen Sentinel voor de sds200e gebruik is er niets aan de hand.
Hoe dat komt weet ik nog niet goed.
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #37 Gepost op: 26 juni 2020, 08:54:15 »
Hi Shortwave

Om de snelheid te zien kan je een department aanmaken met Number tags in Sentinel
Doe er een stuk of 30 , en kijk dan tijdens het scannen of je ze een voor een voorbij ziet komen op het scherm, rechts boven.
Ik had denk ik een software probleem met mn config / fav.lijst file waardoor de sommige tags echt heel langzaam voorbij kwamen.
Dat is nu opgelost en hij scant echt snel ! en hij stopt af en toe ook nog eens hi ;D
ALs dit bij jou niet het geval is , is er niets aan de hand.

Als je digitale kanalen hebt waar b.v. een trunkingnetwerk op zit zoals Cap+ van Motorola dan worden op die kanalen om de x seconden een databurst uitgezonden waardoor de deelnemende porto's weten waar welke talkgroup actief is. Je scanner stopt op een dergelijk kanaal om die data te analyseren en dat gaat ten koste van je scansnelheid. Dit geldt ook voor de CC en TG's die je instelt. Soms zitten er meerdere gebruikers op 1 frequentie echter met verschillende CC's of Talkgroups. De scanner moet toch even stoppen op dat kanaal om te kijken of het de parameters betreft die jij hebt ingegeven. Zo niet scant hij verder.

Hetzelfde geldt voor analoge kanalen met TQ codes. Als er communicatie is op een kanaal die niet overeenkomt met de TQ die je hebt ingesteld dan stopt de scanner toch even want hij moet immers controleren welke TQ er uitgezonden wordt. Ook dit werkt vertragend.

Als je bang bent belangrijke communicatie te missen ga dan met prioriteitkanalen werken. Of zet in elk department de frequentie die je het meest wilt horen dan wordt hij ook vaker gescand.

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #38 Gepost op: 15 juli 2020, 18:15:42 »
Er is ook een mogelijkheid om de SDS100E/200E in een debug mode te zetten.
Dit heb ik gelezen op een Amerikaanse site
Je kunt dan ook oa bekijken of de snelheid van de SDS goed is en of de SDS verder goed werkt.
Dat gaat zo :  druk op de AVOID toets samen met de Powerknop ca 5sec. totdat je favorietenlijst wordt geladen.
Laat de toetsen dan los en ga naar het MENU->SETTINGS er staat nu een nieuw item tussen nl: SET DEBUG MODE
Daar kies je save op SD kaart en ga dan uit het menu
En laat de SDS een paar minuten scannen.
Daarna zet je de SDS uit en haal dan het SDkaartje uit je SDS en stop deze in de pc.
Het zal ook wel via Sentinel kunnen.
Je ziet nu een dir. debug met daarin een paar .txt files.
De eerste kolom zal een tijdseenheid (mSec) zijn denk ik en de frequentie en een getal voor de sterkte van het signaal ook igv een digitaal signaal is er extra info.
Ik denk dat je aan de tijdseenheid wel een indicatie kan krijgen hoe snel de SDS scant (er wordt daar gesproken door iemand die zegt dat het ca 42ch/s zal zijn
Misschien heeft iemand hier wat aan.
Om de DEBUG mode aan te zetten zal je dit iedere keer na een POWER OFF opnieuw moeten instellen
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #39 Gepost op: 22 juli 2020, 19:35:17 »
tnx Rob
net gedaan wat je zei en mijn uitkomst is
0065610 LL,04389875
0065610
0065610 FS DET: 1   FS Type: 1   Terminate: 0
0065610
0065610 TDMA CH: 1
0065610
0065610 ASYNC Open to QSYNC
0065610
0065610 FWD_PRT_CNT: 00
0065610
0065610 Data Type: 9   C-CH Color Code: 1
0065610
0065611 Slot End


Geen idee wat het allemaal betekent.
mss kan jij er wat mee :)
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #40 Gepost op: 7 januari 2023, 15:21:23 »
Na lang zoeken in de handleiding en op Youtube maar weet iemand hoe ik het display van de SDS200E constant kan laten "branden"? Nu alleen als er een hit is.
Dank alvast.

Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

Offline Nardes1965

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #41 Gepost op: 7 januari 2023, 16:29:12 »
Zie je dit dan niet? Of bedoel je iets anders?

Zomaar een voorbeeld van youtube:

Offline KeesScanner

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 232
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #42 Gepost op: 7 januari 2023, 18:20:21 »
Na lang zoeken in de handleiding en op Youtube maar weet iemand hoe ik het display van de SDS200E constant kan laten "branden"? Nu alleen als er een hit is.
Dank alvast.

Bert

Menu -> Display Options -> Backlight Options -> Set Timer -> Keypress -> Infinite
Commtel COM205 - Realistic Pro-2006 - UBCD3600XLT - SDS200E

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #43 Gepost op: 8 januari 2023, 12:35:37 »
Zie je dit dan niet? Of bedoel je iets anders?

Zomaar een voorbeeld van youtube:

Klopt, dit bedoel ik. Display doet het alleen als er spraak op is en gaat weer uit na beeindigen van de spraak . Maar "KeesScanner" heeft de oplossing. Dat ga ik bekijken en instellen.  Bedankt.
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: SDS200E Gebruikersuitleg
« Reactie #44 Gepost op: 8 januari 2023, 12:36:54 »
Na lang zoeken in de handleiding en op Youtube maar weet iemand hoe ik het display van de SDS200E constant kan laten "branden"? Nu alleen als er een hit is.
Dank alvast.

Bert

Menu -> Display Options -> Backlight Options -> Set Timer -> Keypress -> Infinite

Bedankt voor de hulp!
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden