Auteur Topic: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)  (gelezen 9758 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

torre

  • Gast
heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Gepost op: 31 oktober 2002, 15:54:13 »
Eerst en vooral mijn excuses omdat het hier om een cb-antenne gaat en niet om een scannerantenne. Maar ik vind geen cb-forum die regelmatig wordt gebruikt, dus hoop ik hier een antwoord te krijgen.

Als beginnend cb'er ben ik nu al een paar dagen bezig om een goede plaats te kiezen voor mijn basisantenne, maar er duikt steeds een vreemd (?) fenomeen op waar, bij navraag bij een paar personen waaronder 2 winkeliers, blijkbaar geen duidelijk antwoord op komt.
Vandaar de uitdaging naar jullie toe :-)
 
Ik heb namelijk een basis antenne waarvan ik spijtig genoeg geen merk of type van weet. Het is een telescopische antenne van 5 delen die een totale lengte heeft van ongeveer 6 meter. Verder zijn er geen radialen of andere zaken aanwezig.
 
Nu vroeg ik aan de winkelier en een paar cb-amateurs of deze antenne op een ijzeren of alu mast moet bevestigd worden, of dat dit evengoed kan op een houten of plastic paal. Want na een paar verschillende pogingen leek het sterk dat ik dit niet op ijzer mocht plaatsen.
Zijn antwoord was dat het op een geleidend materiaal (ijzer,..) moet geplaatst worden aangezien het een antenne zonder radialen of dergelijke is. Nu heb ik die nog eens geprobeerd op een ijzeren paal en staat mijn swr weeral op 3 en zelfs dieper in het rood. Plaats ik de antenne op mijn plastic regenpijp, dan krijg ik een goede swr tussen de 1 en de 1.3.
 
Ik heb die winkelier net nog gebeld en die had daar totaal geen verklaring voor en vond het heel vreemd. Mag ik mijn swr meter geloven en dus de antenne op een plastic paal plaatsen, of zitten daar andere verklaringen voor met eventueel schaderisico voor mijn bak.
Ook als ik de antenne gewoon op de grond plaats is de swr prima, maar dat zal misschien wel een logisch gevolg zijn.?
 
Is het nu veilig om mijn antenne op een niet-geleidende paal te plaatsen ?
 
Heel graag uw mening hierover.
 
met dank
torre

torre

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2002, 11:47:46 »
ik heb eindelijk het type gevonden via de website van TEAM.

Mijn antenne moet een TEAM Eco 050 zijn (waarvan op de site wordt vermeld dat de Eco 050 en de 200 dienen voor dakmontage?)

Aangezien met dat zo vermeld lijkt me dat deze antenne toch aan specifieke montagevoorwaarden moet voldoen ?

Hopelijk weten jullie hiermee iets meer ..

groeten
torre

dennis 21

  • Gast
antw.
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2002, 01:30:43 »
hallo
Hmmm lastig pakket wordt het voor jou.
Als ik jou was zou ik hem op een stalen buis(steigerpijp)monteren met een aarde draad in de grond(eventueel bliksem inslag).
als je dat hebt gedaan ga je je swr meten is die niet goed haal je hem naar beneden en ga je het laatste deel dus je top iets verschuiven net zolang van boven naar beneden en weer terug tot je uiteindelijk 1:1 staat.Dit klusje kan heel wat tijd in beslag nemen maar als je die pijp hebt en die aarde draad aan die pijp vast moet het lukken om hem in ieder geval 1:2 of 1:2,5 te krijgen lukt dit dan nog niet mail me dan..
veel suk6
 :wink: 73's
dennis(zendamateur) :lol:

dennis 21

  • Gast
andere antenne?
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2002, 01:34:36 »
hallo
mocht dit niet lukken kijk dan anders eens voor een andere antenne een antron 9db+ b.v altijd 1:1 en perfect werkend tegenwoordig ook niet meer zo duur tweede hands ongeveer 25-30 eurotjes. ik hoor het wel weer.
grtn dennis

Toontje

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2003, 20:11:56 »
Citaat van: "torre"
Mijn antenne moet een TEAM Eco 050 zijn (waarvan op de site wordt vermeld dat de Eco 050 en de 200 dienen voor dakmontage?)

De  Eco 050 is een normale vertikale antenne die dus op een manier gemoteerd moet worden zodat hij aarde heeft. Dat wil dus zeggen, een metalen mast. Zoals je de symptomen beschrijft lijkt het me dat er op één of andere manier sluiting in de antenne zit.
Ik weet niet wat voor radio je gebruikt, maar bij een hele slechte SWR (lees: normale vertical zonder aarde) kan het zijn dat de radio het vermogen zo ver terug draait dat de SWR meter niet eens meer uit slaat (mijn TS-570D doet dat bijvoorbeeld).

Ik weet niet zo goed wat ik met je verhaal aan moet, maar gezien de prijs van de verticale antennes tegenwoordig zou je er goed aan doen om het ding gewoon weg te doen en een nieuwe vertical te kopen. Voor 50 Euro ben je al de man. Het klinkt kort door de bocht, maar als je snel resultaat wilt is dat een oplossing. Als je wilt kun je dan op je gemak je problemen met je TEAM proberen onder de knie te krijgen.

FWIW,

Ton.

Speedy G.

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2003, 16:07:37 »
In principe moet elke antenne wel een swr kunnen hebben van 1:1
Dingen die wel invloed kunnen hebben: sluiting in de kabel of bij de pluggen (massa staat in contact met de kern). Vocht in de kabel kan ook een slechte of schommelende swr veroorzaken.
Wat verder nog van invloed kan zijn: metalen voorwerpen in de buurt van je antenne. Als de antenne niet vrij rondstraalt, en zijn straling teruggekaatst krijgt, dan zal dit ook een slechte swr veroorzaken. Dus zorg er altijd voor dat een antenne waarop je zend, vrij kan rondstralen, en in principe bevestigen aan een metalen buis voor de aarding. Als je bijvoorbeeld een scannerantenne (discone) in een mast bevestigd, en deze bijvoorbeeld naast de spoel van een 27 mc antenne plaatst zal dit wel invloed hebben.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2003, 19:43:03 »
Citaat van: "torre"
In principe moet elke antenne wel een swr kunnen hebben van 1:1

Niet helemaal mee eens, want als de antenne geen 50 Ohm is, dan kun je blijven zoeken en afstellen tot je een ons weegt. Je krijg je de antenne wellicht wel in resonantie, maar je krijgt altijd vermogen terug met een misaanpassing...

Groeten, Peter.

Speedy G.

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2003, 10:32:28 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "torre"
In principe moet elke antenne wel een swr kunnen hebben van 1:1

Niet helemaal mee eens, want als de antenne geen 50 Ohm is, dan kun je blijven zoeken en afstellen tot je een ons weegt. Je krijg je de antenne wellicht wel in resonantie, maar je krijgt altijd vermogen terug met een misaanpassing...

Groeten, Peter.

Ik bedoel natuurlijk wel de antenes die voor de 27 mc gemaakt zijn. En dan ga ik er vanuit dat er geen witte coaxkabel tussengeknoopt wordt. Op zich is voor de 27 mc een GPA antenne een redelijk degelijke antenne voor weinig geld, die je zonder problemen 1:1 moet krijgen.

Tom

  • Gast
antenne probleem
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2003, 20:03:34 »
Zoek het is in de lengte van je antenne kabel
ik dacht dat die voor een hele golf 10.30mtr moet zijn ?
probeer ook is een andere swr meter.
kijk op http://go.to/dre-cb  ....zie dutch info
Suc6   Tom   19 MIR 002

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: antenne probleem
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2003, 20:28:33 »
Citaat van: "Tom"
Zoek het is in de lengte van je antenne kabel
ik dacht dat die voor een hele golf 10.30mtr moet zijn ?

Nee he, niet weer het fabel van de coaxkabel :?

Mits de antenne goed is aangepast aan de zender / ontvanger, mag de lengte van de kabel totaal geen effect hebben. Pas als er sprake is van een misaanpassing dan kan deze "kunstmatig" gecorrigeerd worden door het knippen van de coaxkabel. Net zoiets als het gebruiken van tippex op je beeldscherm als je een tiepfout maakt  :D  De fout is verdwenen, maar het verdient geen schoonheidsprijs  :wink:

Groeten, Peter.

Tom

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2003, 17:49:43 »
:evil: Antron 99.Shakespiere Imax ++?? en veel mobiele 27mc antennes
hebben een aangepaste antenne kabel lengte nodig om een goede swr verhouding te krijgen.
 groeten :wink: Tom

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2003, 19:48:43 »
Tom,

Verdiep je eens in de wereld van de radiogolven, coaxiale kabels en antennes. Je zult dan begrijpen wat de technische verklaring is van het knippen van de kabel. Dat laat zich niet in 1 posting uitleggen, maar simpelweg komt het er gewoon op neer dat de antenne "niet goed" is. Je kunt de gemiddelde 27MC antenne dan ook niet vergelijken met een professionele antenne. Eigenlijk zijn de meeste 27MC antennes gewoon "troep", die qua fabricage zo goedkoop mogelijk worden gehouden en dat merk je weer aan de SWR-perikelen. Een professionele antenne kun je vaak niet eens afstellen, om de simpele reden dat het helemaal niet nodig is. Maargoed, dat merk je dan ook weer in de prijs.

Reken maar niet dat er bij politie/C2000/GSM zenders aan de coax wordt geknipt. Dit voorbeeld zegt eigenlijk meteen genoeg over de kwaliteit van 27MC antennes.

Groeten, Peter.

Tom

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2003, 17:23:15 »
:) Pffff... We hebben het toch over een 27mc antenne.
De goed koopste manier van comuniceren via de ether.
 :wink:
Tom

dennis 21

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #13 Gepost op: 1 november 2003, 16:03:00 »
zoals ik dus zei neem een antron 9db 1keer afstellen altijd 1:1 geen problemen en werkt perfect.

Lengte van de kabel doet er niet veel toe als je antenne goed is afgesteld..
suk6

grtn dennis

Tom

  • Gast
Re: heel rare verschijnselen ivm antenne. voor kenners :-)
« Reactie #14 Gepost op: 8 november 2003, 09:23:57 »
Torre laat is effe weten hoe je het antenne probleem heb opgelost?
Groet Tom.