Auteur Topic: airband antennes  (gelezen 2880 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Bennichoe

  • Gast
airband antennes
« Gepost op: 7 maart 2004, 22:49:45 »
Ik ben ten einde raad. Ik luister sinds 25 jaar naar de burgerlijke airband. Mijn probleem is dat ik de vliegtuigen die richting Brussel gaan wel degelijk glashelder ontvang, doch, gezien mijn woonplaats (Antwerpen) ongv. 35 Km. daar vandaan ontvang ik de tower slechts enkel in zeer gunstige omstandigheden, en dan nog met veel ruis. Ik beschik over een echte vliegtuigradio van de allerhoogste kwaliteit, dus dat is geen punt. Alleen vecht ik al jaren tegen de grillen van de antennes. Eerst plaatste ik op het dak (2° verdiep) een discone. Met weinig resultaat. Daarna poogde ik een op kwart golf afgetunde spriet met een element naar boven, en de ground naar beneden. Het laatste dat ik probeerden was een afgetunde (1/4) spriet op het dak op een platte metalen grondplaat. Dat gaf nog het slechtste resultaat. Daarom ben ik zo vrij om uw raad te vragen. Vraag: geeft kwart golf slechtere resultaten dan 5/8 golf? Welk is de beste keuze? Mag ik vor de airband naar ¾ golf gaan? Ik heb alle mogelijkheden om dingen op mijn dak te zetten. Heeft U een voorstel? Bestaan er bijvoorbeeld geen richtantennes, dewelke ik dan zou kunnen richten op de zenders in Brussel? Ik ben enkel luisteraar van de 118-136 Mhz band. Met dank, Patrick

Tom

  • Gast
Re: airband antennes
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2004, 17:54:20 »
Hallo Bennichoe, je zal het is met een HB9CV antenne kunnen proberen.
Dit is een zeer makkelijk zelf te maken richt antenne.
En met wat omrekenen kun je wel aan de juiste frequentie komen.
Ik weet niet of je de antenne dan horizontaal of verticaal moet
zetten ? Zoek maar is bij http://www.google.?
Een andere optie is om na te gaan of het zend vermogen verminderd
is van het station waar je naar luisterd.