Auteur Topic: recycling GSM900 antenne  (gelezen 2111 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

panzerfaust

  • Gast
recycling GSM900 antenne
« Gepost op: 4 maart 2004, 13:24:52 »
Ik heb via mijn werk een aantal GSM900 antennes + magneetvoet weten te bemachtigen. Deze waren over uit vervlogen tijden...

Thuis stukkie coax eraan, aansluiten op de ubc 180 xlt, antenne op het balkon, en ja hoor: ontvangst.  Ondanks dat het specificatieblad bij de antenne een bereik van 890-960Mhz (ATF3) aangeeft, ontvang ik meer dan met mijn standaard antennetje. Zo ontvang ik in Rijswijk het ARR kanaal van Schiphol (ergens in de buurt van 12x.xxx) alwaar een computerdame het weerbericht etc. opratelt.

Ook de KLPD (84.4250) heeft betere ontvangst met als zonder.

Wat ik me nu afvraag; heeft het zin om de antenne evt. in te korten?
Juist; gewoon z'n kop eraf knippen? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
En als het al werkt, hoe bepaal ik de lengte voor frequenties in de 8x.xxxx 87.xxxx range??

Ik ben erg benieuwd,

Panzerfaust

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: recycling GSM900 antenne
« Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2004, 15:17:47 »
Citaat van: "panzerfaust"
Wat ik me nu afvraag; heeft het zin om de antenne evt. in te korten?

Dat je nu op lagere frequenties een beterej ontvangst hebt dat is 'geluk', het hangt meestal van de constructie van de antenne af of ze een beetje breedbandig zijn.

Bovendien, des te hoger de frequentie, hoe korter de antenne. En dus, des te lager de frequentie, hoe langer de antenne (denk aan 27MC).
Knippen heeft dus geen zin, dan ga je namelijk omhoog in frequentie.

Advies: een fabrieksantenne kun je beter niet knippen. Als je het wel doet doe het dan met mate. Vaak zit er meer in een antenne (zoals een spoel) dan alleen de spriet. Knip je teveel dan raakt de antenne uit balans en als je nog verder knipt dan kun je hem weggooien. Je kunt beter een antenne kopen die vanuit de fabriek 'gepiekt' is op de gewenste frequentie(s) of breedbandig genoeg is, zodat je niet hoef te knippen.

Groeten, Peter.