Auteur Topic: draadantenne  (gelezen 4971 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Rusty

  • Gast
draadantenne
« Gepost op: 1 februari 2004, 14:16:11 »
Ik heb momenteel een draadantenne hangen van een 55meter ,maar ik vraag me af of ik betere resultaten zou behalen als ik er bv precies 40meter van maak of maakt het niet veel uit als het alleen voor ontvangst is?

Groeten Rusty

J

  • Gast
Re: draadantenne
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2004, 20:07:02 »
Als je een antenne zelf wil maken kan je het beste de volgende berekening er op los laten.

300 delen door de frequentie is een hele golf en dan voor de antenne aanpassing maal 0,96.

Voorbeeld: 300/150Mhz=2meter en dat maal 0,96=1,92 meter antenne lengte.

Rusty

  • Gast
Re: draadantenne
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2004, 05:20:56 »
Het gaat hier wel over een draadantenne voor de korte golf ,dus voor de 80meter/40meter /20meter en 10meterband.Als ik jou berekening volg zal ik een nog veel langere draad nodig hebben.

Groeten Rusty

SanderL

  • Gast
Re: draadantenne
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2004, 22:15:24 »
Hoi Rusty,

Heb jij qua HF ervaringen met antenne tuners ?

J

  • Gast
Re: draadantenne
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2004, 09:24:16 »
De gegevens die ik heb opgegeven gelden voor een hele golf.
Je kan dus ook een halve golf of een kwart golf gebruiken en dan wordt de draadantenne beduidend korter maar ik had gedacht dat je dat zelf ook wel snapte.
Niet iedereen weet hoe je een draadantenne kan maken dus doe maar gewoon de hele golf delen door 4 en dan heb je een kwartgolf antenne die perfect werkt.
Dit geldt dus voor alle antenne's b.v. autoradio antenne moet je ook niet helemaal uitschuiven de lengte gemeten vanaf het spatbord tot de top moet 71 cm zijn en dan heb dus beter ontvangst.

Johan

Rusty

  • Gast
Re: draadantenne
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2004, 19:37:12 »
Dus als ik jou mag geloven moet ik  300/3=100meter en om er een kwartgolf van te maken delen door 4?
Dan heb ik nog 2 keer 25meter ,en moet ik dat vertikaal of horizontaal plaatsen??Ik werk nu met een draad van 55meter en een mlb ertussen,en wil alleen weten of het op korte golf zo is dat hoe meer draad je in de lucht hebt ,hoe beter de ontvangst is.
Die formule gaat niet op denk ik voor de korte golf.
@Sander ik heb helemaal geen ervaring met tuners mischien dat dit wel helpt om een nog betere ontvangst te krijgen.

Groeten Rusty

J

  • Gast
Re: draadantenne
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2004, 19:49:22 »
Als jij denkt dat die formule niet op gaat dan moet je maar eens naar de bibliotheek gaan en er een boek over lezen dan zie je dat het wel klopt.
En het heeft er niets mee te maken op welke frequentie dat je zit die formule is voor elke frequentie goed.
En vergeet de verkortingsfactor niet toe te passen.

Succes

Offline Discuscs

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: draadantenne
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2004, 15:36:57 »
Mijn ervaring is dat voor de HF-ontvangst een lange draadantenne nog altijd het beste werkt. lengte maakt niet veel uit. Soms zie je mensen de zwakste signalen opvangen met 20 meter waslijn...
Vaak is het wel zo dat een langere antenne ook meer storing opvangt. Soms kan een antenne-tuner of pre-selector dan wel hulp bieden, alhoewel deze wel weer wat demping opleveren. Alles draait eigenlijk om de signaal-ruisverhouding.

Als je gaat zenden is de lengte van de antenne wel erg belangrijk.

Groet Hans
BC780XLT, Icom R5, Commtel 205, Yaesu FRG100

fuelflow

  • Gast
Re: draadantenne
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2004, 13:23:33 »
Citaat van: "Hans"
Als je gaat zenden is de lengte van de antenne wel erg belangrijk.

Ook bij ontvangen maakt het wel degelijk uit! Hier geldt globaal hetzelfde verhaal van Johan. Verkortingsfactoren zijn ietwat verschillend maar het komt op hetzelfde neer...