Auteur Topic: Op zoek naar Dé Ultieme 2-meter Antenne  (gelezen 3753 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Op zoek naar Dé Ultieme 2-meter Antenne
« Gepost op: 6 januari 2004, 13:44:51 »
Hey

Ik heb op het moment een discone op 4 meter aluminiumbuis naast het huis hangen, met om en beide 15 meter aan RG-58 coax.  Ontvangst is redelijk, maar ik wil altijd meer... :)

Mijn eerste idee was om de antenne hoger te plaatsen, omdat ik nadrukkelijk het noorden minder goed hoor dan het zuid-oosten.  De antenne is ook aan zuidoostelijke kant bevestigd, piekt boven het dak uit maar niet boven de bomenkruin van het bos vlak ten noorden van me.  Dus ik zag een verhoging van 6 naar 12 meter wel zitten mits een klappende en uitschuivende mast.  Kostprijs: 2000€...  Pffff

Zowiezo, als ik dit zou bouwen, ga ik meer kabel nodig hebben, dus daar kan ik al in investeren...  En een betere antenne lijkt me ook wel logisch...  Zodus... Welke is de beste 2-meter antenne (157-170mhz)?

Suggesties?  Idee ën?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Op zoek naar Dé Ultieme 2-meter Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2004, 14:30:01 »
Een antenne die goed is in de VHF is de Procom CXL 2-2C. Ook in de 86 MHz en zelfs in de 466 MHz presteert die nog goed. Regelamtig wordt dit type aangeboden op http://www.marktplaats.nl/markt/telecom ... tennes.htm.
Maar ik zou eerst eens beginnen door die RG-58 te vervangen door een hoogwaardige coaxkabel zoals RG-213. Hiermee gaat veel minder signaal verloren als met die dunne RG-58.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Op zoek naar Dé Ultieme 2-meter Antenne
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2004, 16:00:00 »
Citaat van: "wooter"
Welke is de beste 2-meter antenne (157-170mhz)?

Tja "de beste" is een relatief begrip. Moet hij alleen binnen dat bandje gepiekt zijn, of moet hij daarbuiten ook nog wat ontvangen?? De antenne die Johan noemde is een van de beste antennes voor de 2 meter. Als je er een zender en een SWR-meter tussen zou hangen dan is hij helemaal 'plat' tussen 144 en 170 MHz, er zijn niet veel antennes die dat weten te presteren. Misschien zit er wel een dummyload in ;)  maar hij ontvangt ook bijzonder goed. Verder zijn de antennes van Kathrein ook bijzonder goed. Wellicht iets minder dan die Procomm en iets minder breedbandig, maar het zal geen wereld van verschil zijn.

Een Kathrein of Procomm in combinatie met goede coax (RG213?) zal zeker een grote verbetering opleveren!

Groeten, Peter.

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Op zoek naar Dé Ultieme 2-meter Antenne
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2004, 19:12:50 »
Nou, welke de beste is durf ik niet te zeggen. Maar kijkende naar de prijs prestatie verhouding is de Diamond CP-22 een hele goeie (6,5 dB versterking). Die heb ik eventueel wel gebruikt voor je op het dak staan :wink:. Kathrein antenne's zijn prima voor het gebruik, maar hebben weinig versterking.

Voor alle alu antenne's: Ze zijn minder geschikt voor een "zoute"omgeving (kust e.d.)......


EdSki :idea:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Op zoek naar Dé Ultieme 2-meter Antenne
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2004, 19:56:03 »
Mijn ervaring met 2 mtr antenns is dat ze boven de 155 MHz het snel af laten weten.

wooter

  • Gast
Re: Op zoek naar Dé Ultieme 2-meter Antenne
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2004, 11:58:54 »
Nu steekt er een Diamond X6000A op 6 meter hoogte, en ik heb niet te klagen qua ontvangst.  Ben wel even de Procom CXL 2-2 C aan het bekijken, en merk dat deze 0 db versterking heeft.  Is de Procom CXL 2-5 HD geen beter alternatief, of ben ik fout door enkel naar de db-versterking te kijken?  Natuurlijk, een antenne van 6 meter op een mast van 4 meter die 2 meter boven de grond aan een muur is bevestigd... Hmja :D

Alleszins ga ik eerst de bekabeling nog eens onder handen nemen.  RG-213 voor ca 25 meter (ik begroot metertjes extra voor een mogelijke mast van max 12 meter hoog)...