Auteur Topic: bandopnemer  (gelezen 9565 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

candyman

  • Gast
bandopnemer
« Gepost op: 3 december 2003, 05:48:07 »
hallo scanner vrienden ik heb een bearcat 9000xlt en ik zou daar graag nu een bandopnemer voor kopen.
heeft iemand hier ervaring mee en op wat moet ik eventueel letten bij mijn aankoop?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: bandopnemer
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2003, 09:55:38 »
Beste Candyman,

Citaat van: "candyman"
hallo scanner vrienden ik heb een bearcat 9000xlt en ik zou daar graag nu een bandopnemer voor kopen.
heeft iemand hier ervaring mee en op wat moet ik eventueel letten bij mijn aankoop?

Je hebt een scanner, en je hebt (kennelijk) een computer. Is het gezien de huidige stand der techniek dan niet handiger om het digitaal op te nemen, in WAV of MP3 formaat?

Hiervoor bestaat software als RecAll en ScanRec (filteren ook de stiltes eruit) en zijn als ik me niet vergis te downloaden via de download-sektie van dit forum.

Groeten, Peter.

candyman

  • Gast
Re: bandopnemer
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2003, 12:17:05 »
en kun je dat dan met elke scanner hem aansluiten op de computer?
en hoe doe je dat dan?

wedelman

  • Gast
Re: bandopnemer
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2003, 12:20:23 »
met een geluidskabeltje naar de geluidskaart in je computer...

Zo simpel is het!

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: bandopnemer
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2003, 12:23:24 »
Citaat van: "candyman"
en kun je dat dan met elke scanner hem aansluiten op de computer? en hoe doe je dat dan?

Je kunt elke audiobron op de computer aansluiten, door de output te koppelen aan de line-in van de geluidskaart.

In jouw geval neem je dus een audiokabeltje (met 'koptelefoonstekkers') en sluit die aan de ene kant aan op de externe speaker (of koptelefoon) uitgang van de scanner en aan de andere kant op de line-in. Vervolgens hoor je alles via de speakers van de computer en kun je de genoemde software gebruiken om dat geluid digitaal op te nemen.

Groeten, Peter.

candyman

  • Gast
Re: bandopnemer
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2003, 16:40:11 »
en moest ik het nu toch niet via de computer doen wat raden jullie mij dan aan?

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: bandopnemer
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2003, 17:02:06 »
Even om hier op in te springen, ik postte laatst ook een berichtje. (geen reacties op gehad) Als ik wil opnemen valt de ontvangst op scanner helemaal weg. Nou hoorde ik laatst van iemand dat dit aan het TFT scherm kan liggen. (Antenne staat 5 meter verderop)

Is dit zo, heeft iemand anders ook deze ervaring en is er een oplossing.

En Peter, het zijn toch geen koptelefoonstekkers, maar 3,5mm monoconnectoren, of vergis ik me nu???

Groetjes Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"

wytsepyt

  • Gast
Re: bandopnemer
« Reactie #7 Gepost op: 3 december 2003, 17:10:28 »
Dat heb ik ook ! De ontvangst valt niet geheel weg maar wordt wel stukken minder. Kwestie van beeldscherm uit en alles gaat weer goed...

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: bandopnemer
« Reactie #8 Gepost op: 3 december 2003, 17:17:40 »
Ik gebruik vaak een meme recorder die vox gestuurd wordt. Het geluidsniveua van de scanner zo instellen dat als de squelch van de scanner open gaat de memorecorder gaat lopen. Voordeel je computer hoeft niet constant aan te staan wat een stuk minder storing op kan leveren.
Nadeel: beperkte opname lengte door de lengte van de casette bandjes

Verder heb ik in het verleden eens een oude cassette recorder verbouwt en hierop een recorder starter aangesloten. Deze werd op de luidspreker uitgang van je scanner aangesloten, vervolgens ging dit signaal naar een trafo dat omgekeerd gebruikt werd, hier werd dan weer een relais op aan gesloten, dit stuurde de casette recorder aan. Dit schema heeft een jaar op 15 terug in de RAM gestaan.

groeten John R

candyman

  • Gast
Re: bandopnemer
« Reactie #9 Gepost op: 3 december 2003, 17:18:30 »
Hebben jullie ook een bearcat9000xlt?
Ik heb daar anders geen problemen mee ik neem hier nu op met een klein bandopnemmertje en dat werkt niet slecht alleen heb ik dan wat meer ruis erbij als ik het afspeel.
Ik wou nu eigenlijk iets degelijker kopen zodat ik geen last meer heb van die ruis.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: bandopnemer
« Reactie #10 Gepost op: 3 december 2003, 18:11:32 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
En Peter, het zijn toch geen koptelefoonstekkers, maar 3,5mm monoconnectoren, of vergis ik me nu???

Dat klopt, maar dat noemen we gemakshalve even 'koptelefoonstekkers', dat klinkt wat bekender.
Een koptelefoon is meestal stereo, maar ook niet altijd...

Groeten, Peter.

wytsepyt

  • Gast
Re: bandopnemer
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2003, 18:25:58 »
Meteen weer een vraag daarover....hoe moet ik de kabel aan de 3,5mm-plugjes solderen ? Drie kabeltjes, rood, geel en groen
En drie aansluitingen: links, rechts midvoor.

Geel (aarde) midvoor lijkt mij ?

Owjah. met rechts bedoel ik de ronde kant buitenkant onder zeg maar.

bij voorbaat dank,

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: bandopnemer
« Reactie #12 Gepost op: 3 december 2003, 19:18:59 »
Je kan het beste mono stekkertjes gebruiken omdat scanners geen stereo geluid aanbieden.De kabeltjes maakt niet zo veel uit, maar als je echte audio kabel hebt dan maak je de koperen mantel aan de behuizing van de connector vast

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: bandopnemer
« Reactie #13 Gepost op: 3 december 2003, 19:22:39 »
Waarom zou je zelf nog gaan solderen. Bij veel electronica zaken verkopen ze de kabels met de stekkers er al aan.

Kant-en-Klaar, diverse lengtes, en ik heb zelf ooit een kabel van 4 meter gekocht voor 7,50. (Guldens!!!)

En voor de andere vraag. Nee, ik gebruik geen 9000 van uniden, maar 220xlt handscanner, met een externe antenne.

succes ermee,

Emiel :D
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: bandopnemer
« Reactie #14 Gepost op: 3 december 2003, 20:38:36 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Waarom zou je zelf nog gaan solderen. Bij veel electronica zaken verkopen ze de kabels met de stekkers er al aan.

Tja, als je het goed wilt doen dan heb je een kabel nodig met aan de ene kant mono (scanner) en aan de andere kant stereo (line-in). Bij de stereo stekker moet je links en rechts met elkaar doorverbinden, zodat je uiteindelijk weer een mono signaal hebt, maar wel een goed passende stekker hebt.

Groeten, Peter.