Auteur Topic: Verschillende antenne/kabel vraagjes  (gelezen 2698 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

com306

  • Gast
Verschillende antenne/kabel vraagjes
« Gepost op: 25 november 2003, 00:15:16 »
Hallo,

Momenteel heb ik op zolder een standaard multiband antenne (scanstick) hangen met RG58 kabel.
Nu heb ik een nieuwe scanner met een freq. bereik 0.150 tot 1310mhz.
Nu de vragen :

1) Kan ik mijn scanstick blijven gebruiken? Of een andere antenne met     groter freq bereik. En welke? Moet wel op zolder kunnen (Belg, hé :twisted: ). Welke antenne heeft goede ontvangst op zolder (er is geen aluminium-isolatie of zo aanwezig.

2) Zou ik dan investeren in een Aircom+ of Aircell kabel, wetende dat hij aan een IC-R5 moet komen (met een SMA-aansluiting dus).Overgangsstekker of zo??.  
Hij moet wel door het plafond en er kunnen evt wel bochtjes zitten, de RG58 loopt al langs deze weg.

3) Ik heb van een familielid een antenne van de brandweerkazerne in mijn buurt (oude antenne's werden vervangen). Zou het iets opbrengen om deze antenne met een splitter of zo mee op zolder te hangen? De antenne is specifiek voor de brandweerfreq (166.630 Mhz).

Het zijn heel wat vragen, ik weet het . :oops:

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Verschillende antenne/kabel vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2003, 08:43:43 »
Citaat van: "com306"
Zou ik dan investeren in een Aircom+ of Aircell kabel, wetende dat hij aan een IC-R5 moet komen (met een SMA-aansluiting dus).Overgangsstekker of zo??.  
Hij moet wel door het plafond en er kunnen evt wel bochtjes zitten, de RG58 loopt al langs deze weg.

De enige betaalbare coax die zich redelijk goed laat buigen dat is RG58. Als je een betere kabel wilt, maar de buigzaamheid is erg belangrijk, kies dan Aircell. Aircom+ zou ik zeker niet nemen, dat is een stuk dikker en mag eigenlijk niet gebogen worden omdat de "luchtkamers" daardoor beschadigd kunnen raken waardoor de impedantie verandert en de verliezen toe zullen nemen.

Mijn favoriete coax is en blijft RG213. Er zijn helaas veel soorten RG213 en die zijn niet allemaal even kwalitatief. Maar de 'echte' RG213 vind ik persoonlijk (in tegenstelling tot andere meningen) beter dan Aircell, is vaak goedkoper, maar is helaas wat dikker en dus minder buigzaam.

En ja, aan die dikkere coax krijg je geen SMA. Volgens mij bestaan ze ook niet eens voor Aircell. Mijn advies (voor de laagste verliezen) is een N-connector en vervolgens een verloopje aanschaffen van N -> SMA en die kunnen erg duur zijn, maar dat is helaas niet anders.

Citaat van: "com306"
Ik heb van een familielid een antenne van de brandweerkazerne in mijn buurt (oude antenne's werden vervangen). Zou het iets opbrengen om deze antenne met een splitter of zo mee op zolder te hangen? De antenne is specifiek voor de brandweerfreq (166.630 Mhz).

Als jij graag luistert naar de VHF dan zal die antenne zeer zeker een verbetering geven in die frequentieband ten opzichte van de Scanstick. Ik zou echter niet met een splitter werken, maar met 1 antenne tegelijk. Je zou er eventueel wel een antenneswitch tussen kunnen zetten, zodat je kunt schakelen tussen 2 antennes. Het 1 op 1 koppelen van 2 antennes aan 1 ontvanger (of 2 ontvangers aan 1 antenne) levert problemen op met de impedantie en gaat ten koste van de ontvangst. Er zijn wel speciale splitters op de markt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Groeten, Peter.