Auteur Topic: TETRA schadelijk voor de gezondheid?  (gelezen 7125 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Gepost op: 25 januari 2009, 23:04:54 »
Een interessant bericht dat ik op een Vlaams forum tegenkwam:

Citaat
Ik loop al een tijdje met die gedachten rond. De nieuwe digitale communicatie waar honderden zoniet duizenden hulpverleners tegenwoordig dagelijks mee rondlopen, met en intensiever gebruik dan een gsm want er is bijna constant uitzending op de groepen. Er is al zoveel te doen over het al dan niet schadelijk zijn van een gsm. Maar over ASTRID of TETRA horen we niet veel. Even snel gegoogled en ik kwam al onmiddellijk terecht op deze website van ASTRID zelf: http://www.astrid.be/templates/conte...&LangType=1043

Volgens hen geen reden tot paniek. Volgens mij echter wel, als ik hier in onze slaapkamer voor het beroepspersoneel mijn draagbare EADS-radiopost op de tafel leg gebeuren de vreemste dingen, die ik anders nog nooit met mijn gsm heb voorgehad.

Aangezien de dekking van ASTRID niet optimaal is in gebouwen, en hier is dat dus niet anders, valt geregeld het signaal weg, het toestel moet dan terug het signaal zoeken en zich aanmelden. Dit geeft ongelooflijk harde storingen: Het computerscherm begint te storen en de luidsprekers maken lawaai (dit kan ook met een gsm gebeuren, dat zeg ik niet). Op een meter van het toestel staat de televisie met een Digicorder van Telenet, het beeld blokkeerd gewoon! Vandaag lag het toestel iets verder van de Digicorder omdat ik het beu was dat het beeld steeds haperde. Hij lag nu iets dichter tegen de pc, zo'n halve meter er vanaf. En wat gebeurd er wanneer het toestel terug signaal zoekt, de pc gaat gewoon in Stand-By!!!

En dan durven ze zeggen dat het geen schadelijke straling is... Wat als het op deze toestellen al zo stoort, wat doet het dan op andere toestellen wanneer mensen van de 100 met hun draagbare post het ziekenhuis binnen stappen? De mobiele en draagbare posten op de spoedgevallendiensten, de mensen van de politie die ook dikwijls in een ziekenhuis moeten zijn,... ga zo maar verder...

Zijn er nog mensen die al zo'n dingen hebben ervaren met hun toestellen? En wat is jullie standpunt hierover? Ik ga het er alleszins niet bij laten en ga dit verder uitpluizen en wat middeltjes inzetten om de bal eens aan het rollen te brengen bij één of ander onderzoekscentrum.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline mumu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2009, 08:26:01 »
Een zender vlakbij gevoelige electronica die storing afgeeft... niet abnormaal.

En waarom denk je dan direct dat dit schadelijk is ?

Leen Ansems

  • Gast
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2009, 08:38:27 »
Het hele verhaal heeft niks met schadelijk voor de gezondheid te maken. Het geeft meer aan dat het met de apparaten in de omgeving van de portofoon droevig gesteld is met de bestendigheid tegen HF instraling. Slechte pluggen, coaxkabel enz.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2009, 09:52:27 »
De storing van de toestellen is één ding. Los daarvan zou men zich misschien best toch eens de vraag stellen of TETRA niet schadelijk is voor de hulpverlener? In het VK zijn hier al rapporten over gepubliceerd die elkaar tegenspreken. Artsen waarschuwen sinds kort ook voor gsm-gebruik op treinen omdat het toestel dan méér straling zal uitzenden aangezien het meer moeite heeft om een signaal te capteren. Een probleem dat ASTRID op zeer veel plaatsen (zeker binnenshuis) ook kent.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2009, 10:28:42 »
Citaat van: "Asterix900"
De storing van de toestellen is één ding. Los daarvan zou men zich misschien best toch eens de vraag stellen of TETRA niet schadelijk is voor de hulpverlener? In het VK zijn hier al rapporten over gepubliceerd die elkaar tegenspreken. Artsen waarschuwen sinds kort ook voor gsm-gebruik op treinen omdat het toestel dan méér straling zal uitzenden aangezien het meer moeite heeft om een signaal te capteren. Een probleem dat ASTRID op zeer veel plaatsen (zeker binnenshuis) ook kent.

Een GSM geeft inderdaad meer zendvermogen af naarmate de signaalsterkte van de zendmast afneemt. Bij Tetra is het vermogen van een handheld van EADS slechts 1 Watt en van vaste toestellen ongeveer 3 Watt. (is me verteld) Niet veel als je dat vergelijkt met het zendvermogen van de analoge radio`s.

Boenke

  • Gast
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2009, 17:10:11 »
Berichtje is van mij. :P  Ondertussen naar verschillende personen doorgestuurd maar nog maar weinig reactie gehad. De link werkt blijkbaar niet, hier is hem nog eens: http://www.astrid.be/templates/content.aspx?id=498&LangType=1043

Mij gaat het eigenlijk niet zo echt om de gezondheid dat ik dit bericht de wereld heb ingestuurd, maar om toch maar iets te hebben om het probleem ASTRID aan te kaarten. In België worden alle brandweerkorpsen ei zo na verplicht om op ASTRID over te stappen en zoiets kan in mijn ogen niet. De gezondheid is 1 klein ding, ik ben wel ervan overtuigd dat het niet gezond is, maar je moet toch een steen hebben om mee te kunnen werpen he. Als je de torenhoge kosten ziet dat een gemeentelijk brandweerkorps moet betalen voor de apparatuur en de abonnementen dan begrijp je wel waarom. En ze beloven een beter systeem waar ik tot op heden nog maar weinig van heb gezien. De dekking is slecht, zeker in gebouwen. Voor lokale hulpverlening vind ik dat een must. Aan een landelijke dekking heb je niet veel, wat ben ik er mee dat ik gesprekken en oproepen op mijn pager kan ontvangen terwijl ik 150km verder ben... De paging valt te pas en te onpas uit en dat kan niet voor hulpverlening. Onze analoge paging is in die vele jaren geen enkele keer uitgevallen. Het is zelfs zo dat de sirenes in de gemeente vanaf deze maand terug operationeel worden gemaakt om een oproep te kunnen doen als het systeem er uit ligt....

Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2014, 12:27:11 »
Citaat van: Asterix900
De storing van de toestellen is één ding. Los daarvan zou men zich misschien best toch eens de vraag stellen of TETRA niet schadelijk is voor de hulpverlener? In het VK zijn hier al rapporten over gepubliceerd die elkaar tegenspreken. Artsen waarschuwen sinds kort ook voor gsm-gebruik op treinen omdat het toestel dan méér straling zal uitzenden aangezien het meer moeite heeft om een signaal te capteren. Een probleem dat ASTRID op zeer veel plaatsen (zeker binnenshuis) ook kent.

Een GSM geeft inderdaad meer zendvermogen af naarmate de signaalsterkte van de zendmast afneemt. Bij Tetra is het vermogen van een handheld van EADS slechts 1 Watt en van vaste toestellen ongeveer 3 Watt. (is me verteld) Niet veel als je dat vergelijkt met het zendvermogen van de analoge radio`s.

Een gsm geeft niet meer dan 1w zendvermogen, tegenwoordig is het zelfs een pak minder daar de gsmmasten véél dichter bij elkaar staan.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2014, 14:23:40 »
Professionele elektronica hoort een HF-veldsterkte van minimaal 1V/m te kunnen verdragen.
Dat sommige apparatuur daar niet tegen kan, geeft alleen maar aan, dat het niet aan de eisen voldoet.
Leg eens een GSM naast een omroep-installatie, succes is bijna verzekerd, dat heeft echter te maken met de kwaliteit van de versterker en niet met het schadelijk zijn van de straling.

Offline moi

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2014, 16:25:18 »
Typ op google maar eens

Tetra        health     en   risk

ik geef je veel leesplezier.
hele engelse politiekorpsen die ziek thuis zitten..

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: TETRA schadelijk voor de gezondheid?
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2014, 16:33:58 »
Ach, de geschiedenis herhaald zich.

Toen de stoomtrein voor het eerst ging rijden waren er hordes mensen die van mening waren dat het schadelijk zou zijn voor de gezondheid. Het menselijk lichaam zou niet bestand zijn tegen zulke enorme snelheden, en de koeien langs de spoorbaan zouden zure melk gaan geven.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850