Auteur Topic: Discone project (plat dak)  (gelezen 3079 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Discone project (plat dak)
« Gepost op: 19 mei 2019, 14:44:02 »
Zo nu en dan snuffel ik lekker met mijn dubbele dipool in de tuin naar zweef vliegtuigen en gewone vliegtuigen, maar van de week zag ik op Marktplaats een discone staan voor 20 euro. Toch maar besloten om dit eens te proberen.

Wij hebben thuis een makkelijk toegangbaar vrij "open" plat dak dus wilde ik dit eens proberen met een parasolvoetje.




Het concept op de foto





Rubber tegel op het platte dak.





En het geheel, even een paar busjes gedraait en dingetjes aangepast. En nu zit ik te snuffelen met mijn AOR, komt eea binnen. Zweefkistjes van Terlet en ook wat grote kisten voor Schiphol bedoelt 130.150/119.050.

Ik heb het een en ander een beetje opgezocht, en opmerkingen van de verkoper gehad dat ik de discone eigenlijk moet aarden. Word het signaal hier beter van? Ik ben er nog niet zeker van hoe ik dit zou moeten aanpakken. Vooralsnog werkt de antenne prima.

In de toekomst zou ik overwegen om een basis-scannertje te kopen, beetje vintage iets misschien een Realistic PRO 2006 als ik die geschikt kan vinden.

B

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Discone project (plat dak)
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2019, 16:36:47 »
Ik heb het een en ander een beetje opgezocht, en opmerkingen van de verkoper gehad dat ik de discone eigenlijk moet aarden. Word het signaal hier beter van?

Ziet er goed uit! Aarden maakt voor de ontvangst niet uit.

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Discone project (plat dak)
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2019, 16:53:00 »
Als je wilt dat die nog beter werkt zet er een buis tussen van 1,5 a 2 mtr en wat goede coax. Geen idee wat je nu gebruikt namelijk.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Discone project (plat dak)
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2019, 17:03:27 »
Als je wilt dat die nog beter werkt zet er een buis tussen van 1,5 a 2 mtr en wat goede coax. Geen idee wat je nu gebruikt namelijk.

Ik heb een stukje van 10m RG58, en in weze kan ik nog veel hoger in deze situatie. (2 verdiepingen). Maar in deze setting lijkt hij me storm-proof en ook een kleine kans op bliksem-inslag. Tevens kan ik nu de coax uit het raam gooien en vanuit mijn tuintje ontvangen.

Hier op de veluwe (Omg Apeldoorn) snuffel ik vooral op luchtvaart, ik zou me niet voor kunnen stellen als ik nu 6m omhoog ga dat ik dan opeens ook verkeerstorens zou opvangen.

Ach, het is een hobby die klein begint...

B

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Discone project (plat dak)
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2019, 18:52:26 »
Wat ik al zei, ik zou 'm maximaal 2 meter de hoogte in brengen, als die maar vrij is van de invloed van het dak en is nog steeds redelijk storm gevoelig. Als je hoger wilt wordt de ontvangst natuurlijk langzaam steeds beter maar voldoet de parasolvoet niet meer.  Het allerbeste is als een antenne aan alle kanten vrij zicht heeft maar dan moet je boven het dak van je huis uit.  Verder de RG58 vervangen door bijv. Aircell 7 zal al het nodige schelen.

Voor wat betreft bliksem inslag,  of die net boven het schuur dak uitsteekt of 2 meter gaat geen verschil maken.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline Warlord32

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 502
Re: Discone project (plat dak)
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2019, 18:05:00 »
Ze zijn nu in de aanbieding tegelvoet

https://schotelzaak.nl/winkel/demontabel-tegelvoet-staal/

Offline bartarie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Discone project (plat dak)
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2019, 19:22:41 »
Als de hobby wat langer aanhoud en ik er zin in heb klim ik t dak op, dan zit ik 6 meter hoger dan nu. En boven het dak, ik heb alleen "bliksemvrees". Ik zoek er wel ns t een en ander over op maar dat blijft een dingetje voor mij...

En dan zou ik evt de overweging maken of een Diamond D-777 of de discone.

Als je bij noodweer de stekker er uit trekt en een kort-sluit dopje er op doet is dat dan het beste?

Misschien is het idee n beetje wennen voor mij als beginneling, zon bliksemafleider boven men hoofd.

B