Auteur Topic: Heli's volgen...  (gelezen 9516 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Heli's volgen...
« Gepost op: 8 augustus 2017, 22:50:53 »
Om de politiehelikopters te volgen en de traumaheli's, is de site https://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/mobile.html heel goed bruikbaar.

Toch zie ik heli's vaak opeens 'van de radar' verdwijnen, waarna ze even later weer zichtbaar worden.

Iemand dezelfde ervaring?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Heli's volgen...
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2017, 06:37:06 »
Misschien omdat ze buiten de CTR zitten? En nadien er terug in, of in een andere CTR? Waar doet dit zich voor? Een vliegkaart kan meer duidelijkheid geven.

Scanner Brussels

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli's volgen...
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2017, 06:58:31 »
Deze heli's hebben geen ADS-B, alleen een Mode S-transponder. Om een positie te bepalen, wordt er gebruik gemaakt van multilateratie. Daarvoor zijn minimaal 3 grondstations nodig die het Mode S-signaal ontvangen. Het kan zo zijn dat zijn signaal door minder dan 3 grondstations wordt ontvangen, bijvoorbeeld op lagere hoogte of in een bepaald gebied. Dan kan er geen positie worden bepaald.

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Heli's volgen...
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2017, 08:26:06 »
Deze heli's hebben geen ADS-B, alleen een Mode S-transponder.

Kijk aan, heldere uitleg.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline ernieek

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: Heli's volgen...
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2017, 08:45:39 »

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Heli's volgen...
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2017, 17:44:15 »
Deze heli's hebben geen ADS-B, alleen een Mode S-transponder. Om een positie te bepalen, wordt er gebruik gemaakt van multilateratie. Daarvoor zijn minimaal 3 grondstations nodig die het Mode S-signaal ontvangen. Het kan zo zijn dat zijn signaal door minder dan 3 grondstations wordt ontvangen, bijvoorbeeld op lagere hoogte of in een bepaald gebied. Dan kan er geen positie worden bepaald.

Weet jij iets meer over hoe deze informatie wordt verkregen, hoe deze info het internet bereikt, en hoe deze via de site weer beschikbaar komt?

Als deze helikopters een signaaltje uitzenden met daarin verwerkt:
- toestelregistratie
- GPS positie
- vliegsnelheid
- vliegrichting
- vlieghoogte
- etc...
... dan zou ik zeggen dat als zo'n bericht door één ontvanger wordt ontvangen, dit voldoende is om op de kaart te plotten.

Jij geeft aan dat het Mode-S signaal door tenminste 3 grondontvangers moet worden ontvangen om de actuele positie te kunnen bepalen.
Dit lijkt op een 'kruispeiling', waarbij ieder grondstation de richting van waaruit het signaal komt wordt bepaalt. Maar hier word de looptijd van het signaal gebruikt.
Welke informatie zit de dan in dat signaal? Alleen maar een registratie-ID of zo?

En wat is bekend over die grondontvangers.
Waar staan die?
Hoeveel in Nederland?
Kan een particulier de rol van 'grondontvanger' op zich nemen?
Hoe meer ontvangers, des te nauwkeuriger de 'filght-info', lijkt me.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: Heli's volgen...
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2017, 17:54:14 »
Deze heli's hebben geen ADS-B, alleen een Mode S-transponder. Om een positie te bepalen, wordt er gebruik gemaakt van multilateratie. Daarvoor zijn minimaal 3 grondstations nodig die het Mode S-signaal ontvangen. Het kan zo zijn dat zijn signaal door minder dan 3 grondstations wordt ontvangen, bijvoorbeeld op lagere hoogte of in een bepaald gebied. Dan kan er geen positie worden bepaald.

Weet jij iets meer over hoe deze informatie wordt verkregen, hoe deze info het internet bereikt, en hoe deze via de site weer beschikbaar komt?

Als deze helikopters een signaaltje uitzenden met daarin verwerkt:
- toestelregistratie
- GPS positie
- vliegsnelheid
- vliegrichting
- vlieghoogte
- etc...
... dan zou ik zeggen dat als zo'n bericht door één ontvanger wordt ontvangen, dit voldoende is om op de kaart te plotten.

Jij geeft aan dat het Mode-S signaal door tenminste 3 grondontvangers moet worden ontvangen om de actuele positie te kunnen bepalen.
Dit lijkt op een 'kruispeiling', waarbij ieder grondstation de richting van waaruit het signaal komt wordt bepaalt. Maar hier word de looptijd van het signaal gebruikt.
Welke informatie zit de dan in dat signaal? Alleen maar een registratie-ID of zo?

En wat is bekend over die grondontvangers.
Waar staan die?
Hoeveel in Nederland?
Kan een particulier de rol van 'grondontvanger' op zich nemen?
Hoe meer ontvangers, des te nauwkeuriger de 'filght-info', lijkt me.

Het is de ADS-B die de lat-long uitzend, mits gekoppeld. Veel militaire kisten hebben ook ADS-B maar er wordt geen Lat-long meegezonden. SBS-3 gebruikers kunnen dat zien aan een icoontje wat hun een status symbool noemen. 4 dots is alleen Mode-s messages, 1 grote dot is dat er ADS-B signalen worden ontvangen maar er geen lat-long wordt meegezonden. Vliegtuig symbool is full ads-b, dus met Lat-long.

Overigens wordt de registratie niet meegezonden. De gebruiker van de software koppelt die zelf aan een hexcode.

met andere woorden, Heb je alleen een mode-s signaal, of ADS-B zonder lat-long gegevens dan zal je multilateratie nodig hebben.
Net gechecked, de LL3 heeft 4 dots dus alleen Mode-s en daardoor is multilateratie nodig.

Je hebt ook iets als beamfinder maar daar weet ik veels te weinig van om nuttige dingen over te zeggen.


De grondontvangers zijn allemaal hobbyisten die de mogelijkheid hebben mode-s signalen op te vangen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Heli's volgen...
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2017, 18:15:47 »
De grondontvangers zijn allemaal hobbyisten die de mogelijkheid hebben mode-s signalen op te vangen.

http://www.discriminator.nl/monitoring/ ;)

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Heli's volgen...
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2017, 18:26:42 »
Rolf, een oude bekende leuk je hier weer te ontmoeten :)

Ik ben zo'n grondradar. Ik upload mijn gegevens naar FlightAware en krijg ook informatie terug in de vorm van de mlat gegevens die dan op een kaart worden geplot. Je kan bij FlightAware een account aanmaken en de data uploaden. Voordeel als je uploadt is dat je meteen een account hebt op die site die normaal 80 euro pj kost als ik het goed heb. Je kan je gegevens, net als ik, ook tegelijkertijd naar flightradar uploaden dan heb je daar ook meteen een business acount.

https://flightaware.com/adsb/piaware/build

Groet, Hennie.

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Heli's volgen...
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2017, 18:30:28 »
Rolf, een oude bekende leuk je hier weer te ontmoeten :)

Ik ben zo'n grondradar. Ik upload mijn gegevens naar FlightAware en krijg ook informatie terug in de vorm van de mlat gegevens die dan op een kaart worden geplot. Je kan bij FlightAware een account aanmaken en de data uploaden. Voordeel als je uploadt is dat je meteen een account hebt op die site die normaal 80 euro pj kost als ik het goed heb. Je kan je gegevens, net als ik, ook tegelijkertijd naar flightradar uploaden dan heb je daar ook meteen een business acount.

https://flightaware.com/adsb/piaware/build

Groet, Hennie.

Hey Hennie!

Tja ik vroeg me af hoe eea in zijn werk gaat en of het voor mij en/of anderen enige toegevoegde waarde heeft om als ontvangststation te fungeren. Voegt een ontvangstpunt in Utrecht echt iets toe, of zij hier al genoeg ontvangers?
Op zich heb ik er ook nu de spullen niet voor hoor.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Heli's volgen...
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2017, 18:33:49 »
In principe lijkt het me zo, hoe meer ontvangers hoe acurater de positie berekend wordt.

Dit is de link naar de dekkingsmap, hopelijk kan je die zien zonder account.
https://flightaware.com/adsb/coverage

Offline Rolf Pieters

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Heli's volgen...
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2017, 18:45:01 »
In principe lijkt het me zo, hoe meer ontvangers hoe acurater de positie berekend wordt.

Dit is de link naar de dekkingsmap, hopelijk kan je die zien zonder account.
https://flightaware.com/adsb/coverage

Genoeg witte stippen in mijn buurt.