Auteur Topic: BF-888s & UV-8D VHF programmeren  (gelezen 14224 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hgb

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Gepost op: 1 mei 2017, 11:33:50 »
Hallo,

Voor (jeugd)verenigingsdoeleinden gebruik ik al enkele jaren de UV-8D VHF van Baofeng. Fijne sterke porto's welke op de kenwood (PMR??) kanalen geprogrammeerd staan. Tenminste, deels. Want als ik ze alle vier op een ander kanaal zet kunnen ze nog steeds met elkaar communiceren. Hoe kan ik dit aanpassen? Ik krijg ze niet verbonden met de pc.
Dit geldt ook voor de BF-888 s. Hier heb ik er vijf van gekocht als uitbreiding op de set die ik al had. Maar ook deze krijg ik niet verbonden met het juiste programma, voor de bf-888 s zelf. Beide types krijgen tevens geen verbinding in Chirp. De diverse filmpjes op youtube zijn me duidelijk alleen is mijn eerste probleem dat ik de portofoons en het programma niet verbonden krijg. Wat kan ik het beste doen? Behalve uiteraard kwalitatief sterkere en voorgeprogrammeerde porto's aanschaffen, daar krijg ik geen budget voor. Vermoedelijk zit het probleem bij de selectie van de toegangspoort maar deze kan ik niet selecteren.

Groeten,
Lars

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2017, 13:13:55 »
Eerst ff voor de duidelijkheid,  je praat over Kenwood PMR VHF ??

Kenwood PMR kanalen bevinden zich in de UHF band.

Programmer kabel, graag meer info over wat je gedaan hebt, computer met windows versie ??

Vaak gaat het fout met het instaleren van de programmeer kabel

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2017, 16:10:43 »
Wat is nou precies het probleem?

- Lukt het programmeren niet? Dus is er een probleem met software, programmeerkabel enzovoort?

- Lukt het programmeren wel, maar kunnen de porto's daarna nog steeds niet met elkaar communiceren?

Het lijkt er op dat het programmeren niet lukt.

Even wat aannames doen: vaak worden er "goedkope" programeerkabels gebruikt, op basis van een nagemaakte prolific-chip. Die kabels werken nog wel goed onder Linux en oudere Windows versies, maar niet onder Windows 10.

Er van uit gaande dat je zo'n kabel en Windows 10 gebruikt... Als dat zo is dan moet je waarschijnlijk de driver downgraden. Hoe dat moet is uitstekend beschreven op: http://www.miklor.com . Je moet zelf maar even kijken waar het precies op zijn site staat.

Je hebt toch wel in Chirp de juiste com-poort geselecteerd? (...programmeerkabel inpluggen, onder apparaatbeheer kijken of de kabel überhaupt gezien wordt door je computer en daarna even controleren welke com-poort aan de kabel toegewezen is. Die waarde stel je dan weer in Chirp in).

Succes.

Overigens is het gebruik van deze portofoons op PMR frequenties niet toegestaan.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2017, 16:34:10 »
Voor (jeugd)verenigingsdoeleinden gebruik ik al enkele jaren de UV-8D VHF van Baofeng. Fijne sterke porto's welke op de kenwood (PMR??) kanalen geprogrammeerd staan.

Wat ik nog wilde zeggen: ik hoop echt van harte dat je sociaal genoeg bent om NIET met de volle 8 watt van de UV-8D op de PMR kanalen te blazen?????

Als het programmeren lukt: zet ze dan op zo laag mogelijk vermogen......

Of vraag een vergunning aan  8)

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2017, 18:14:59 »
Edwin, de UV8D heeft max 5watt volgens de omschrijving.

Maar inderdaad met deze porto mag je niet op de PMR komen (minimaal 1 watt zendvermogen) want PMR is Max 0,5 watt. Maar laten we niet weer een discussie starten wat wel en niet mag.....

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2017, 22:50:26 »
Effe betwetertje spelen voor het slapen  8)

De Baofeng UV-8D zou er maximaal 8 watt uit kunnen gooien.

De Wouxun KG 8 UVD zou er maximaal 5 watt uit kunnen gooien.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2017, 06:41:48 »
. Maar laten we niet weer een discussie starten wat wel en niet mag.....

Het kan geen kwaad om mensen die, wellicht in onwetendheid, zo'n apparaat hebben aangeschaft erop te wijzen dat ze zich schuldig maken aan een delict.

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2017, 06:45:14 »
. Maar laten we niet weer een discussie starten wat wel en niet mag.....

Het kan geen kwaad om mensen die, wellicht in onwetendheid, zo'n apparaat hebben aangeschaft erop te wijzen dat ze zich schuldig maken aan een economisch delict.

klopt, ik had het woordje baofeng over het hoofd gezien  :-X

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2017, 06:49:53 »
. Maar laten we niet weer een discussie starten wat wel en niet mag.....

Het kan geen kwaad om mensen die, wellicht in onwetendheid, zo'n apparaat hebben aangeschaft erop te wijzen dat ze zich schuldig maken aan een delict.

Ben ik aan de ene kant wel met je eens, maar menig topic eindigt in een discussie waar uiteindelijk niemand beter van word. En aan de aan de andere kant is een ieder verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten met deze apparatuur. Om dit soort vragen/discussies te voorkomen is het wellicht een optie om topics die gaan over zendapparatuur waarbij een vergunning of machtiging nodig is af te schermen voor mensen die inderdaad deze ook bezitten.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2017, 07:58:27 »
En aan de aan de andere kant is een ieder verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten met deze apparatuur. Om dit soort vragen/discussies te voorkomen is het wellicht een optie om topics die gaan over zendapparatuur waarbij een vergunning of machtiging nodig is af te schermen voor mensen die inderdaad deze ook bezitten.

Dan zouden wij als moderators van die bewuste mensen hun machtiging moeten zien. Gezien de wet op de privacy lijkt me dat niet mogelijk en daar willen we ook helemaal niet naar toe.

Offline Hgb

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2017, 11:05:32 »
Ik heb inmiddels de 888s verbonden met de pc, windows 10, probleem lag bij de versie van mijn usb poort. Voor de uv8d is het nog niet opgelost. Die krijg ik niet verbonden met chirp en de voor de porto bestemde software kan ik niet vinden. Ik ben er inmiddels achter dat ik niet op de pmr kanalen mag zitten. Nu maakt voor mij de frequentie niet zoveel uit dus ik kan de uv8d ook wel op de reeds voorgeprogrammeerde kanalen van de 888s zetten. Als ik over een straal van 4 km kan communiceren dan is dat voldoende. M'n kabel komt overigens bij portofoonweb vandaan.

Het enige euvel is nu dat ik de uv8d moet kunnen verbinden om dezelfde instellingen van de 888s te programmeren

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2017, 11:47:49 »
...... Ik ben er inmiddels achter dat ik niet op de pmr kanalen mag zitten. Nu maakt voor mij de frequentie niet zoveel uit dus ik kan de uv8d ook wel op de reeds voorgeprogrammeerde kanalen van de 888s zetten. Als ik over een straal van 4 km kan communiceren dan is dat voldoende. M'n kabel komt overigens bij portofoonweb vandaan.

Het enige euvel is nu dat ik de uv8d moet kunnen verbinden om dezelfde instellingen van de 888s te programmeren

Je mag inderdaad niet op de PMR frequenties zitten. Maar op de standaard frequenties laten staan is wat dat betreft nog minder wenselijk. Waarschijnlijk staan er frequenties in die aan professionele gebruikers zijn uitgegeven. Die mensen hebben betaald voor een vergunning en gaan er niet vrolijk van worden als jij daar tussendoor gaat zitten babbelen.
Als je die dingen buiten de PMR band gaat gebruiken heb je een nog grotere kans dat je op een dag het AT aan je deur hebt staan.

Vraag even aan Portofoonweb wat je met deze porto's (zonder een vergunning aan te vragen) mag.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2017, 12:09:37 »
Zo staat het bij:  'zendamateur' forum in de forumregels. Wat is er zo moeilijk aan om dit over te nemen? Heeft niets te maken met de wet op, wel met het voorkomen van ethervervuiling.

"Beste forumgebruiker,

in de forumregels staat duidelijk dat dit forum bedoeld is voor "legaal radioamateurisme" en dat "Het plaatsen van berichten omtrent illegale praktijken" niet is toegestaan. Ook het helpen of bevorderen van illegaal gebruik is dus niet toegestaan."

73

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2017, 15:47:02 »
Zo staat het bij:  'zendamateur' forum in de forumregels. Wat is er zo moeilijk aan om dit over te nemen? enz. enz. enz. enz.

Dit is een scannerforum. Gelukkig niet het zeikamateurforum, waar men zeer politiek-correct totaal doorgeslagen volledig spastisch reageert op forumleden die iets vragen dat misschien wel eens "ILLEGAAL zou kunnen zijn. Moeten ze vooral blijven doen daar.

Op dit forum helpen we elkaar. Als iemand technische problemen heeft bij het programmeren van portofoons, dan ben ik best bereid die persoon te helpen. Wel wijs ik iemand er dan op dat het gebruik misschien niet legaal is. Wat die persoon er vervolgens mee doet is niet aan mij.

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: BF-888s & UV-8D VHF programmeren
« Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2017, 18:52:51 »
...... Ik ben er inmiddels achter dat ik niet op de pmr kanalen mag zitten. Nu maakt voor mij de frequentie niet zoveel uit dus ik kan de uv8d ook wel op de reeds voorgeprogrammeerde kanalen van de 888s zetten. Als ik over een straal van 4 km kan communiceren dan is dat voldoende. M'n kabel komt overigens bij portofoonweb vandaan.

Het enige euvel is nu dat ik de uv8d moet kunnen verbinden om dezelfde instellingen van de 888s te programmeren

Je mag inderdaad niet op de PMR frequenties zitten. Maar op de standaard frequenties laten staan is wat dat betreft nog minder wenselijk. Waarschijnlijk staan er frequenties in die aan professionele gebruikers zijn uitgegeven. Die mensen hebben betaald voor een vergunning en gaan er niet vrolijk van worden als jij daar tussendoor gaat zitten babbelen.
Als je die dingen buiten de PMR band gaat gebruiken heb je een nog grotere kans dat je op een dag het AT aan je deur hebt staan.

Vraag even aan Portofoonweb wat je met deze porto's (zonder een vergunning aan te vragen) mag.

Elmar

Je hoeft helemaal niets aan portofoonweb te vragen, het is heel simpel. Met beide type portofoons mag je helemaal NIKS tenzij je een vergunning hebt aangevraagd bij agentschap telecom voor een UHF frequentie tegen betaling of je hebt een zend licentie voor radiozendamateur dus een examen afgelegd om op bepaalde frequentie banden te mogen zenden.

Thats it!