Auteur Topic: SainSonic FM416 gebruikersverslag  (gelezen 17018 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2017, 19:13:56 »
- werkt de programmeersoftware op een pc met Windows 10 ?
- ondanks de bugs lukt het uiteindelijk wel te programmeren ?
- heb jij met deze porto al bedrijven gehoord op dPMR ?
- welke antenne aansluiting zit er op de porto ?

- Programmeren lukt uiteindelijk wel, weliswaar met allemaal irritante omweggetjes. Ik heb de software in combinatie met een laptop met Windows 10 home gebruikt voor de test.

- Ik heb niet actief gezocht naar andere bedrijven op deze dPMR frequenties. Kijkend in de software is het niet "verplicht" een colorcode te gebruiken om te kunnen communiceren. Het portootje kan scannen en je kan zelf scanlisten samenstellen. In theorie zou het dus mogelijk moeten zijn om de 16 dPMR frequenties te scannen, en als er dan op een frequentie communicatie plaatsvindt, is er een kans dat je die communicatie kan volgen, mits er geen colorcode en encryptie gebruik wordt.  Ik heb in mijn omgeving ook nog niet gescand of er überhaupt al veel activiteit op deze frequenties is. Overigens slaat de close call van mijn UBC3500XLT wel aan op dPMR signalen (en bijvoorbeeld niet op DMR). Kan handig zijn als je zoekt naar activiteit. Op dit moment heb ik even niet paraat hoe of met welke software dPMR eventueel gevolgd kan worden (DSDPlus kan dat volgens mij niet).  

- Er zit een SMA-male connector op. Je kan er dus andere antennes op zetten en/of het ding eens aan een behoorlijke buitenantenne hangen.


Een vraag mijnerzijds, puur uit belangstelling, aan mensen die deze thread volgen:  is er al "officiële" dPMR apparatuur op de Nederlandse markt te koop? Zo ja, welke merken en types?

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2017, 20:31:02 »
Een vraag mijnerzijds, puur uit belangstelling, aan mensen die deze thread volgen:  is er al "officiële" dPMR apparatuur op de Nederlandse markt te koop? Zo ja, welke merken en types?

Bij mijn weten alleen porto's voor de licentievrije PMR446 band.
Icom had al een paar jaartjes de IC-F4029SDR en de wat recentere  Kenwood TK3401D.
Digitale portos met licentie zijn toch vrijwel altijd met het DMR of NXDN protocol

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2017, 13:27:30 »
Inmiddels ook de Portofoon.. maar de drivers pakt die niet... Gebruik gewoon de software die erbij zit.. TDX-B5.
Iemand misschien linkje van Drivers?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2017, 19:33:00 »
Inmiddels ook de Portofoon.. maar de drivers pakt die niet... Gebruik gewoon de software die erbij zit.. TDX-B5.
Iemand misschien linkje van Drivers?

Wat bedoel je nou precies?

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2017, 10:31:53 »
Het is gelukt! Inmiddels 2 portofoons.. driver geïnstalleerd

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #20 Gepost op: 28 mei 2017, 21:03:35 »
Bedankt voor dit verslag.

Ik las trouwens nog ergens dat het verschil tussen de versie FM416 en FM416S puur cosmetisch is.
Op bijvoorbeeld de .com versie van Amazon kun je op foto's 1,2 en 5 van de twee versies snel achter elkaar bekijken om dit verschil te zien.

Het klopt.inderdaad dat het verschil enkel de looks is. Spijtig genoeg verzenden de sommige ebay verkopers random de soorten. Ik heb al gelezen in reviews dat soortenommige mensen een gewone en een S versie ontvangen hebben.

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #21 Gepost op: 28 mei 2017, 21:06:37 »
Behalve het voordeel van minder storing tussen 2 eigen porto's, kun je met deze porto's ook meer ontvangen dan met een analoge porto ?

Nee.

Het enige wat in theorie wel zou kunnen, is dat je dPMR communicatie mee zou kunnen luisteren, als je de porto goed weet in te stellen. Ik weet echter niet of dPMR op dit moment al bedrijfsmatig gebruikt wordt in Nederland?

Dat klopt niet volledig. Ik dacht ook dat ik deze portofoons met een Kenwood 3401 zou kunnen gebruiken (is ook dPMR). Wat blijkt nu is dat het vocoder type helemaal anders is. De vocoder zet het analoge om in digitaal signaal en omgekeerd. Duurdere merken zoals de Kenwood gebruiken hiervoor een speciale gepatenteerde die zij inkopen. De Chinezen hebben hier zelf een ontwikkeld. Deze is naar mijn ervaring niet slechter, maar ze kunnen in geen enkel geval samenwerken.

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #22 Gepost op: 28 mei 2017, 21:17:23 »
Luisteramateur bedankt.

Edwin: misschien dat jij antwoord hebt op mijn volgende vragen:
- werkt de programmeersoftware op een pc met Windows 10 ?
- ondanks de bugs lukt het uiteindelijk wel te programmeren ?
- heb jij met deze porto al bedrijven gehoord op dPMR ?
- welke antenne aansluiting zit er op de porto ?
Bij voorbaat dank

Beste hierbij mijn ervaring:
- Ik heb veel problemen gehad om de software te laten werken op Windows 10. Wanneer ik de .exe in de zin file probeerde wilde deze nooit opstarten en gaf deze altijd foutmeldingen. Zelf gaf de pc hier geen oplossing voor en ik heb het op 3 pc met Windows 10 geprobeerd.
Dan heb ik maar ergns een Windows 7 laptop geleend en daarmee lukte het zonder problemen na installeren van de juiste drivers.  Die drivers vindt de pc automatisch.

- Ja programmeren valt goed mee. Het is zelfs niet nodig om elke radio een ID te geven en te werken met contactgroepen en zo voort. Dit is natuurlijk wel het mooie aan digitaal om maar 1 radio te contacteren, maar het hoeft niet.
Als je alle radio's zoals in analoog op dezelfde frequentie zet in digitale modus en eenzelfde color code geeft werken deze zonder problemen samen.

- In mijn vorige post heb  ik iets geschreven over de vocoder. Hierdoor kan deze porto de andere dpmr signalen niet omzetten. Dus kan je ook niets horen. En de meeste bedrijven hebben de duurdere kenwood op digitaal.

- Antenne aansluiting is SMA Maleisië,  dus er moet een Female op.

Mocht je geinteresseerd zijn, ik verkoop mijn beide Sainsonic 416 omdat deze niet kunnen werken met de Kenwood om de hierboven beschreven reden. Ze zijn zo goed als nieuw en originele doos met alle accessoires is erbij. Vaste prijs 85 euro voor de twee. Kanalen 1-8 zijn gewoon analoog geprogrammeerd. Kanalen 9-16 op digitale dpmr zonder color code (omdat toch niemand anders hetzelfde type gebruikt).
Programeerkabel is standaard Kenwood. Ik heb die van Sainsonic zelf. Voor 5 euro krijg je die erbij.

Vriendelijke groeten.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #23 Gepost op: 31 mei 2017, 20:41:26 »
Mogelijk om ook met de standaard Kenwood Pro talk mee te praten? Analoog?

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #24 Gepost op: 31 mei 2017, 23:03:30 »
Nu kan ik onverwachts niet meer programmeren met de Sainsonic. Software die ik gebruik is TDX-B5, Zodra ik druk op : Read From Radio en dan Start, dan denkt die even na en dan Comminication Fals. Iemand enig idee? Driver van COM PORT 3 die ziet die gewoon..

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #25 Gepost op: 1 juni 2017, 07:51:06 »
Mogelijk om ook met de standaard Kenwood Pro talk mee te praten? Analoog?

Analoog is dat mogelijk ja. Dan moet enkele de tooncodes van de analoge kenwood gelijk geprogrammeerd worden en dan kan je analoog met de Kenwood TK spreken.
Digitaal kan niet omdat het een ander vocoder type is.

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #26 Gepost op: 1 juni 2017, 07:52:33 »
Nu kan ik onverwachts niet meer programmeren met de Sainsonic. Software die ik gebruik is TDX-B5, Zodra ik druk op : Read From Radio en dan Start, dan denkt die even na en dan Comminication Fals. Iemand enig idee? Driver van COM PORT 3 die ziet die gewoon..

Welke software is dat? Mijn software heet gewoon Sainsonic 41/416S van de website van Sainsonic.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #27 Gepost op: 1 juni 2017, 09:26:48 »
Ga ik die even opzoeken.. heb je toevallig een link van de software ?

Offline JeffVDM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #28 Gepost op: 1 juni 2017, 09:38:30 »
Ga ik die even opzoeken.. heb je toevallig een link van de software ?

https://www.sainsonic.com/download

En dan onderaan Sainsonic Ultimate Series die zip-file.
Wel oppassen, want deze werk niet goed op Windows 10. Ik heb er dan maar Windows 7 voor gebruikt en na het automatisch installeren van de driverswerkte diel.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: SainSonic FM416 gebruikersverslag
« Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2017, 09:39:02 »
Werkt! Bedankt