Auteur Topic: Wie helpt me hiermee ?  (gelezen 1538 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline turalo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Wie helpt me hiermee ?
« Gepost op: 7 februari 2011, 22:16:11 »
Goede avond,

Ik heb een mischien wel rare vraag, ik ben totaal onbekend met all deze toestanden, ben wel altijd geintereseerd geweest.
Nou ben ik op zoek naar een radio scanner/ontvanger waarmee ik de radio's van ex soviet landen kan ontvanen ?
bestaat zoiets ? dus bijvoorbeeld locale russische radio's ? dus de radios die bijvoorbeeld in moscow te beluisteren zijn ?
is dat te doen? en als het te doen is, welke apparaten heb ik ervoor nodig ?

alvast bedankt.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Wie helpt me hiermee ?
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2011, 11:22:26 »
Lokale radiozenders kun je hier niet beluisteren, tenzij via een stream op internet. Kortegolf stations uit die regio zal vaak wel gaan, als ze West Europa als verspreidingsgebied hebben (en dus hun antennes deze kant op stralen). Daarvoor heb je een kortegolf ontvanger nodig.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

  • Gast
Re: Wie helpt me hiermee ?
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2011, 12:06:47 »
De hoeveelheid te beluisteren radiozenders op de kortegolf is de laatste jaren drastisch afgenomen. BBC World Service, Radio Moskou, Radio Nederland Wereldomroep etc hebben veel radiouitzendingen uit bezuiniging geschrapt . Veel antenneparken met mooie antenne`s zijn al gesloopt. In de Flevopolder en bij Julich in Duitsland o.a. zal je weinig tot niks meer terug vinden.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Wie helpt me hiermee ?
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2011, 20:21:24 »
Als je de WRTH 2010 bekijkt is het inderdaad een stuk minder geworden dan pakweg 10 jaar geleden, maar er zijn nog volop stations actief, zowel lokaal al internationaal.

In het geval van Turalo zou een goede LW ontvanger al uitkomst kunnen bieden. Op 153, 189, 225, en 279 khz zijn locale radio stations uit Rusland actief met zenders tussen de 1000 en 1200 kW.  

Met vriendelijke groet,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne