Auteur Topic: Knoppen of SDR ?  (gelezen 3341 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Knoppen of SDR ?
« Gepost op: 15 januari 2011, 23:44:07 »
Ik ben benieuw naar jullie mening over het volgende:

Eind vorig jaar heb ik het genoegen gehad om voor enige tijd met twee hoogwaardige HF SDR radio's te spelen. De specificaties bleken in de praktijk aardig te kloppen en dit waren zeker twee hoogwaardige ontvangers. Een van de dingen die mij erg aansprak was de breedbandige spectrumanalyser.

Toch kies ik liever voor een conventionele ontvanger met knoppen, op de een of andere manier staat het instellen op het beeldscherm mij tegen en voelt het niet echt.

Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen van mede forumleden, wordt SDR het luisteren van de toekomst ?
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Leen Ansems

  • Gast
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2011, 13:10:49 »
SDR zal over enige jaren zeker gewoon zijn. Door andere software kunnen modulatiesoorten en filtering aangepast worden. Daarmee bewerk je het ontvangen signaal. Toch zal een goed HF circuit noodzakelijk blijven om de DSP zijn werk optimaal te laten doen. Als je zelf uit een hoop lawaai met je oortjes het juiste signaal moet filteren wat uit de luidspreker komt, is een heel stuk moeilijker dan het filteren van een ¨schoon¨ signaal.  Voor de DSP is dat ook het geval. Voor militair gebruik is SDR al jaren in gebruik. Een ander mode is een andere besturing en gaan met die banaan. Alles verandert en we moeten met de tijd meegaan. Ik ben nog van de generatie die onderdelen (soms piepklein SMD) nog afzonderlijk weet te benoemen. Over een tiental jaren weet iemand alleen nog een chiptype en what is next? Softwareversies ? :wink:

Offline Jarod

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2011, 01:30:10 »
Hier verder weinig "knoppen" ontvangers gehad, maar de Perseus werkt hier echt geweldig!
http://microtelecom.it/perseus/

Vooral ideaal dat je irritante pieptoontjes weg kunt filteren of zelfs helemaal kan uitsluiten in het ontvangst gebied!

En een spectrum is ideaal voor het monitoren van een band.
Rond 7154kHz en 18140kHz  zitten vaak amateurs, doordat je ze "ziet"  kun je er snel heen flitsen!

Online counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2011, 09:29:12 »
Hallo Jarod,

Bedankt voor je reactie.

De Perseus is inderdaad een hele mooie ontvanger en kwalitatief van een hoog niveau.

Het wegdraaien van piepjes is bij de meeste "knop"ontvangers mogelijk (notch filter). Het spectrum is inderdaad een groot voordeel. Ik heb hier nu een Yaesu VR-5000 ontvanger staan (laatste serie), deze heeft ook een spectrum display en dat werkt inderdaad heerlijk.

Met vriendelijke groet,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Jarod

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2011, 00:42:27 »
Ja notch filter heeft de Perseus OOK, maar ik bedoel laat maar zeggen de bandbreedte.

Dus als je een AM carrier hebt, 4.5khz links en 4.5khz rechts, zit er op 3.0khz link een piep toontje ofzo, kun je simpel je brandbreedte op 2.5khz links en 4.5khz rechts slepen, je piepje is weg, maar je ontvangst is nog steeds perfect!

http://x264.nl/dump/162khz-2011-01-24-piep.png
http://x264.nl/dump/162khz-2011-01-24-geen-piep.png

Zie bij geen piep dat de linkerkant "smaller" gemaakt is.

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2011, 02:41:37 »
Ben ook nog van de knoppen, overigens hebben zowel mijn JRC NRD515 alsmede mijn IC R71E van zo'n 25-30 jaar oud ook al passbandtuning...

Offline Jarod

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2011, 22:39:39 »
Je kan een Perseus ook online beluisteren bij andere mensen! Prachtige mogelijkheid, lekker AM stations luisteren vanuit en in New York!  :mrgreen:

Online counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2011, 10:22:32 »
Ja dat kunnen wij dan weer niet  :lol:

Ik luister hier met een JRC NRD545, die heeft naast de pass band tuning ook de mogelijkheid om de breedte van je filters zelf te bepalen. Een prachtige optie.

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Jarod

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 148
Re: Knoppen of SDR ?
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2011, 22:36:10 »
Deze bandbreedte ook instelbaar links en rechts van de carrier en variabel? Of doormiddel van vaste presets?