Auteur Topic: Graag meer info voor de beginner :)  (gelezen 2316 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline turalo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Graag meer info voor de beginner :)
« Gepost op: 21 augustus 2010, 00:33:31 »
hallo allemaal, ik ben nieuw hier en weet heel weinig van scanners, portofoons etc... enigste die ik ooit heb gebruikt is gewone paar portofoons, die je bij aldi kan kopen om op een open veld met elkaar te praten middels knop ingedrukt houden :) dus ik ben echte beginner.
Heb altijd interesse gehad in deze dingen, dus heb laatst toevallig bij een kringloop een scanner gezien :

Pro-70. Hyperscan. Radioshack. 50 channel direct entry programmable scanner. u/v-hf. hi-lo. freq range : 68-88. 137-174. 380-512.
dit is alles wat ik op dat ding technisch kon lezen.

Nou is mijn vraag wat kan ik met deze scanner allemaal scannen / luisteren / horen ?

ik heb de manual gevonden, en ook gescand maar ik vind verder niets, als ik de 'squelch' wat lager zet stopt deze vaker, maar
het zijn false alarmen zoals ik denk, er is geen gesprek, geen communicatie gewoon stilte of geruis.

dus ik de google ingedoken dit forum gefonden en hopende dat jullie mij verder kunnen adviseren of ik hiermee wat kan.

en verder wou ik vragen welke scanner is de beste op dit moment ? daarmee bedoel ik zijn er scanners die alles kunnen ontvangen ? dus allerlei
overheids diensten brandweer politie etc... ? vrachtwagen gesprekken ? hoe werkt dat allemaal ?

alvast bedankt.

mvg.

Offline Patrick (delfzijl)

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Graag meer info voor de beginner :)
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2010, 16:49:39 »
Allereerst welkom hier.
Politie en brandweer zul je helaas niet meer kunnen beluisteren. Deze zijn enkele jaren geleden al over gestapt opeen nieuw digitaal communicatiesysteem. De spraak gaat (beveiligd) via C2000, tekst berichten zijn in voor een deel wel te volgen, dit gaat via het zgn P2000.