Auteur Topic: Graag meer info voor de beginner :)  (gelezen 2316 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline turalo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Graag meer info voor de beginner :)
« Gepost op: 21 augustus 2010, 00:33:31 »
hallo allemaal, ik ben nieuw hier en weet heel weinig van scanners, portofoons etc... enigste die ik ooit heb gebruikt is gewone paar portofoons, die je bij aldi kan kopen om op een open veld met elkaar te praten middels knop ingedrukt houden :) dus ik ben echte beginner.
Heb altijd interesse gehad in deze dingen, dus heb laatst toevallig bij een kringloop een scanner gezien :

Pro-70. Hyperscan. Radioshack. 50 channel direct entry programmable scanner. u/v-hf. hi-lo. freq range : 68-88. 137-174. 380-512.
dit is alles wat ik op dat ding technisch kon lezen.

Nou is mijn vraag wat kan ik met deze scanner allemaal scannen / luisteren / horen ?

ik heb de manual gevonden, en ook gescand maar ik vind verder niets, als ik de 'squelch' wat lager zet stopt deze vaker, maar
het zijn false alarmen zoals ik denk, er is geen gesprek, geen communicatie gewoon stilte of geruis.

dus ik de google ingedoken dit forum gefonden en hopende dat jullie mij verder kunnen adviseren of ik hiermee wat kan.

en verder wou ik vragen welke scanner is de beste op dit moment ? daarmee bedoel ik zijn er scanners die alles kunnen ontvangen ? dus allerlei
overheids diensten brandweer politie etc... ? vrachtwagen gesprekken ? hoe werkt dat allemaal ?

alvast bedankt.

mvg.

Offline Patrick (delfzijl)

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: Graag meer info voor de beginner :)
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2010, 16:49:39 »
Allereerst welkom hier.
Politie en brandweer zul je helaas niet meer kunnen beluisteren. Deze zijn enkele jaren geleden al over gestapt opeen nieuw digitaal communicatiesysteem. De spraak gaat (beveiligd) via C2000, tekst berichten zijn in voor een deel wel te volgen, dit gaat via het zgn P2000.

Om te kunnen zeggen welke interessante dingen nog te beluisteren zijn is het handig eerst te vermelden waar je vandaan komt.
In gebruik: Albrecht AE39H, UBC60XLT-2, UBC280XLT, Jupiter Pro v9.1 (2x)

Collectie: SCOOPER Mini Skycross, Albrecht AE41H, UBC50Xl, UBC65XLT

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Graag meer info voor de beginner :)
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2010, 21:52:35 »
Zoals Patrick al heeft gezegd is er op het gebied van hulpdiensten nog weinig (lees niks) meer te horen, behalve in België nog enkel "die-hards" op het analoge systeem :) Maar dat is een kwestie van tijd.
Als je tegenwoordig wil starten met de scanner-hobby zou ik zeker overwegen om een toestel te kopen met luchtvaartband (bij voorkeur met de nieuwe frequentie stappen).

Met alle respect hoor, maar ik zou de Pro-70 niet kopen (of het moet echt een megadeal zijn), maar kijk eens uit naar een nieuw recent scannertje. Er zijn al mooie goede toestellen op de markt die redelijk van prijs zijn en luchtvaart hebben : Bearcat, Albrecht, .... Persoonlijk zou ik niet voor een Maycom gaan (persoonlijk een slechte ervaring mee). Bevalt de hobby je heel goed kan je altijd overschakelen naar een basisscanner ...

Eventueel zou je wel kunnen overwegen om de Pro-70 te gebruiken met een discriminator voor PDW,... => maar dat leer je wel op het forum hier :)

Succes.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline turalo

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Graag meer info voor de beginner :)
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2011, 22:21:33 »
Zo dit is weer lang geleden :) Ben tijdje weg geweest druk met werk etc...

om even terug te komen op de gaande gesprek, ik zit in Den Haag, dus ben meestal binnen randstad, door mijn werk rijs ik veel van maar wel altijd binnen randstad.
Valt er nog wat te ontvangen hier in Den Haag ? :)
Of is het allemaal stil gelegd ?

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Graag meer info voor de beginner :)
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2011, 07:25:48 »
even aanmelden hier,en je kunt kiezen uit vele actuele freq.

http://www.frequentiesonline.nl/viewtop ... =198&t=147