Auteur Topic: Objectportofoon-kanalen Utrecht  (gelezen 23709 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1728
Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Gepost op: 11 augustus 2007, 23:48:03 »
De brandweer Utrecht zou gebruik gaan maken (of reeds in gebruik hebben)  van een serie frequenties t.b.v. onderlinge communicatie.

Porto stand 1 en 2 niet in gebruik
3 470.700 Vleuten / De Meern
4 471.112 Vleuten / De Meern
5 470.875 Zuilen
6 467,225 Schepenbuurt (Noord)
7 470.562 Voordorp (Oost)
8 470.625 Tolsteeg (Centrum)
9 470.500 Leidse Rijn

De kanaalnummers lopen gelijk met de nummering van de posten in Utrecht.

Bron: http://www.112regioutrecht.nl/forum/vie ... 99&start=0
Groet,
MarcD

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2007, 00:01:30 »
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken hoor. Maar ik ik ken Rolf als een zeer betrouwbaar persoon op dat gebied dus zou het me ook weer niks verbazen.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1728
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2007, 00:03:33 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken hoor. Maar ik ik ken Rolf als een zeer betrouwbaar persoon op dat gebied dus zou het me ook weer niks verbazen.

Afwachten dus! Heb frequenties wel in scanner gezet, maar betwijfel of ik iets zal ontvangen in Soesterberg!
Groet,
MarcD

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2007, 08:14:26 »
Citaat van: "MarcD"
Afwachten dus! Heb frequenties wel in scanner gezet, maar betwijfel of ik iets zal ontvangen in Soesterberg!

Ben benieuwd welke portofoons ze hier voor gaan gebruiken. De meeste portofoons lopen tot 470 MHz.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2007, 08:18:39 »
Maar er staat ook op dat forum:

Citaat
Quote:
Er wordt geprobeerd te achterhalen welke frequenties er wèl gebruikt worden, maar als iemand mij hierin op weg kan helpen hou ik me aanbevolen


Zal een tipje geven het is UHF

Citaat
Zijn het niet gewoon de PMR of LPD freguenties (433,... Mhz en 446,... Mhz.)

Citaat
Brrrrrrr neeeee iets hoger........

Citaat
Ah de oude politiefrequenties misschien (466,.. Mhz)

Citaat
Nee da's weer te hoog.....

En daarbijkomend is dat de 470 MHz frequenties tbv Digitenne, DAB gereserveerd staan en inmiddels gebruikt worden.
Misschien is het iemand geweest die met een Bearcat scanner de (spiegel) frequenties heeft achterhaald en waar nog 21.6 MHz vanaf moet???? In dat geval kom je uit in de 440 MHz band.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2007, 12:15:07 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "MarcD"
Afwachten dus! Heb frequenties wel in scanner gezet, maar betwijfel of ik iets zal ontvangen in Soesterberg!

Ben benieuwd welke portofoons ze hier voor gaan gebruiken. De meeste portofoons lopen tot 470 MHz.

Dat is waar. De GP-Waris portofoon loopt standaard van 403-470 MHz.
Wel is er een versie te bestellen in een UHF2 subband. Die loopt van 450-527 MHz. Wat ik van de regio weet is dat ze er zelf nog niet uit zijn.
Mogelijk is wel een proef gaande.
Mvg,
Leen

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2007, 12:24:56 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Dat is waar. De GP-Waris portofoon loopt standaard van 403-470 MHz.
Wel is er een versie te bestellen in een UHF2 subband. Die loopt van 450-527 MHz.

Klopt inderdaad Leen. Alleen zal het Agentschap Telecom daar nooit mee akkoord gaan aangezien in die 470 MHz de Digitenne en DAB zooi ge-frequentieerd zit.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2007, 12:30:24 »
Ik denk dat men eerder met bijvoorbeeld een scanner van UBC 21.6 MHz te hoog heeft zitten luisteren.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2007, 12:39:43 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik denk dat men eerder met bijvoorbeeld een scanner van UBC 21.6 MHz te hoog heeft zitten luisteren.

Dat staat er toch. "Waar nog 21.6 MHz vanaf moet".

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2007, 13:15:23 »
Ik begrijp het waarom hiervan niet helemaal. Binnen C2000 zijn toch frequenties beschikbaar voor DMO? Waarom dat toch weer andere (analoge) frequenties gaan gebruiken?
Wat is de volgend stap; toch maar weer analoge werkkanalen? Over een paar jaar zit niemand meer op C2000 ;) .
Dan balen al die gasten die hun scanner in de kliko hebben gegooid..... :)

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2007, 14:59:23 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Ik begrijp het waarom hiervan niet helemaal. Binnen C2000 zijn toch frequenties beschikbaar voor DMO? Waarom dat toch weer andere (analoge) frequenties gaan gebruiken?
Wat is de volgend stap; toch maar weer analoge werkkanalen? Over een paar jaar zit niemand meer op C2000 ;) .
Dan balen al die gasten die hun scanner in de kliko hebben gegooid..... :)

Denk het niet hoor Henk, het probleem is dat binnenshuis DMO niet werkt omdat het vermogen en de digitale techniek niet goed is. Veel regio's blijven op TMO werken ook binnenshuis maar dat zal Utrecht niet willen blijkbaar.

Ik gooi ze wel in de scanner op 45 meter hoogte in Zeist moet ik toch wel iets horen als ze er op zitten te werken.

Offline tcf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 226
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2007, 19:25:45 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Ik begrijp het waarom hiervan niet helemaal. Binnen C2000 zijn toch frequenties beschikbaar voor DMO? Waarom dat toch weer andere (analoge) frequenties gaan gebruiken?
Wat is de volgend stap; toch maar weer analoge werkkanalen? Over een paar jaar zit niemand meer op C2000 ;) .
Dan balen al die gasten die hun scanner in de kliko hebben gegooid..... :)

Over DMO-mode zijn doorgaans veel meer klachten dan over de TMO-mode van C2000. Het bereik van de porto's onderling schijnt niet zo denderend te zijn...Aangezien ik alleen ruime ervaring heb met de TMO-mode kan ik zelf niet over de DMO-mode oordelen, mogelijk iemand anders?
Wees verstandig, blijf jezelf

Offline A36

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
    • http://www.Brandweervredestein.tk
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2007, 22:41:42 »
Over DMO-mode zijn doorgaans veel meer klachten dan over de TMO-mode van C2000. Het bereik van de porto's onderling schijnt niet zo denderend te zijn...Aangezien ik alleen ruime ervaring heb met de TMO-mode kan ik zelf niet over de DMO-mode oordelen, mogelijk iemand anders?[/quote]
Bij gebruik in gebouwen met veel staal en zware electromotoren tredt er inderdaad bij DMO soms zeer vervelende storingen op hierbij wordt het gesprek soms (Vaak) hinderlijk onderbroken.Bij analoog wordt het kwaliteit eerst minder voordat her onverstaan wordt
Altijd een helpende hand steek maar uit en je krijgt een k..............!

Offline A36

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
    • http://www.Brandweervredestein.tk
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2007, 22:42:36 »
Citaat van: "A36"
Over DMO-mode zijn doorgaans veel meer klachten dan over de TMO-mode van C2000. Het bereik van de porto's onderling schijnt niet zo denderend te zijn...Aangezien ik alleen ruime ervaring heb met de TMO-mode kan ik zelf niet over de DMO-mode oordelen, mogelijk iemand anders?

Bij gebruik in gebouwen met veel staal en zware electromotoren tredt er inderdaad bij DMO soms zeer vervelende storingen op, hierbij wordt het gesprek soms (Vaak) hinderlijk onderbroken.Bij analoog wordt het kwaliteit eerst minder voordat her onverstaan wordt[/quote]
Altijd een helpende hand steek maar uit en je krijgt een k..............!

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1334
Re: Objectportofoon-kanalen Utrecht
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2007, 09:00:38 »
Misschien kan Arlé iets zeggen over hoe Rotterdam er tegen aankijkt?

Spoorfan