Auteur Topic: trunkview vraagjes  (gelezen 9379 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
trunkview vraagjes
« Gepost op: 23 april 2007, 21:46:59 »
Ik heb nog wat trunkview vraagjes (heb al op forum en http://www.linato.net/trunkview/nl/ gekeken, maar kom er toch niet uit):

1. Ik heb Trunkview (1.50)  werkend op mijn pc in combinatie met de 780xlt. Wat me echter niet lukt is geluid uit m'n speakers toveren. (meldingen en popup etc doet het allemaal)

Trunkview geeft bij mij ook de melding: microphone not muted!
De 780xlt schakelt wel mee van het controlekanaal naar het gesprekskanaal als er een gesprek is, alleen hoor ik dus niets. (terwijl ik het gesprek dan wel op m'n 9000xlt hoor)

Nu gebruik ik een audiokabel die aan beide zijden een stereoplug heeft.
Is dat wellicht het probleem? Of zit het ergens anders in?
Onderin het scherm van Trunkview staat rechts van het midden een klein luidsprekertje, daarnaast staat bij mij 0. Betekent dat dat het geluidsniveau 0 is? Hoe krijg ik dat omhoog?

Overigens hoor ik ook geen entropia datagepruttel als ik trunkview nog niet heb opgestart en al wel de scanner aan de computer heb via de audiokabel..

2. Als ik naar een controlekanaal ga, dan krijg ik na de melding "microphone not muted!" links onderin in de taakbalk van Trunkview een klein rood rondje met een kruisje erin en daaronder kleine groene geluidsstreepjes. Als ik dan op de rechtermuisknop daar druk, geeft ie een gewoon luidsprekertje te zien. Heeft dit nog iets met probleem 1 te maken? Of wat wil dit zeggen?

3. Wat betekent, dan wel doet de functie Voice call time out?

4. Wat betekent, dan wel doet de functie Use Cch fr om cleardown ?

Hoop dat jullie me kunnen helpen. Trouwens mooi programma om eens mee aan de gang te zijn.
Alvast dank.
vr.gr.
Mars

Gert Jan

  • Gast
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2007, 07:11:09 »
Mars, ik had een uitgebreid antwoord voor je maar ik kan het niet plaatsen op dit forum omdat er een verboden woord in voorkomt (ligt aan het scannerforum).
Omdat ik geen zin heb om een uur uit te zoeken wat voor woord verboten ist heb ik het antwoord op je vragen hier neergezet.

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2007, 11:47:16 »
Dank je Gert Jan, ik heb je reactie gelezen op het pmr forum. Omdat ik daar geen account heb, antwoord ik je hier.   ;)  
vragen 3 en 4 zijn me duidelijk, thanx!
Mars

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2007, 16:48:09 »
Dat het geluid in je pc komt is in orde, maar nu de luidsprekers nog.

-- Trunkview nog niet opstarten --
Het kan zijn dat bij de volume regeling (dubbelklik op het luidspreker icoon)
de schuif van de ingang helemaal omlaag staat, of het vinkje bij dempen
aanwezig is. (controleer ook de Master Volume, 1x klik op het icoon)
Als de schuiven goed staan en de vinken bij dempen weg zijn moet je geluid horen.

-- Uitgaande dat je nu wel geluid hoort mag je Trunkview opstarten --
Als je voor het opstarten van Trunkview geluid hoort en na het starten nog steeds heb je mogelijk een 'pech' geluidskaart.
(Aan jouw melding te zien maak je blijkbaar gebruik van de microfooningang)
Ik heb begrepen dat bij enkele geluidskaarten het schakelen van de microfooningang anders is geregeld waardoor het geluid niet wordt gemuted/onmuted.
In dat geval kan je het beter laten schakelen via de 'Master Volume'.
(of de line-in gebruiken)

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2007, 19:47:43 »
Citaat
-- Trunkview nog niet opstarten --
Het kan zijn dat bij de volume regeling (dubbelklik op het luidspreker icoon)
de schuif van de ingang helemaal omlaag staat, of het vinkje bij dempen
aanwezig is. (controleer ook de Master Volume, 1x klik op het icoon)
Als de schuiven goed staan en de vinken bij dempen weg zijn moet je geluid horen.

Dank voor de tip, maar het is nog niet de oplossing. Niveau van mic ingang staat goed en niet gedempt en ook de master staat goed en niet gedempt.

Als ik in windows de geluidsrecorder aanzet en op opnemen druk en dan daarna afluister, dan hoor ik wel de datariedel van entropia. (net even geprobeerd)
Hij speelt het dus alleen niet rechtstreeks af op de speakers.
Hmmm, wat kan dat nou zijn?  :?

Ook als ik een microfoontje probeer op dezelfde mic ingang (en alle andere ingangen waar die inpast) hoor ik niet 'rechtstreeks' geluid op de speakers, maar kan ik het wel opnemen met de recorder van windows en dan afspelen over de speakers.
Lijkt me dus eerder een instelling in windows lijkt me nu, dan een Trunkview kwestie?

vr.gr.
Mars

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2007, 21:51:42 »
Misschien is het het volgende.
Dubbelklik op luidspreker icoon,
ga naar Opties en kijk even of er een vinkje staat voor 'Geavanceerde Volumeregelingen'
Zo ja, klik even (onder 'Microfoon') op 'Geavanceerd'
Onder 'Overige instellingen' kan je een vinkje zetten voor 'Andere microfoon' of 'Microfoonversterking'.
Een vinkje voor 'Microfoonversterking' zou kunnen helpen.
(en geen vinkje voor 'andere microfoon')

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2007, 22:24:13 »
hamateur, dank voor je hulp.
heb ook dit geprobeerd, maar ik heb bij de mic geen mogelijkheid om 'geavanceerd' te kiezen. Er staat alleen een vakje 'selecteren'.

Overigens kom ik ook niet door te dubbelklikken op de luidspreker bij de mic.
(als ik dat doe krijg ik alleen 'hoofdvolume' 'wave' 'sw synthesizer' en 'cd speler')
Ik moet echt via configuratiescherm en dan op zoek naar de mic.

Overigens zie ik bij de mic instellingen dat ie alleen staat aangevinkt voor opnemen niet voor afspelen. Ik kan dat ook niet aanvinken, misschien dat dat er wat mee te maken heeft? Trouwens kan ik hier ook geen geavanceerde opties aanvinken die jij bedoelt.
Ik blijf nog even aanmodderen.
Tips blijven welkom.

 ;)

Mars

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2007, 22:51:23 »
Bij XP home:
 
Als je dubbelklikt op het luidspreker icoon krijg je 'Hoofdvolume'
Bij 'Opties' -> 'Eigenschappen' -> 'Afspelen' (Of 'Opnemen') kan je met de vinkjes bepalen wat je wilt zien.
(De vinkjes in het vak 'De volgende volumeregelingen weergeven:')
Ik denk dat er bij jou geen vinkje staat voor Microfoon.

succes

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2007, 11:43:17 »
je laatste tip ga ik vanavond ook nog even proberen
(zit nu op werk)

volgens mij heb ik windows xp professional, maar weet het niet eens zeker zo uit m'n hoofd  :)

kreeg op m'n werk nog een tip van een applicatiebeheerder dat ik mogelijk iets in de instellingen van de geluidskaart zelf moet aanpassen via apparaatbeheer

maar ga eerst jou optie proberen, voor ik loop te 'knoeien' met de geluidskaart zelf

vr.gr.
Mars

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2007, 14:22:23 »
Mars,, laat a.u.b. even weten of het gelukt is; ik zit met hetzelfde probleem.
Vooralsnog heb ik nu de discriminatoruitgang aangesloten op de PC en zet ik het geluid zacht (uit).
Als er dan een piepje binnen komt zet ik snel het vormule open. Niet echt een ideale oplossing.
Het gekke is dat 'record' wel goed werkt op de gewone volumeuitgang. Via de discriminator is de kwaliteit van het opgenomen geprek... Ehhh... Kwalitatief Uiterst Terleurstellend!  ;)
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2007, 18:18:40 »
:(  ook met de laatste tip van hamateur lukt het niet

als ik dat pad volg krijg ik helaas helemaal geen vakje mic(rofoon) wat ik zou aan kunnen vinken

heb aan iemand van automatisering op het werk gevraagd hoe het zit en volgens hem moet het wel kunnen, maar hij moest thuis even kijken hoe het ook alweer zat (hij had een tijd terug juist het omgekeerde gedaan, hij ergerde zich aan het feit dat hij zelf live op z'n speakers te horen was als hij in een microfoontje sprak en heeft toen iets aangepast waardoor dat niet meer het geval was)

als het goed is mailt of belt hij vanavond

als ik er uit ben, laat ik het weten

't is ook niet dat ik het veel zal gaan gebruiken, want zoveel gesprekken zijn er hier nog niet op entropia, maar het irriteert me gewoon dat ik het niet werkend krijg .... ;)

vr.gr.
Mars

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2007, 20:14:08 »
hmm, de man van automatisering wist het ook niet meer.
hij gaat morgen collega's vragen

inmiddels heb ik zelf nog zitten puzzelen met de helpfunctie van windows

misschien dat je iets moet wijzigen bij "spraakherkenning" daarvoor met je naar een tabblad "spraakherkenning" in het menu "spraak" en dat vind je weer in het configuratiescherm. Als je dat tabblad niet hebt is een bepaalde "engine" niet geďnstalleerd. Die kun je dan weer installeren volgens de helpfunctie, maar dat doet ie vanuit Microsoft office. En dat heb ik niet. (heb OpenOffice)

gekke is dat ik wel net de datariedel uit m'n speakers hoorde toen ik via configuratiescherm > geluiden en audioapparaten > tabblad spraak > hardware testen een test liet doen, als je dat doet terwijl je Trunkview met entropia aan hebt staan, hoor je tijdens de test wel geluid, na de test is het weer stil   :(

ergens moet een optie zijn die je aan kan vinken, maar waar ......
ik ga koffie drinken!
 ;)

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2007, 20:17:07 »
Citaat van: "Mars"
Trunkview geeft bij mij ook de melding: microphone not muted!

Dat betekent dat TrunkView niet bij de 'line controls' op de geluidskaart kan komen. Deze controls zijn nodig om het mute-vinkje aan/uit te kunnen zetten.
Het installeren van de juiste (nieuwste) driver is hier vaak de oplossing.

Citaat
Nu gebruik ik een audiokabel die aan beide zijden een stereoplug heeft.
Is dat wellicht het probleem?

Is geen probleem.

Citaat
Onderin het scherm van Trunkview staat rechts van het midden een klein luidsprekertje, daarnaast staat bij mij 0.

Het getal naast het speakertje is het aantal opnamen dat TV gedaan heeft. Als deze waarde > 0 is, dan kun je er met rechts op klikken en krijg je wav-files te zien met de opnames. Bij aanklikken van een wav wordt deze dan afgespeeld.

Citaat
Overigens hoor ik ook geen entropia datagepruttel als ik trunkview nog niet heb opgestart en al wel de scanner aan de computer heb via de audiokabel..

Dat zou dus wel moeten, maar je bent al op zoek naar de oorzaak. ;)

Citaat
links onderin in de taakbalk van Trunkview een klein rood rondje met een kruisje erin en daaronder kleine groene geluidsstreepjes.

Dit icoon geeft de mute-status aan: kruisje is ge-mute (meeste van de tijd) of speakertje bij unmute, dan komt er dus geluid uit de speakers. (Als het goed is).

Citaat
Als ik dan op de rechtermuisknop daar druk, geeft ie een gewoon luidsprekertje te zien

Met de rechtermuisknop (of F5) kun je met de hand even 'onder de motorkap' luisteren of er nog (data)signaal ontvangen wordt.

Citaat
4. Wat betekent, dan wel doet de functie Use Cch fr om cleardown ?

Bij een Clear down message wordt naar het control channel teruggeschakeld.
Als deze optie niet aangevinkt is, neemt TV de CCh freq uit de database en schakelt hier naar terug.

Er zijn netwerken waar de freq van het control channel enkele malen per dag verandert. Als dit tijdens een gesprek gebeurt zal TV deze wisseling missen (er wordt immers op een gesprekskanaal afgestemd). Door deze optie aan te vinken pakt TV het juiste (mogelijk gewijzigde) control channel weer op bij een Clear down message.
In NL niet van toepassing (voor wat ik weet). Dus kan uitgevinkt blijven.

Tot zover.

--
Gerrit.

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2007, 21:55:37 »
Citaat van: "leimpie"
Er zijn netwerken waar de freq van het control channel enkele malen per dag verandert. Als dit tijdens een gesprek gebeurt zal TV deze wisseling missen (er wordt immers op een gesprekskanaal afgestemd). Door deze optie aan te vinken pakt TV het juiste (mogelijk gewijzigde) control channel weer op bij een Clear down message.
In NL niet van toepassing (voor wat ik weet). Dus kan uitgevinkt blijven.

Werkt in Nederland ook kan dus aangevinkt worden. ;)
Heb hier de RET bij staan en dan werkt het prima schakelt terug naar controlekanaal bij beeindingen van een gesprek. :P

Offline M

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: trunkview vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2007, 22:07:14 »
Gerrit,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Veel dingen zijn me een stuk duidelijker geworden.
Ook zonder dat het me lukt de spraak te horen vind ik het een mooi programma vanwege de databerichten. (spraak kan ik ook wel via m'n scanners horen)

Hoop evengoed dat ik het wel perfect werkend krijg. Zal eens kijken watvoor geluidskaart ik ook weer heb en op zoek gaan naar recente driver. Kijken of dat helpt.

Dank, en ook Hamateur nog bedankt voor het meedenken!
vr.gr.
Mars