Auteur Topic: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?  (gelezen 86618 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #45 Gepost op: 3 januari 2016, 18:51:28 »
Misschien tijd voor een Nederlands ADS-B netwerk   8)

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #46 Gepost op: 3 januari 2016, 19:07:10 »
De site is inmiddels weer in de lucht  :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2407
  • Apres moi le deluge
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #47 Gepost op: 3 januari 2016, 19:09:46 »
Da's goed nieuws. Ze lezen met ons mee :)
Luisterspulletjes :)

Offline hobbykast

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
    • Luchtvaart online
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #48 Gepost op: 8 januari 2016, 12:00:53 »
Heb deze site gevonden om luchtvaart te volgen.

http://www.luchtvaartonline.nl

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #49 Gepost op: 8 januari 2016, 16:17:23 »
Alleen als ze ADS-B aan boord hebben. Anders ben je afhankelijk van voldoende stations voor multilateratie.

Om nog even op deze uitspraak van Discriminator terug te komen: zoals ongetwijfeld bekend kun je vliegtuigen volgen met je DVB-T stick of andere SDR, mits die vliegtuigen middles ADSB hun positie uitzenden. Voor zover ik weet zenden Lifeliners, politieheli's en militaire vliegtuigen e.d. hun positie niet uit, dus dan ben je afhankelijk van mutilateratie (MLAT), zoals Discriminator opmerkte.

MLAT gebruikt meerdere ontvangststations om die vliegtuigen 'uit te peilen'. Wil je zelf ook aan multilateratie (mee-)doen dan kun je bijvoorbeeld eenvoudig piAware (https://flightaware.com/adsb/piaware/) op een Raspberry Pi installeren. Dan heb je het bekende dump1090 waarop je door jou ontvangen vliegtuigen op kunt zien, aangevuld met de MLAT-gegevens vanuit het FlightAware-netwerk.

Op deze manier is het dus mogelijk om met je eigen SDR de Lifeliners, politieheli's en militair verkeer etc. in de buurt te volgen (e.e.a. uiteraard afhankelijk van je antenne, het aantal MLAT-deelnemers bij jou in de buurt etc.). Ik heb dit zelf al een tijdje draaien en door de extra MLAT-data zie ik tussen 10 tot 50 procent meer vliegtuigen dan zonder, inclusief de 'interessante'.

Offline falcon_nl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
    • Twente Radar
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #50 Gepost op: 8 januari 2016, 21:30:35 »
Nog een radar site:
http://www.twenteradar.nl

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #51 Gepost op: 16 januari 2016, 16:38:19 »
Alleen als ze ADS-B aan boord hebben. Anders ben je afhankelijk van voldoende stations voor multilateratie.

Om nog even op deze uitspraak van Discriminator terug te komen: zoals ongetwijfeld bekend kun je vliegtuigen volgen met je DVB-T stick of andere SDR, mits die vliegtuigen middles ADSB hun positie uitzenden. Voor zover ik weet zenden Lifeliners, politieheli's en militaire vliegtuigen e.d. hun positie niet uit, dus dan ben je afhankelijk van mutilateratie (MLAT), zoals Discriminator opmerkte.

MLAT gebruikt meerdere ontvangststations om die vliegtuigen 'uit te peilen'. Wil je zelf ook aan multilateratie (mee-)doen dan kun je bijvoorbeeld eenvoudig piAware (https://flightaware.com/adsb/piaware/) op een Raspberry Pi installeren. Dan heb je het bekende dump1090 waarop je door jou ontvangen vliegtuigen op kunt zien, aangevuld met de MLAT-gegevens vanuit het FlightAware-netwerk.

Op deze manier is het dus mogelijk om met je eigen SDR de Lifeliners, politieheli's en militair verkeer etc. in de buurt te volgen (e.e.a. uiteraard afhankelijk van je antenne, het aantal MLAT-deelnemers bij jou in de buurt etc.). Ik heb dit zelf al een tijdje draaien en door de extra MLAT-data zie ik tussen 10 tot 50 procent meer vliegtuigen dan zonder, inclusief de 'interessante'.

Dus ik begrijp uit je verhaal dat je ook data terug ontvangt van flight aware dan die bijv. in je virtual radar server geplot wordt of hoe gaat dat?  Of moet je speciaal online op hun website kijken om alles te zien en zie je dan meer dan een reguliere gebruiker?  

Heeft het wel zin om naar die grote websites te feeden als ze dit soort zaken blokkeren?  Of kun je beter mee doen met een prive clubje die samen een virtual radar server draaien. Want dan houd ik me aanbevolen... Virtual Radar sites zijn er in overvloed maar als je daar lifeliners ziet is het maar in een heel klein gebied omdat ze maar een paar feeders hebben blijkbaar. Eigenlijk zou iedereen samen moeten werken om volledig Nederlandse MLAT dekking te krijgen.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #52 Gepost op: 16 januari 2016, 17:12:12 »
Dus ik begrijp uit je verhaal dat je ook data terug ontvangt van flight aware dan die bijv. in je virtual radar server geplot wordt of hoe gaat dat?  Of moet je speciaal online op hun website kijken om alles te zien en zie je dan meer dan een reguliere gebruiker?  

Heeft het wel zin om naar die grote websites te feeden als ze dit soort zaken blokkeren?  Of kun je beter mee doen met een prive clubje die samen een virtual radar server draaien. Want dan houd ik me aanbevolen... Virtual Radar sites zijn er in overvloed maar als je daar lifeliners ziet is het maar in een heel klein gebied omdat ze maar een paar feeders hebben blijkbaar. Eigenlijk zou iedereen samen moeten werken om volledig Nederlandse MLAT dekking te krijgen.

Ja, dat klopt, van FlightAware krijg je ook MLAT-data terug. Op je eigen piAware zie je dan netjes een kaartje in Dump1090 met alle vliegtuigen die in het bereik van jouw ontvanger vliegen, dus ADS-B *en* MLAT (mits er voldoende ontvangers in de regio zijn, dat kun je op hun website checken), ongefilterd. Ze filteren wel hun eigen website, maar niet het onderliggende MLAT-verkeer. En die data mag je ook weer voor andere doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld voor het feeden naar sites zoals adsbexchange.com.

Ik kan op die manier bijvoorbeeld het militaire verkeer in de buurt zien. maar ook de politie-heli's en lifeliners als ze boven de 300-400 meter vliegen. En het is heel makkelijk te installeren, je kunt een kant-en-klare image downloaden die je alleen maar op een SD-kaartje hoeft te zetten en de software en website doen de rest. Je kunt zelfs via hun website jouw statistieken bekijken, realtime de logs van je Raspberry zien, je software updaten, je Raspberry rebooten etc. etc.

Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer alle Nederlanse FlightAware-feeders die data ook naar een Nederlandse Virtual Radar site zouden doorsturen, maar adsbexchange.com komt ook al een aardig eind.

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #53 Gepost op: 16 januari 2016, 21:45:00 »
Duidelijk verhaal, ik was al een beetje aan het experimenteren met dump 1090 op een raspberry pi2 icm virtual radar server. Ik zag de PIaware image al staan maar eerst moet ik een goede antenne/opstelling hebben voor dat ik ga feeden.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #54 Gepost op: 21 januari 2016, 17:03:54 »
Ik heb inmiddels Piaware draaien die netjes gegevens feed naar flightaware en ik zie ook MLAT toestellen in dump1090. Alleen 1 vraag.. hoe krijg ik die gegevens nu richting Virtual Radar Server want op welke poort ik ook verbind, hij lijkt alleen de eigen ontvangen ads-b data door te geven.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #55 Gepost op: 23 januari 2016, 16:20:45 »
Ik heb inmiddels Piaware draaien die netjes gegevens feed naar flightaware en ik zie ook MLAT toestellen in dump1090. Alleen 1 vraag.. hoe krijg ik die gegevens nu richting Virtual Radar Server want op welke poort ik ook verbind, hij lijkt alleen de eigen ontvangen ads-b data door te geven.

Forwarding van MLAT-data staat standaard uit. Dit kun je aanzetten door --forward-mlat aan de startup-opties van dump1090 toe te voegen in /etc/init.d/fadump1090.sh:

PROG_ARGS="--quiet --net --gain -10 --net-fatsv-port 0 --forward-mlat"

Na herstart van Dump1090 zie je de MLAT-data ook in je Virtual Radar Server.

Offline Scanner053

  • Aeronautical Station Operator
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 176
    • LuchtvaartO_NL
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #56 Gepost op: 23 januari 2016, 18:43:06 »
Ik heb inmiddels Piaware draaien die netjes gegevens feed naar flightaware en ik zie ook MLAT toestellen in dump1090. Alleen 1 vraag.. hoe krijg ik die gegevens nu richting Virtual Radar Server want op welke poort ik ook verbind, hij lijkt alleen de eigen ontvangen ads-b data door te geven.

Een heldere uitleg (als ik mag verwijzen naar het forum van Flightaware  ::)) kun je hier vinden: https://discussions.flightaware.com/ads-b-flight-tracking-f21/vrs-show-both-dump1090-adsb-and-fa-mlat-positions-t36086.html
Scanners & Transceivers:
UBC 9000XLT | UBC 125XLT | 2x UBC 355CLT | YAESU FTA-450L
Antennes:
Diamond D-777 | Sirio GP 160 | FlightAware 1090MHz ADS-B
PiAware (RPI3B+)
sharing data with several ADS-B Flightradars

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #57 Gepost op: 23 januari 2016, 20:38:37 »
Een heldere uitleg (als ik mag verwijzen naar het forum van Flightaware  ::)) kun je hier vinden: https://discussions.flightaware.com/ads-b-flight-tracking-f21/vrs-show-both-dump1090-adsb-and-fa-mlat-positions-t36086.html

Deze manier is nog beter, hiermee kun je in VRS zien of een vliegtuig via MLAT of ADS-B gelokaliseerd wordt (in de kolom MLAT: yes/no)   :)

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #58 Gepost op: 24 januari 2016, 19:38:31 »
Ik heb het draaien, ik heb zelf al een commando regel gevonden om MLAT op een aparte poort te krijgen en die toe te voegen in VRS. (je krijgt dan een extra receiver) maar hij geeft niet aan dat het MLAT data is in VRS.

Maar ik zal ook is naar de laatste methode kijken, dat is natuurlijk een voordeel dat je MLAT: yes/no krijgt te zien.  

Overigens de MLAT dekking hier is niet erg optimaal helaas. Ik hoop binnenkort een ads-b antenne te bestellen om er een permanente opstelling van de maken. De ontvangst is nu nog niet bijzonder (minder dan 100 km gemiddeld)  Is het nog aan te raden om een versterker er tussen te zetten? Ik lees op flightaware dat veel mensen zo'n inline dvb-s ding gebruiken. Ik gebruik nu zo'n zelf gemaakte spider antenne.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline marcnl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 36
    • Realtime vliegtuigen volgen ADS-B
Re: Radar, callsign politieheli en Lifeliners ?
« Reactie #59 Gepost op: 1 maart 2016, 09:46:10 »
Misschien tijd voor een Nederlands ADS-B netwerk   8)

Ik ben inmiddels iets begonnen op http://flightinfo.linuxpro.nl  Ik woon in R'dam en heb inmiddels een buitenantenne geplaatst om de ontvangst te verbeteren. Als er zielen zijn die een ADS-B ontvanger hebben en hun data willen delen dan kan ik die meenemen op de site en zo meer vliegtuigen tonen. Ook ontvang ik inmiddels ACARS,dat is nog in test.