Het Scannerforum
Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: Nick1964 op 30 januari 2014, 14:03:12
-
Ik hoop dat dit het goede onderdeel is, ik kan eigenlijk nergens de goede "rubriek" vinden.
Ik gebruik vaak de site en het programma van Flightradar24 en ik vroeg me af, zijn daar ook de politie heli's en trauma heli's op "zichtbaar" ?
Zo ja, wat zijn dan de "callsigns/transponder letters" daarvan of wisselt dat altijd ??
Ik had wel voor de scanner 6221 tm 6224 als roepnummers van de trauma heli's gevonden,dus leuk om te luisteren maar indien mogelijk zou ik ze ook op de radar willen zien ?
-
Hier kun je in elk geval de LL1 en LL2 zien :
http://inzicht.bezoekbas.nl
-
Dat kan ik hier ook zien, Caspar is gebaseerd op geplande flights, maar als je de squawk code niet kent,zijn ze niet te ontcijferen..
-
Het is me niet helemaal duidelijk of deze codes ook voor Nederland gelden maar misschien helpt dit bij het zoeken: https://ivao.aero/db/ssr/
-
Het is me niet helemaal duidelijk of deze codes ook voor Nederland gelden maar misschien helpt dit bij het zoeken: https://ivao.aero/db/ssr/
http://www.flightradar24.com/ Is gebaseerd op radar ( en dus stukken drukker dan caspar ) maar de meeste info komt van de uitgezonden transpondercode.
Heel vaak weet ik dat de politie heli's in de lucht zijn, maar blijkbaar zenden ze geen stranspondercode uit en zijn ze uiteraard wel op de radar van schiphol / Rotterdam te zien maar krijgen ze daar blijkbaar een eigen code toegewezen zodat ze intern gewoon zichtbaar zijn maar niet via de sites die op transponder code/ vluchtnummer werken want ik kan ze niet vinden terwijl ik hoor waar ze vliegen...
Trauma heli's hebben de nummers 6221 en hoger en dat is helaas niet in uw lijst Pepijn :(
-
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...
-
http://www.flightradar24.com/ Is gebaseerd op radar ( en dus stukken drukker dan caspar ) maar de meeste info komt van de uitgezonden transpondercode.
De meeste info komt van ADS-B (http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_dependent_surveillance-broadcast), waarbij positieinformatie wordt meegezonden.
Heel vaak weet ik dat de politie heli's in de lucht zijn, maar blijkbaar zenden ze geen stranspondercode uit en zijn ze uiteraard wel op de radar van schiphol / Rotterdam te zien maar krijgen ze daar blijkbaar een eigen code toegewezen zodat ze intern gewoon zichtbaar zijn maar niet via de sites die op transponder code/ vluchtnummer werken want ik kan ze niet vinden terwijl ik hoor waar ze vliegen...
Ze zenden wel een (Mode S) transpondercode uit, maar hebben geen ADS B-apparatuur aan boord.
-
http://www.flightradar24.com/ Is gebaseerd op radar ( en dus stukken drukker dan caspar ) maar de meeste info komt van de uitgezonden transpondercode.
De meeste info komt van ADS-B (http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_dependent_surveillance-broadcast), waarbij positieinformatie wordt meegezonden.
Heel vaak weet ik dat de politie heli's in de lucht zijn, maar blijkbaar zenden ze geen stranspondercode uit en zijn ze uiteraard wel op de radar van schiphol / Rotterdam te zien maar krijgen ze daar blijkbaar een eigen code toegewezen zodat ze intern gewoon zichtbaar zijn maar niet via de sites die op transponder code/ vluchtnummer werken want ik kan ze niet vinden terwijl ik hoor waar ze vliegen...
Ze zenden wel een (Mode S) transpondercode uit, maar hebben geen ADS B-apparatuur aan boord.
De exacte termen wist ik niet maar het bevestigt mijn vermoeden dat ze niet op de betreffende sites te zien zijn... Van ADS B weet ik dat er ontvangers te koop zijn ( niet eens zo duur) maar dat zal geen betere info geven dan de sites, of er S mode ontvangers te koop zijn zal ik eens moeten googlen,maar de vraag is natuurlijk of dat de kosten rechtvaardigt aangezien je meestal toch wel weet waar ze zitten en een landelijke dekking met eigen ontvanger... daar twijfel ik een beetje aan ;) dank voor de info !
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...
Ondertussen weet ik dat de volgende Call Signs in gebruik zijn:
Eurocopters EC135 ( 6 stuks)
POLICE01 = PH-PXA
POLICE02 = PH-PXB
POLICE03 = PH-PXC
POLICE04 = PH-PXD
POLICE05 = PH-PXE
POLICE06 = PH-PXF
AgustaWestlands AW139 ( die grote totaal blauwe monsters )
POLICE25 = PH-PXY
POLICE26 = PH-PXZ
-
Aanvulling bovenstaand lijstje Lifeliners:
Lifeliner-1 = PH-EMS ( standplaats Amsterdam )
Lifeliner 2 = PH-ULP ( standplaats Rotterdam )
Lifeliner 3 = PH-ELP ( standplaats Nijmegen/Volkel )
Lifeliner 4 = D-HSAN (standplaats Groningen, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) )
Trauma Heli Lifeliner Reserve Standplaats variabel als een van de andere wordt nagekeken, kan dus Lifeliner 1,2,3 of 4 zijn.
Registratie : D-MAA
-
Van ADS B weet ik dat er ontvangers te koop zijn ( niet eens zo duur) maar dat zal geen betere info geven dan de sites, of er S mode ontvangers te koop zijn zal ik eens moeten googlen,maar de vraag is natuurlijk of dat de kosten rechtvaardigt aangezien je meestal toch wel weet waar ze zitten en een landelijke dekking met eigen ontvanger... daar twijfel ik een beetje aan ;) dank voor de info !
Met een ADS B-ontvanger krijg je ook mode S-transponders binnen. Je ziet dan callsign en hoogte, maar geen positie-informatie. Met een programma als PlanePlotter kun je wel een positie-indicatie krijgen op basis van multilateratie wanneer er voldoende grondstations de Mode S-transponder ontvangen.
-
Van ADS B weet ik dat er ontvangers te koop zijn ( niet eens zo duur) maar dat zal geen betere info geven dan de sites, of er S mode ontvangers te koop zijn zal ik eens moeten googlen,maar de vraag is natuurlijk of dat de kosten rechtvaardigt aangezien je meestal toch wel weet waar ze zitten en een landelijke dekking met eigen ontvanger... daar twijfel ik een beetje aan ;) dank voor de info !
Met een ADS B-ontvanger krijg je ook mode S-transponders binnen. Je ziet dan callsign en hoogte, maar geen positie-informatie. Met een programma als PlanePlotter kun je wel een positie-indicatie krijgen op basis van multilateratie wanneer er voldoende grondstations de Mode S-transponder ontvangen.
Maar dan moet je neem ik aan deel uit maken van een netwerk.. Ik weet dat flightradar24 gebruik maakt van meerdere grondstations, maar ook vanochtend toen er een aantal Lifeliner vluchten waren, waren ze op beide sites niet te zien dus een eigen setje aanschaffen lijkt me weinig rendabel,hoewel wel leuk natuurlijk ...
-
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...
Kon mijn eerdere reactie niet meer editen maar de andere politie heli's gebruiken dezelfde squawk... wordt dan minder als er twee in de lucht zijn maar misschien dan de andere code ?
De Police02 : http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C7D2f7
-
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...
In totaal heb ik kunnen vinden:
LL1= 7000, 6223, 6222, 3704
LL2= 6222
LL3= 7000,6223
LL4= 6224
Police01 = 6220
Police02 = 6220
Police03 = 6220,65,7015,7023
Police04 = 6220
Police05 = 6220,7025
Police06 = 6220,62
Police07 = 6220,5177,7001
Police08 = 6220
De Lifeliner 4 heeft nu als registratie PH-MMT
-
Nee ik zag het. Maar heb inmiddels wat verder gegoogled, 6220 lijkt een standaard politie code. Als je kijkt op http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=C6C3d5 zie je dat bijvoorbeeld de police01 deze code regelmatig gebruikt. Heel incidenteel een andere code, misschien zijn dat reguliere vluchten o.i.d. dat zou ik niet weten...
In totaal heb ik kunnen vinden:
LL1= 7000, 6223, 6222, 3704
LL2= 6222
LL3= 7000,6223
LL4= 6224
Police01 = 6220
Police02 = 6220
Police03 = 6220,65,7015,7023
Police04 = 6220
Police05 = 6220,7025
Police06 = 6220,62
Police07 = 6220,5177,7001
Police08 = 6220
De Lifeliner 4 heeft nu als registratie PH-MMT
7000 is een code voor VFR vliegen, dus vliegen op zicht.
7001-7017 is voor aerobactic flights (geen idee)
7020-7037 is voor police flights
3704, 6262 en 5177 zouden codes uitgegeven door de luchtverkeersleiding kunnen zijn voor reguliere vluchten met vluchtplan o.i.d...
-
In elk geval ben ik met jouw info weer een stuk verder gekomen en heb ik het lijstje redelijk compleet :)
-
Aanvulling bovenstaand lijstje Lifeliners:
Lifeliner-1 = PH-EMS ( standplaats Amsterdam )
Lifeliner 2 = PH-ULP ( standplaats Rotterdam )
Lifeliner 3 = PH-ELP ( standplaats Nijmegen/Volkel )
Lifeliner 4 = D-HSAN (standplaats Groningen, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) )
Trauma Heli Lifeliner Reserve Standplaats variabel als een van de andere wordt nagekeken, kan dus Lifeliner 1,2,3 of 4 zijn.
Registratie : D-MAA
Lifeliner 3 is de PH-HVB naar mijn laatste info zou de PH-ELP op Rotterdam staan
En standplaats is volkel,ze zijn er maar af en toe in nijmegen om patienten af te leveren. De heli staat klok rond op Volkel.
Herman
-
Je kunt de zulu's dus op Flightradar24 zien. Meestal zie ik de Zulu 50.14 (Police 04 , politieheli PH-PXD). Die staat dan onder naam ''ZXP4''. Lifeliners heb ik daar nog letterlijk nooit gezien. Als ik in ieder geval een politieheli zie vliegen dan is het maar voor heel even (2 min maximaal).
-
Dit zijn de LFL er`s waar ze nu staan PH-MAA Amsterdam
PH-ULP Rotterdam
PH-HVB Volkel
PH-MMT Groningen
-
Dit zijn de LFL er`s waar ze nu staan PH-MAA Amsterdam
PH-ULP Rotterdam
PH-HVB Volkel
PH-MMT Groningen
Dit zou ook al achterhaald zijn .
De vloot van ANWB Medical Air Assistance bestaat uit 6 helikopters van het type Eurocopter EC-135, met de registraties PH-EMS, PH-ELP, PH-ULP, PH-MAA, PH-HVB en PH-MMT. De reservehelikopters staan in principe gestald te Lelystad Airport.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team
PH-HVB LIFELINER 1 standplaats Amsterdam VUmc, Squawk 6221
PH-MAA LIFELINER 2 standplaats Vliegveld Rotterdam, Squawk 6222
PH-ELP LIFELINER 3 standplaats Vliegveld Volkel, Squawk 6223
PH-MMT LIFELINER 4 standplaats Groningen UMCG, Squawk 6224
PH-ULP Reserve Lelystad Airport
PH-EMS Reserve Lelystad Airport
Allen uitgerust met nachtzicht.
-
PH-EMS staat/stond al sinds Aug 2013 te koop.
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=52&t=101758
-
PH-EMS staat/stond al sinds Aug 2013 te koop.
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=52&t=101758
Klopt, 2 reserves zou teveel zijn maar toch heeft hij deze maand nog gevlogen als Lifeliner op 13 januari.
http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=E3f6f7
-
PH-EMS staat/stond al sinds Aug 2013 te koop.
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=52&t=101758
Klopt, 2 reserves zou teveel zijn maar toch heeft hij deze maand nog gevlogen als Lifeliner op 13 januari.
http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=E3f6f7
Gezien zijn 7000 Squawk was het geen Lifeliner vlucht naar mijn idee. die zitten altijd wel op de 622x
-
PH-EMS staat/stond al sinds Aug 2013 te koop.
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=52&t=101758
Klopt, 2 reserves zou teveel zijn maar toch heeft hij deze maand nog gevlogen als Lifeliner op 13 januari.
http://www.helispot.be/hs/helicopters/detail.asp?id=E3f6f7
Gezien zijn 7000 Squawk was het geen Lifeliner vlucht naar mijn idee. die zitten altijd wel op de 622x
Hij heeft bijna alleen squawk 7000 gehad in zijn historie.. misschien boodschappenwagentje ?? :D
-
Dit zijn de LFL er`s waar ze nu staan PH-MAA Amsterdam
PH-ULP Rotterdam
PH-HVB Volkel
PH-MMT Groningen
Dit zou ook al achterhaald zijn .
De vloot van ANWB Medical Air Assistance bestaat uit 6 helikopters van het type Eurocopter EC-135, met de registraties PH-EMS, PH-ELP, PH-ULP, PH-MAA, PH-HVB en PH-MMT. De reservehelikopters staan in principe gestald te Lelystad Airport.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team
PH-HVB LIFELINER 1 standplaats Amsterdam VUmc, Squawk 6221
PH-MAA LIFELINER 2 standplaats Vliegveld Rotterdam, Squawk 6222
PH-ELP LIFELINER 3 standplaats Vliegveld Volkel, Squawk 6223
PH-MMT LIFELINER 4 standplaats Groningen UMCG, Squawk 6224
PH-ULP Reserve Lelystad Airport
PH-EMS Reserve Lelystad Airport
Allen uitgerust met nachtzicht.
Nee hoor zoals mijn lijstje zo staan ze nu op de locatie`s de ELP zal nu dus de reserve, en zo zie ik ze ook op de SBS1 Radar
de wijzigingen zijn in december 2013 gebeurt ;)
-
Dit zijn de LFL er`s waar ze nu staan PH-MAA Amsterdam
PH-ULP Rotterdam
PH-HVB Volkel
PH-MMT Groningen
Dit zou ook al achterhaald zijn .
De vloot van ANWB Medical Air Assistance bestaat uit 6 helikopters van het type Eurocopter EC-135, met de registraties PH-EMS, PH-ELP, PH-ULP, PH-MAA, PH-HVB en PH-MMT. De reservehelikopters staan in principe gestald te Lelystad Airport.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_Medisch_Team
PH-HVB LIFELINER 1 standplaats Amsterdam VUmc, Squawk 6221
PH-MAA LIFELINER 2 standplaats Vliegveld Rotterdam, Squawk 6222
PH-ELP LIFELINER 3 standplaats Vliegveld Volkel, Squawk 6223
PH-MMT LIFELINER 4 standplaats Groningen UMCG, Squawk 6224
PH-ULP Reserve Lelystad Airport
PH-EMS Reserve Lelystad Airport
Allen uitgerust met nachtzicht.
Nee hoor zoals mijn lijstje zo staan ze nu op de locatie`s de ELP zal nu dus de reserve, en zo zie ik ze ook op de SBS1 Radar
de wijzigingen zijn in december 2013 gebeurt ;)
De wikipedia is 16 januari geupdated maar met jou ga ik niet in discussie want jij zit er zo bovenop dat je er je beroep van zou kunnen maken.
Bovendien was er gisteren nog een uitruk in Den Haag die hier overkwam en dat was de PH-MAA dus dat klopt met jouw info.
-
De wikipedia is 16 januari geupdated maar met jou ga ik niet in discussie want jij zit er zo bovenop dat je er je beroep van zou kunnen maken.
Bovendien was er gisteren nog een uitruk in Den Haag die hier overkwam en dat was de PH-MAA dus dat klopt met jouw info.
;)
-
PH-HVB is weer vervangen door de PH-ELP op volkel.
Herman
-
PH-EMS stond te koop maar dat is teruggedraaid (info via Lifeliner03 piloot).
6221 is inderdaad de standaard code voor de Lifeliner01.
3704, 6262 en 5177 zouden codes uitgegeven door de luchtverkeersleiding kunnen zijn voor reguliere vluchten met vluchtplan o.i.d...
5177 is een dedicated code voor kustwachtvluchten, 3704 en 6262 kunnen door het verkeersleiding-systeem gegenereerd zijn op het moment dat een vlucht naar van VFR naar IFR overschakelt (vanwege bijv. weer), dan wordt in het systeem een IFR vluchtinvoer gemaakt die een unieke IFR code krijgt, die uit bepaalde blokken met codes wordt gehaald.
Het komt wel eens voor dat een politie-heli 's nachts een IFR nadering wilt uitvoeren op een in gebruik zijnde baan (of ILS), een IFR vliegplan wordt dan handmatig gemaakt in het systeem, geactiveerd en het systeem genereert dan een code, die de vlieger opgedragen krijgt om te squawken.
-
Dank beiden, uw info wordt zeer op prijs gesteld !
-
Iemand inmiddels bekend hoe je redelijk de politieheli kan volgen?
Zag dit op twitter voorbij komen:
(http://i.imgur.com/o9NAgiK.jpg)
-
Zag dit op twitter voorbij komen:
Waarom maak je geen fatsoenlijke schermkopie? :o
-
Kreeg hem doorgestuurd. Is snel van Twitter verwijderd
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Mijn ervaring is dat Flightradar24 wel de trauma-heli's laat zien maar geen militair verkeer, en de politie-heli's heb ik er ook zelden op gezien. Militair verkeer wordt sowieso gefilterd, en ik vermoed dat ze dat ook met de politie-heli's doen.
Er is een redelijk alternatief voor Flightradar24: http://www.adsbexchange.com/. Daarop zie je alles ongefilterd. Alleen is de dekking in NL vooralsnog een stuk minder goed, meestal zie je politie- en traumaheli's alleen als ze niet te laag vliegen (boven 400-500 meter).
Je kunt zelf ook ongefilterd vliegverkeer ontvangen als je gebruikt maakt van een SDR met ADSB-software, daarmee kun je de heli's prima volgen als ze in de buurt zijn.
-
Er is een redelijk alternatief voor Flightradar24: http://www.adsbexchange.com/. Daarop zie je alles ongefilterd. Alleen is de dekking in NL vooralsnog een stuk minder goed, meestal zie je politie- en traumaheli's alleen als ze niet te laag vliegen (boven 400-500 meter).
Je kunt zelf ook ongefilterd vliegverkeer ontvangen als je gebruikt maakt van een SDR met ADSB-software, daarmee kun je de heli's prima volgen als ze in de buurt zijn.
Dank voor deze link; ziet er interessant uit.
-
Je kunt zelf ook ongefilterd vliegverkeer ontvangen als je gebruikt maakt van een SDR met ADSB-software, daarmee kun je de heli's prima volgen als ze in de buurt zijn.
Alleen als ze ADS-B aan boord hebben. Anders ben je afhankelijk van voldoende stations voor multilateratie.
-
Alleen als ze ADS-B aan boord hebben. Anders ben je afhankelijk van voldoende stations voor multilateratie.
Helemaal goed, je mag door naar de volgende ronde! :P
-
Bedankt! Is het de moeite om zo'n stick te kopen?
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
FR24 blokkeerd in principe:
Politie/Leger/Kustwacht dit is op verzoek van de instanties zelf gedaan.
De trauma heli is wel zichtbaar via MLAT. Ik zie hem vaak tussen EHHA (Amsterdam Heliport) en het VU ziekenhuis.
http://x264.nl/dump/fr24-2015-11-07-lifeln1.jpg
NCG01 heeft dan weer wel ADS-B GPS werkend:
http://x264.nl/dump/ncg01-2016-01-01-ground-signals-recovered.jpg
Maar is geblokkeerd op FR24.
Soms zie je wel eens NCG06 bijvoorbeeld, dit is dat een andere heli die dienst doet voor deze call.
Gisteren vloog er een helicopter vanuit vlaanderen als RES12 en die kwam later terug als NCG12 :)
http://www.flightradar24.com/2016-01-01/17:00/12x/RES12/86bb707
http://www.flightradar24.com/2016-01-01/19:04/48x/NCG12/86bee00
http://www.jetphotos.net/photo/7782545
-
Er is een redelijk alternatief voor Flightradar24: http://www.adsbexchange.com/. Daarop zie je alles ongefilterd. Alleen is de dekking in NL vooralsnog een stuk minder goed, meestal zie je politie- en traumaheli's alleen als ze niet te laag vliegen (boven 400-500 meter).
Mm die site is helaas uit de lucht :(
Mag w.m.b. weer terug komen.
-
Mm die site is helaas uit de lucht :(
Mag w.m.b. weer terug komen.
Hier doet-ie het gewoon. Per ongeluk de punt na de / meegekopieerd? ;)
-
Mm die site is helaas uit de lucht :(
Mag w.m.b. weer terug komen.
Hier doet-ie het gewoon.
Doe de werkende URL 'ns René aub?
-
Doe de werkende URL 'ns René aub?
Disregard, subdomein onder 'Global Radar View' is inderdaad stuk.
-
Doe de werkende URL 'ns René aub?
Disregard, subdomein onder 'Global Radar View' is inderdaad stuk.
Check.
-
Check.
Zo te zien gaat het mis bij de hosting provider. Het subdomein resolvet naar IP-adres 167.114.60.72 dat thuishoort bij OVH Hosting in Canada. En de laatste hop die het nog doet (198.27.73.92), eindigt daar ook.
-
Interessant. Het was me al opgevallen dat de URL naar het radarplaatje uitkwam op de bovenliggende site. Lijkt erop dat daar nu een kink in de kabel ontstaan is. Kan natuurlijk ook zijn dat dit er niets mee te maken heeft ::)
-
Misschien tijd voor een Nederlands ADS-B netwerk 8)
-
De site is inmiddels weer in de lucht :)
-
Da's goed nieuws. Ze lezen met ons mee :)
-
Heb deze site gevonden om luchtvaart te volgen.
http://www.luchtvaartonline.nl
-
Alleen als ze ADS-B aan boord hebben. Anders ben je afhankelijk van voldoende stations voor multilateratie.
Om nog even op deze uitspraak van Discriminator terug te komen: zoals ongetwijfeld bekend kun je vliegtuigen volgen met je DVB-T stick of andere SDR, mits die vliegtuigen middles ADSB hun positie uitzenden. Voor zover ik weet zenden Lifeliners, politieheli's en militaire vliegtuigen e.d. hun positie niet uit, dus dan ben je afhankelijk van mutilateratie (MLAT), zoals Discriminator opmerkte.
MLAT gebruikt meerdere ontvangststations om die vliegtuigen 'uit te peilen'. Wil je zelf ook aan multilateratie (mee-)doen dan kun je bijvoorbeeld eenvoudig piAware (https://flightaware.com/adsb/piaware/) op een Raspberry Pi installeren. Dan heb je het bekende dump1090 waarop je door jou ontvangen vliegtuigen op kunt zien, aangevuld met de MLAT-gegevens vanuit het FlightAware-netwerk.
Op deze manier is het dus mogelijk om met je eigen SDR de Lifeliners, politieheli's en militair verkeer etc. in de buurt te volgen (e.e.a. uiteraard afhankelijk van je antenne, het aantal MLAT-deelnemers bij jou in de buurt etc.). Ik heb dit zelf al een tijdje draaien en door de extra MLAT-data zie ik tussen 10 tot 50 procent meer vliegtuigen dan zonder, inclusief de 'interessante'.
-
Nog een radar site:
http://www.twenteradar.nl
-
Alleen als ze ADS-B aan boord hebben. Anders ben je afhankelijk van voldoende stations voor multilateratie.
Om nog even op deze uitspraak van Discriminator terug te komen: zoals ongetwijfeld bekend kun je vliegtuigen volgen met je DVB-T stick of andere SDR, mits die vliegtuigen middles ADSB hun positie uitzenden. Voor zover ik weet zenden Lifeliners, politieheli's en militaire vliegtuigen e.d. hun positie niet uit, dus dan ben je afhankelijk van mutilateratie (MLAT), zoals Discriminator opmerkte.
MLAT gebruikt meerdere ontvangststations om die vliegtuigen 'uit te peilen'. Wil je zelf ook aan multilateratie (mee-)doen dan kun je bijvoorbeeld eenvoudig piAware (https://flightaware.com/adsb/piaware/) op een Raspberry Pi installeren. Dan heb je het bekende dump1090 waarop je door jou ontvangen vliegtuigen op kunt zien, aangevuld met de MLAT-gegevens vanuit het FlightAware-netwerk.
Op deze manier is het dus mogelijk om met je eigen SDR de Lifeliners, politieheli's en militair verkeer etc. in de buurt te volgen (e.e.a. uiteraard afhankelijk van je antenne, het aantal MLAT-deelnemers bij jou in de buurt etc.). Ik heb dit zelf al een tijdje draaien en door de extra MLAT-data zie ik tussen 10 tot 50 procent meer vliegtuigen dan zonder, inclusief de 'interessante'.
Dus ik begrijp uit je verhaal dat je ook data terug ontvangt van flight aware dan die bijv. in je virtual radar server geplot wordt of hoe gaat dat? Of moet je speciaal online op hun website kijken om alles te zien en zie je dan meer dan een reguliere gebruiker?
Heeft het wel zin om naar die grote websites te feeden als ze dit soort zaken blokkeren? Of kun je beter mee doen met een prive clubje die samen een virtual radar server draaien. Want dan houd ik me aanbevolen... Virtual Radar sites zijn er in overvloed maar als je daar lifeliners ziet is het maar in een heel klein gebied omdat ze maar een paar feeders hebben blijkbaar. Eigenlijk zou iedereen samen moeten werken om volledig Nederlandse MLAT dekking te krijgen.
-
Dus ik begrijp uit je verhaal dat je ook data terug ontvangt van flight aware dan die bijv. in je virtual radar server geplot wordt of hoe gaat dat? Of moet je speciaal online op hun website kijken om alles te zien en zie je dan meer dan een reguliere gebruiker?
Heeft het wel zin om naar die grote websites te feeden als ze dit soort zaken blokkeren? Of kun je beter mee doen met een prive clubje die samen een virtual radar server draaien. Want dan houd ik me aanbevolen... Virtual Radar sites zijn er in overvloed maar als je daar lifeliners ziet is het maar in een heel klein gebied omdat ze maar een paar feeders hebben blijkbaar. Eigenlijk zou iedereen samen moeten werken om volledig Nederlandse MLAT dekking te krijgen.
Ja, dat klopt, van FlightAware krijg je ook MLAT-data terug. Op je eigen piAware zie je dan netjes een kaartje in Dump1090 met alle vliegtuigen die in het bereik van jouw ontvanger vliegen, dus ADS-B *en* MLAT (mits er voldoende ontvangers in de regio zijn, dat kun je op hun website checken), ongefilterd. Ze filteren wel hun eigen website, maar niet het onderliggende MLAT-verkeer. En die data mag je ook weer voor andere doeleinden gebruiken, bijvoorbeeld voor het feeden naar sites zoals adsbexchange.com.
Ik kan op die manier bijvoorbeeld het militaire verkeer in de buurt zien. maar ook de politie-heli's en lifeliners als ze boven de 300-400 meter vliegen. En het is heel makkelijk te installeren, je kunt een kant-en-klare image downloaden die je alleen maar op een SD-kaartje hoeft te zetten en de software en website doen de rest. Je kunt zelfs via hun website jouw statistieken bekijken, realtime de logs van je Raspberry zien, je software updaten, je Raspberry rebooten etc. etc.
Het mooiste zou natuurlijk zijn wanneer alle Nederlanse FlightAware-feeders die data ook naar een Nederlandse Virtual Radar site zouden doorsturen, maar adsbexchange.com komt ook al een aardig eind.
-
Duidelijk verhaal, ik was al een beetje aan het experimenteren met dump 1090 op een raspberry pi2 icm virtual radar server. Ik zag de PIaware image al staan maar eerst moet ik een goede antenne/opstelling hebben voor dat ik ga feeden.
-
Ik heb inmiddels Piaware draaien die netjes gegevens feed naar flightaware en ik zie ook MLAT toestellen in dump1090. Alleen 1 vraag.. hoe krijg ik die gegevens nu richting Virtual Radar Server want op welke poort ik ook verbind, hij lijkt alleen de eigen ontvangen ads-b data door te geven.
-
Ik heb inmiddels Piaware draaien die netjes gegevens feed naar flightaware en ik zie ook MLAT toestellen in dump1090. Alleen 1 vraag.. hoe krijg ik die gegevens nu richting Virtual Radar Server want op welke poort ik ook verbind, hij lijkt alleen de eigen ontvangen ads-b data door te geven.
Forwarding van MLAT-data staat standaard uit. Dit kun je aanzetten door --forward-mlat aan de startup-opties van dump1090 toe te voegen in /etc/init.d/fadump1090.sh:
PROG_ARGS="--quiet --net --gain -10 --net-fatsv-port 0 --forward-mlat"
Na herstart van Dump1090 zie je de MLAT-data ook in je Virtual Radar Server.
-
Ik heb inmiddels Piaware draaien die netjes gegevens feed naar flightaware en ik zie ook MLAT toestellen in dump1090. Alleen 1 vraag.. hoe krijg ik die gegevens nu richting Virtual Radar Server want op welke poort ik ook verbind, hij lijkt alleen de eigen ontvangen ads-b data door te geven.
Een heldere uitleg (als ik mag verwijzen naar het forum van Flightaware ::)) kun je hier vinden: https://discussions.flightaware.com/ads-b-flight-tracking-f21/vrs-show-both-dump1090-adsb-and-fa-mlat-positions-t36086.html (https://discussions.flightaware.com/ads-b-flight-tracking-f21/vrs-show-both-dump1090-adsb-and-fa-mlat-positions-t36086.html)
-
Een heldere uitleg (als ik mag verwijzen naar het forum van Flightaware ::)) kun je hier vinden: https://discussions.flightaware.com/ads-b-flight-tracking-f21/vrs-show-both-dump1090-adsb-and-fa-mlat-positions-t36086.html (https://discussions.flightaware.com/ads-b-flight-tracking-f21/vrs-show-both-dump1090-adsb-and-fa-mlat-positions-t36086.html)
Deze manier is nog beter, hiermee kun je in VRS zien of een vliegtuig via MLAT of ADS-B gelokaliseerd wordt (in de kolom MLAT: yes/no) :)
-
Ik heb het draaien, ik heb zelf al een commando regel gevonden om MLAT op een aparte poort te krijgen en die toe te voegen in VRS. (je krijgt dan een extra receiver) maar hij geeft niet aan dat het MLAT data is in VRS.
Maar ik zal ook is naar de laatste methode kijken, dat is natuurlijk een voordeel dat je MLAT: yes/no krijgt te zien.
Overigens de MLAT dekking hier is niet erg optimaal helaas. Ik hoop binnenkort een ads-b antenne te bestellen om er een permanente opstelling van de maken. De ontvangst is nu nog niet bijzonder (minder dan 100 km gemiddeld) Is het nog aan te raden om een versterker er tussen te zetten? Ik lees op flightaware dat veel mensen zo'n inline dvb-s ding gebruiken. Ik gebruik nu zo'n zelf gemaakte spider antenne.
-
Misschien tijd voor een Nederlands ADS-B netwerk 8)
Ik ben inmiddels iets begonnen op http://flightinfo.linuxpro.nl Ik woon in R'dam en heb inmiddels een buitenantenne geplaatst om de ontvangst te verbeteren. Als er zielen zijn die een ADS-B ontvanger hebben en hun data willen delen dan kan ik die meenemen op de site en zo meer vliegtuigen tonen. Ook ontvang ik inmiddels ACARS,dat is nog in test.
-
Volgens mij zijn de roepnummers ondertussen weer gewijzigd?
Mijn laatste info;
LL1 Amsterdam PH-HVB
LL2 Rotterdam PH-ELP
LL3 Volkel PH-ULP
LL4 Eelde PH-MMT
LLReserve Lelystad PH-MAA??
-
De LL heli's rouleren regelmatig.
-
De LL heli's rouleren regelmatig.
Is daar een reden voor, of wordt dat ergens aangekondigd?
-
Zover ik weet heeft dat te maken met (groter) onderhoud. Kist gaat in onderhoud en wordt gewisseld. Er wordt gewoon door gewisseld.
Spoorfan
-
Zover ik weet heeft dat te maken met (groter) onderhoud. Kist gaat in onderhoud en wordt gewisseld. Er wordt gewoon door gewisseld.
Spoorfan
Thanks, dus eigenlijk weet je het alleen door het zelf in de gaten te houden.
-
Thanks, dus eigenlijk weet je het alleen door het zelf in de gaten te houden.
Klopt, het kan elke dag anders zijn.
-
De LL heli's rouleren regelmatig.
En het heeft te maken met het aantal vlieguren van de heli`s, men wil die zoveel mogelijk het zelfde houden daarom worden de heli`s gerouleerd.
-
De LL heli's rouleren regelmatig.
En het heeft te maken met het aantal vlieguren van de heli`s, men wil die zoveel mogelijk het zelfde houden daarom worden de heli`s gerouleerd.
Als je dat doet en de uren hetzelfde houdt moeten ze allemaal tegelijk onderhoud in ;) Je wil ze juist staggeren om onderhoud in te gaan.
-
Volgens mij Rouleren alle heli's behalve de PH-MMT, die vliegt met een afwijkende livery omdat hij ook in duitsland taken uitvoert. een paar weken geleden is hij in groot onderhoud geweest en zijn zijn taken overgenomen door de PH-ELP. anders dan toen zie ik nooit een andere heli vliegen onder "Lifeliner4" in het noorden. wel komen andere lifeliners onder hun eigen callsign hier als de LL4 al bezet is.
-
Thnx voor jullie uitleg.
Als ik het goed begrijp is de call sign dus ook niet gelijk aan de registration code.
De call sign wisselt gewoon mee naar een andere lifeliner.
-
Thnx voor jullie uitleg.
Als ik het goed begrijp is de call sign dus ook niet gelijk aan de registration code.
De call sign wisselt gewoon mee naar een andere lifeliner.
Klopt.
De callsign verteld welk MMT er vliegt. Niet in welke kist ze vliegen.
Lifeline1 = H-MMT Noord West
Lifeline2 = H-MMT Zuid West
Lifeline3 = H-MMT Zuid Oost
Lifeline4 = H-MMT Noord Oost
Is niet anders met comerciele vluchten. Bijvoorbeeld de KLM706 is altijd van Rio de Janeiro naar Amsterdam. Vandaag vliegt de PH-BHC deze vlucht, afgelopen tijd waren dat de PH-BQP, PH-BHH, PH-PQC, PH-BQO, PH-BQH etc.
-
Top, dan moet ik even zelf verzinnen hoe ik kan zorgen dat wanneer ze daar wat aan wijzigen dat het op mijn website ook juist gewijzigd wordt :)
-
Op basis van de transpondercode?
LL1 6221
LL2 6222
LL3 6223
LL4 6224
-
Op basis van de transpondercode?
LL1 6221
LL2 6222
LL3 6223
LL4 6224
De transportcode blijft wel altijd het zelfde en wordt niet aangepast?
-
De transportcode blijft wel altijd het zelfde en wordt niet aangepast?
Transpondercode (squawk). Het laatste cijfer geeft aan welke LL het is. De transpondercode is niet aan het toestel gekoppeld maar wordt door de bemanning ingesteld.
(https://i.stack.imgur.com/H98uz.jpg)
-
Wat mij overigens opvalt is dat de politiehelikopters allemaal onder de squawk 6220 vallen?
-
Wat mij overigens opvalt is dat de politiehelikopters allemaal onder de squawk 6220 vallen?
Dat is een correcte constatering.
-
Ik zie dat de lifeliner 2 (PH-ELP) de squawk 5757 heeft? Iemand enig idee waarom dit dan afwijkt van het standaard?
-
Er is trouwens een nieuwe trauma heli bij.
http://www.aironline.nl/weblog/2018/01/22/19-01-2018-ph-ttr-airbus-helicopters-h135-de-nieuwste-aanwinst-van-anwb-medical-air-assistance/
-
Er is trouwens een nieuwe trauma heli bij.
http://www.aironline.nl/weblog/2018/01/22/19-01-2018-ph-ttr-airbus-helicopters-h135-de-nieuwste-aanwinst-van-anwb-medical-air-assistance/
Wat grappig, ze hebben toendertijd de PH-EMS verkocht omdat het nogal drukte op de begroting omdat ze te weinig uren maakte. (dacht ik) nu toch weer een 6e
-
Heren,
Een oud topic weer even naar boven gehaald maar toch maar even gedaan daar ik hier een opmerking/vraag over heb.....
Sinds een jaar monitor is via de flightaware software met mijn eigen ADS-B ontvanger.
Ik heb ook een script gemaakt waarin ik de vliegtuigen tel en ook een aparte teller als de PolitieHeli of ANWB heli over onze stad vliegt.
Nu valt het mij op dat sinds vorige week de politie geen ADS-B signalen meer uitzend. Voorheen kon ik ze keurig zien maar de laatste week niet meer zichtbaar op mijn ontvanger terwijl ik de hele met het blote oog kan zien.
Iemand enig idee?
(http://i65.tinypic.com/2lx9od3.jpg)
-
hier nog steeds zichtbaar omgeving tilburg
-
Het lijkt er op dat de call signs en squawk code af en toe veranderd worden, waar eerder in dit ticket gezegd werd dat de squawk code altijd het zelfde waren.
De call sign van ll1 is nu bijvoorbeeld LIFELN01, terwijl het vroeger LIFELN1 was.
De registration codes rouleren de hele tijd, volgens mij is er dus geen manier om te zorgen dat het altijd klopt, en ben je verplicht het zelf bij te houden?
Volgens mijn laatste info;
LL1 PH-MAA
LL2 PH-ULP
LL3 PH-HVB
LL4 PH-ELP
LLReserve PH-MMT
https://112pers.nl/informatie/hulpdiensthelikopters
-
Lifeline3 laat momenteel zien
LIFELN3
PH-HVB
Squawk:
6223
-
Het lijkt er op dat de call signs en squawk code af en toe veranderd worden, waar eerder in dit ticket gezegd werd dat de squawk code altijd het zelfde waren.
De call sign van ll1 is nu bijvoorbeeld LIFELN01, terwijl het vroeger LIFELN1 was.
De registration codes rouleren de hele tijd, volgens mij is er dus geen manier om te zorgen dat het altijd klopt, en ben je verplicht het zelf bij te houden?
Volgens mijn laatste info;
LL1 PH-MAA
LL2 PH-ULP
LL3 PH-HVB
LL4 PH-ELP
LLReserve PH-MMT
https://112pers.nl/informatie/hulpdiensthelikopters
tegenwoordig hebben we ook de PH-TTR, ook als backup, heeft een hele poos in het westen gevlogen maar staat volgens mij nu weer als Backup op Lelystad. De PH-MMT is in onderhoud en de taak wordt momenteel opgevangen door de PH-ELP, zodra de MMT weer uit onderhoud is gaat hij weer naar groningen. Dit is ook de enige LL die niet rouleert met andere kisten, de MMT draagt namelijk een ander kleurenschema omdat hij ook in een klein deel van Duitsland opereert.
FunFact: de PH-TTR is van een ander type dan de andere LL's. De TTR is officieel een Airbus Helicopter H135, deze heeft onder andere een grotere staart en een beter zichtbare tailrotor. Alle andere LL's zijn van het "oude" type EC135, van voordat Eurocopter opging in Airbus. (Bron: https://www.aironline.nl/weblog/2018/01/22/19-01-2018-ph-ttr-airbus-helicopters-h135-de-nieuwste-aanwinst-van-anwb-medical-air-assistance/ (https://www.aironline.nl/weblog/2018/01/22/19-01-2018-ph-ttr-airbus-helicopters-h135-de-nieuwste-aanwinst-van-anwb-medical-air-assistance/))
-
Voor Leeuwarden en de waddeneilanden staat op / bij het MCL de PH-OOP Medic01.
https://hiveminer.com/User/Jan%20Beima/Recent
-
Voor Leeuwarden en de waddeneilanden staat op / bij het MCL de PH-OOP Medic01.
https://hiveminer.com/User/Jan%20Beima/Recent
De MEDIC01 is gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden.
Ze vliegen met de PH-OOP, en anders met de PH-HOW.
-
Even een zijsprong naar de UK, wellicht wel leuk.
In de regio East Anglia hoor je de HELIMED88 aangevuld met een A of een E.
HELIMED88A is een scramble, en zodra ze op de weg terug zijn of een andere vlucht wat geen prioriteit heeft veranderd het naar HELIMED88E
[/off topic] ;)
-
Even een zijsprong naar de UK, wellicht wel leuk.
In de regio East Anglia hoor je de HELIMED88 aangevuld met een A of een E.
HELIMED88A is een scramble, en zodra ze op de weg terug zijn of een andere vlucht wat geen prioriteit heeft veranderd het naar HELIMED88E
[/off topic] ;)
Nog 1 kleine aanvulling. Deze heli's zijn ook full ADS-B met lat-long informatie. Kon ze prima volgen op mijn SBS3 indien ze in de buurt waren.
-
hallo allemaal
ik wil alleen melden dat ik in zuid limburg woon en veel luister op de awacs en dat ik met toeval al een paar nachten op freq 362.300 luister dat de life liner 01 hoor en amsterdam maar dat is steeds pas na 23.30 ik dacht ik meld het gewoon
mvg ton
-
hallo allemaal
ik wil alleen melden dat ik in zuid limburg woon en veel luister op de awacs en dat ik met toeval al een paar nachten op freq 362.300 luister dat de life liner 01 hoor en amsterdam maar dat is steeds pas na 23.30 ik dacht ik meld het gewoon
mvg ton
Dat is de UHF tower frequentie van schiphol, wellicht een koppeling met de VHF frequenties?
-
362.3000 is ook de UHF Tower frequentie van Maastricht.
-
dank jullie wel voor jullie antwoord
ja ik denk amsterdam omdat ik ook steeds wat hoor met schiphol en ook alleen maar de life liner 01 hoor
bedankt beiden voor jullie reactie
mvg ton
-
362.3000 is ook de UHF Tower frequentie van Maastricht.
Is dit niet landelijk UHF Towers?
Schiphol, Rotterdam en Eelde hebben hem ook.
-
hallo WH521
Bedankt voor je reactie ja dat kan mogenlijk zijn ik zit zelf vlakbij de awacs en ik had het staan als een nato kanaal.
maar ik hoor ook alleen maar life liner 1 en Amsterdam maar bedankt voor je reactie .
mvg ton
-
Geen ander verkeer? Coastguard's, Maple's, EVA, Police, PH-*** kisten?
Lifeline1 gaat altijd van 119.230 (Schiphol Tower) naar 124.300 (Amsterdam Info). Dan zou er ergens deze freq geboxed staan met 362.300
-
hoi WH521
ik heb om 23.00 precies life liner 01 gehoord
ik heb die andere frequentie erin gezet maar daar hoor ik niks op
ja ik denk dat die freq geboxed wordt .
amsterdam hoor ik zelf niet zo goed maar op deze freq komt hij hard binnen.
en ik luister meer militair dan civiel en daarom vond ik het ook raar.
bedankt voor je reactie
mvg ton
-
Weet je wel zeker dat je de "LifeLiner One" gehoord hebt, en niet de "LifeLiner Three" van Volkel?
-
Of de Christoph 1?
-
Heb gisteravond / vannacht zelf geluisterd, en heb zowel de "LifeLiner 2" als de "Belgian CoastGuard 01" gehoord.
Er zit dus toch een soort van koppeling op die frequentie.
-
hoi marcel
klopt ik heb gisteren ook lifeliner 1 en 2 gehoord
ja denk ook dat het een soort koppeling is .
ja en omdat ik alleen maar militair luister vond ik het raar omdat het een nato kanaal is.
en dan hoor je in eens life liner .
bedankt weer voor je reactie en veel luister plezier
mvg ton
-
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of het al de revue is gepasseerd.
PH-TTR (als Lifeliner 1 gelogd vandaag) is full ADS-B en showed zijn lat-long positie.
Ik kan mij niet herinneren dat ik de andere LL'ers al full ADS-B heb gezien.
-
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of het al de revue is gepasseerd.
PH-TTR (als Lifeliner 1 gelogd vandaag) is full ADS-B en showed zijn lat-long positie.
Ik kan mij niet herinneren dat ik de andere LL'ers al full ADS-B heb gezien.
Klopt de andere LL`ers hebben dat niet de PH-TTR heeft dit als enigste.
-
hallo allemaal
ik wil alleen melden dat ik in zuid limburg woon en veel luister op de awacs en dat ik met toeval al een paar nachten op freq 362.300 luister dat de life liner 01 hoor en amsterdam maar dat is steeds pas na 23.30 ik dacht ik meld het gewoon
mvg ton
Sinds een aantal weken neemt het FIC Amsterdam 's nachts de taken over van Dutch Mill v.w.b. VFR verkeer in de Mil TMA's en de Maastricht TMA.
De Beek frequenties 119.480 / 362.300 en de 123.980 / 278.500 worden zodra Beek airport gaat sluiten bijgezet in het frequentie paneel van Amsterdam FIC, en zijn dan gekoppeld.
Het klopt dus dat je ongeveer na 23.30uur alle kisten die je normaal op de FIC frequenties zou verwachten ook op die freqs hoort.
Daarnaast kun je dus ook, op de militaire frequenties 's nachts, de roepnaam Amsterdam i.p.v. Dutch Mil horen.
-
Het lijkt er op dat de call signs en squawk code af en toe veranderd worden, waar eerder in dit ticket gezegd werd dat de squawk code altijd het zelfde waren.
De call sign van ll1 is nu bijvoorbeeld LIFELN01, terwijl het vroeger LIFELN1 was.
De registration codes rouleren de hele tijd, volgens mij is er dus geen manier om te zorgen dat het altijd klopt, en ben je verplicht het zelf bij te houden?
Volgens mijn laatste info;
LL1 PH-MAA
LL2 PH-ULP
LL3 PH-HVB
LL4 PH-ELP
LLReserve PH-MMT
https://112pers.nl/informatie/hulpdiensthelikopters
Zoals al eerder opgemerkt door voorgaande members, de squawkcodes liggen inderdaad vast, 6221 voor de LL1, 6222 voor de LL2, 6223 voor de LL3 en 6224 voor de LL4.
De registraties rouleren niet, die zijn gekoppeld aan het toestel natuurlijk ;)
Het callsign dat kan natuurlijk wel door elk van de beschikbare heli's gebruikt worden op het moment dat van standplaats wordt gewisseld.
De Lifeliners dienen geen vliegplannen in, omdat ze adhoc ingezet worden en er simpelweg geen tijd voor een vliegplannetje is. Toen er, enkele jaren geleden, 24uurs vliegplannen werden gebruikt voor o.a. de lifeliner2 was het gebruikte vliegplan ICAO callsign LIFELN plus nummer. Een callsign kan namelijk uit maximaal 7 karakters bestaan.
Een uitgezonden ADS-B ACID (Aircraft identification) kan meer karakters bevatten, ik denk dat je dat bedoelt met de waargenomen LIFELN01.
-
hallo fopneus
bedankt voor je heldere antwoord en reactie
dan weet ik dat nu
mvg ton
-
Ik lees de data uit van opensky-network, en daar lijkt de squakcode niet altijd meegestuurd te worden.
Volgens mij is dit de lijst tegenwoordig:
LL1: PH-HVB
LL2: PH-TTR
LL3: PH-ELP
LL4: PH-MMT
Reserve: PH-HOW
-
Ik lees de data uit van opensky-network, en daar lijkt de squakcode niet altijd meegestuurd te worden.
Volgens mij is dit de lijst tegenwoordig:
LL1: PH-HVB
LL2: PH-TTR
LL3: PH-ELP
LL4: PH-MMT
Reserve: PH-HOW
voor de Waddeneilanden vliegt er ook nog de PH-OOP deze Heli is gestationeerd op of bij het MCL in Leeuwarden.
-
De PH-OOP (Medic01) staat op de vliegbasis Leeuwarden.