Auteur Topic: een extra Belg op dit forum ;)  (gelezen 3088 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: een extra Belg op dit forum ;)
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2023, 18:45:08 »
Op “Algemeen” klikken en dan kan je kiezen tss Algemeen / Luchtvaart / Incidenten.
Is nachtvliegen in BE elke maandag en dinsdag avond tot middernacht.

Bedankt, TTT242, ik had het net gevonden (zie mijn post hierboven)  8)

Maar 243.275 ontvangen op het binnensprietje (ben bezig een outdoor antenne te plannen), is natuurlijk hopeloos. Zou ik met de DX-50N die ik op het oog had ook voldoende ontvangst hebben voor die frequenties of is dat een no-go?

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 643
Re: een extra Belg op dit forum ;)
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2023, 18:58:44 »
Dat hangt af van de afstand en hoogte van het vliegtuig (zender) en natuurlijk ook van je eigen apparatuur en zender. Buitenantenne is wel een must. Alles hangt ook af van de omgeving en hoogte van antenne. Had vroeger een discone D-130 die goed ging. Na verhuis enkel spriet op magneetvoet op balkon maar valt nog relatief goed mee. Moet je echt zelf proberen en testen. Vliegtuigen die op 10 km hoogte vliegen kan je soms zelfs tot op een 400 km ver nog ontvangen.

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: een extra Belg op dit forum ;)
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2023, 19:02:47 »
Dat hangt af van de afstand en hoogte van het vliegtuig (zender) en natuurlijk ook van je eigen apparatuur en zender. Buitenantenne is wel een must. Alles hangt ook af van de omgeving en hoogte van antenne. Had vroeger een discone D-130 die goed ging. Na verhuis enkel spriet op magneetvoet op balkon maar valt nog relatief goed mee. Moet je echt zelf proberen en testen. Vliegtuigen die op 10 km hoogte vliegen kan je soms zelfs tot op een 400 km ver nog ontvangen.

Super! Ik kijk ernaar uit om een buitenantenne te kunnen plaatsen. Ik dacht aan een DX-50N en Aircell-7, dus daar zou ik toch wel wat mee moeten kunnen horen ;)

Offline computerke

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: een extra Belg op dit forum ;)
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2023, 17:44:38 »
Intussen een D-777 (en een X300-N) elk op hun mastje op het dak gezet, coax kabels gekoppeld (ik ben voor Hyperflex 10 gegaan, omdat die toch nog beter is dan de Aircell 7) en mijn scannertje eraan gehangen. Alles lijkt prima te werken!

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: een extra Belg op dit forum ;)
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2023, 09:31:19 »
Welkom :)
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter ,Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482