Auteur Topic: 344,6000 Mhz. omroep?  (gelezen 2521 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
344,6000 Mhz. omroep?
« Gepost op: 29 mei 2023, 13:45:11 »
Nou ben ik, op mijn vakantieadres in Oost NL, wat aan het prutsen met mijn nieuwe SDR ontvanger.

Op 344,6000 Mhz. hoor ik een omroepzender (NPO Radio 2) , uiteraard in wideband FM.

Ik weet nog niet zo goed hoe deze ontvanger het doet qua spiegelfrequenties, selectiviteit enz. enz. Eerste gedachte is dan ook dat dit een slecht onderdrukte spiegelfrequentie of zo is. Maar verder hoor ik tussen ± 340 en 350 Mhz. geen omroepzenders. Het lijkt dus wel net of iets bewust op deze frequentie aan het uitzenden is.

Wat kan dat zijn, vraag ik mij?

Offline ewijkamp

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: 344,6000 Mhz. omroep?
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2023, 18:26:05 »
Als je eerst afstemt op het midden van het stoorsignaal en overschakelt naar WFM, dan hoor je het radiostation. Ik heb hier lokaal enkele radiostations op een paar 100 meter staan, die precies hetzelfde effect vertonen, maar dan op andere frequenties.
 
Je kan even experimenteren met de instellingen in het tandwielmenu: alle opties UITvinken en de RF Gain op 38,6 zetten (mijn instelling bij gebruik van de blauwe RTL-USB stick en de x50 antenne). Als je weet welke signalen het zijn en het zijn FM omroepzenders (zoals bij mij) dan helpt een FM-block filter. Je zal wat met de Gain schuifregelaar moeten spelen, maar uiteindelijk wordt het wel werkbaar.
De ingangstrap van de RTL-USB stick bevat dus geen filtering en alle radio signaal gaat er breedbandig in.
Ook is het 28 MHz signaal van de clockfrequentie van de blauwe stick zichtbaar en enkele meervouden daarvan zie ik ook in het spectrum (spike, een smalle piek).
 
Welke stick heb je eigenlijk?
 
Radio 538 zit hier op 102.3 MHz en 100% NL op 89.0 Mhz
Hiervan zie ik door oversturing de volgende interferentiesignalen/mengproducten met de RTL-USB stick:
191.3 MHz - 100% NL en Radio 538 (door elkaar)
233.0 MHz - Radio 538
267,0 MHz - 100% NL (exact 3x de uitzendfrequentie)
280,3 MHz - 100% NL en Radio 538
290,6 MHz - 100% NL
 
Als de P2000 mast op een steenworp afstand staat, stem er maar eens op af: 169,650 MHz (landelijke frequentie). Als je op het midden van dit signaal afstemt, dan kan je meteen je PPM instelling goed zetten in datzelfde tandwielmenu. Zit je dichtbij de mast, dan zal je hetzelfde effect van die oversturing meemaken.
 
Succes, en… goed bezig!
Meer info op het ‘andere’ forum: https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=18085

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: 344,6000 Mhz. omroep?
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2023, 22:05:25 »
Bedankt voor je reaktie.

Ik heb nu een RSP1A. Ben nog volop met dat ding aan het stoeien.

Wat mij opviel en wat ik niet kan verklaren, was dat ik uitsluitend op 344,6000 een omroepzender hoorde. Alsof die daadwerkelijk op die frequentie uitgezonden werd.

Zou het iets van oversturing of slechte selectiviteit of wat dan ook zijn, dan had ik tussen 334 en 354 Mhz. veel meer omroep moeten horen, maar daar was verder helemaal niets hoorbaar op dat moment.

Vreemd. Als ik er weer ben zal ik nog eens luisteren.