Auteur Topic: SDS100E USERSMANUAL BEKOPT EN "GEWOON" BESCHREVEN  (gelezen 1874 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Wijkensis

  • Genealoog, verzamelaar, speurder
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
  • Speuren en verzamelen
SDS100E USERSMANUAL BEKOPT EN "GEWOON" BESCHREVEN
« Gepost op: 19 juni 2019, 22:09:40 »
Voor mensen die hem nog niet kennen.......

Het apparaat is eenvoudiger te begrijpen als je eerst een XLT75 of 125 of 3500 in gebruik hebt gehad; heeft de zelfde layout en manier van setup opbouw.

Erg goede scanner, die functioneerd als een pc.
Meteen bij opstarten merk je dat al, als het apparaat zijn geheugen oproept met een vollopend balkje op dispay.
Dat zelfde balkje verschijnt ook bij uitzetten, als het systeem de door jouw ingebrachte veranderingen en aanpassingen in zich opslaat.

De voornaamste en (nog) enige update's (NXDM; DMR; PROVOICE) en dien je bij te bestellen/betalen en als zij door de detailhandelaar niet al werden meegeleverd, zelf te installeren.

Ook dien je, je zelf te realiseren dat PROVOICE in west Europa niet word gebruikt, en dat
zaken als DMR en NXDN geen modulatie's als FM AM etc. zijn,
doch een andere manier van signaal overbrenging, gebruik makend van die bestaande modulatie's.
Die andere manier is "de digitale manier" = een zeer zuiver, kraakhelder en luid spraak signaal, wat niet in kwaliteit afneemt bij grotere afstanden of dichte bebouwing. Het krijgt wel een synthethische klank, door de 3zijdige voice interpretatie van de scanner.
Wel is het signaal nog al eens versleuteld (Crypto) en dan hoor je ook op de SDS100E alleen maar vreemde geluidjes.
Alles wat werd versleuteld word door deze scanner NIET gedecodeerd.
Firma's zoals AOR hebben lak aan dat soort zaken, en leveren die decodeer optie wel.

Let er wel op dat je de "step" goed insteld: voor de verschillende, zelf in te stellen frequentie groepen.
 (om bijv. DMR FM 469.53000 te ontvangen heb je stap 7,50 nodig, anders scant de SDS100E er gewoon overeen omdat 469.53000
met stap 6,25 cq 12,50 niet werd aangetroffen.
Ook behoor je in wat gevallen (gespreksgroep instelling van porto systemen) handmatig de frequenties te door lopen, en wat geduld te hebben.
Een DMR signaal werkt een beetje als een draaggolf, die voor de gebruiker de frequentie open houd net voor en na een communicatie.
Soms is de draaggolf hoorbaar als een "boorsignaal" maar stille draaggolven zijn er ook, dus als het scanner ineens stop zonder dat je iets hoort.....even afwachten alvorens te "avoiden" (van scanning uit te sluiten, waarbij je de keuze kunt maken om deze uitsluiting te onthouden tot dat je hem weer vrijgeeft, of dat je het apparaat dat zelf laat doen bij volgende keer aanzetten.

SCAN-MANIER 1.

Er word op je display gewerkt met herachie; 3 stuks onder elkaar  een "SYSTEM"  een "DEPARTMENT"  en "CHANNEL" ; de frequentie zelf.

Allemaal zelf in te stellen (1 optie daargelaten*), te benamen, te programmeren en een kleurtje te geven.
(zowel voor als achtergrond kleuren zijn mogelijk; zo'n 100 verschilllende).
Bijv. SYSTEM verander je in de naam van je woonplaats; Department kunnen de verschillende diciplines worden : Brandweer; Ham; Industie; etc. waarin je dan de verschillende frequenties inbrengt.
Aan de verschillende frequenties kan ook een alarm kleurtje worden toebedeeld; bijv brandweer rood; of NS geel.
Op de rechter bovenrand van het frond bevinden zich twee letjes.
Het eerste letje begint dan in het kleurtje te branden of te knipperen (instellen) als de betreffende frequentie door de scanner word aangehouden bij een doorgang.
 (het tweede letje is rood bij te lage batterij stand, of groen bij voldoende spanning).
Op het display staan de begrippen SYSTEM, DEPARTMENT en CHANEL hyrarchisch onder elkaar.
De 3 klassen komen ook terug op de toetsen direct onder het display, waardoor 1 van de drie klassen gevoelig kan worden gemaakt.
Naar gelang je een en ander hebt ingeprogrammeerd; kunnen er meerder SYSTEM'S bestaan,
waarin zich dan meerdere DEPARTMENS kunnen bevinden, die op hun beurt weer legio CHANNELS kunnen bevatten.
Hier in Nederland zal men al gauw genoeg hebben aan slechts een tweetal SYSTEMS waar je slechts een klein aantal DEPARTMENTS
onder kunt brengen; gewoonweg omdat er in dit land, na de 'prohibition' door C2000, relatief maar weinig te besluisteren radio verkeer over bleef.

Met de draaiknop kan je dan langs de klassen scrollen, om ze ter scan vast te houden.
Bijv. het vasthouden van department BRANDWEER PORTO'S, zorgt er voor dat alleen de kanalen in dat department worden gescand.
Houd je op de zelfde manier een chanel / frequentie staande, dan word in de frequentie zelf middels zijn step omhoog gescand
 (draaiknop tegen de klok in draaien = omlaag)

SCAN-MANIER 2

''Of je laat het apparaat gewoon jou frequentie groepen door zoeken, met je de parameters die je er zelf aan gaf.
Het onderste deel van de rubberen toets linker zijde werkt als backspace en het indrukken van de draaiknop als enter;
de puntjes toets als nee, en de E toets als ja.
De rest zijn gewoon allemaal directories waar je keuzes uit kunt maken; die directorieboom (als op verkenner in Windows) krijg je op beeld, wanneer je de bovenste helft van de rubberen toets
(linker zijde) in drukt.
De frequentie groepen vind je in "Search for...." en dan "edit Customs"   (zoeken naar / bewerk regulieren)
Door een groep aan te klicken (scrollen en indrukken draaiknop) kun je de frequentiegroep een eigen start en eind frequentie geven;
de modulatie bepalen (auto=alles); een naam geven, wel of niet met scannen doorzoekbaar te maken etc.
Er zijn 10 groepen mogelijk.

Er zijn dus twee manieren van scannen mogelijk;  
1 Middels de DEPARTMENS en hun frequenties.
2 Middels de CUSTOM frequentie groepen.
Wel kan het lastig zijn dat de eerste manier t.a.v. 1 faciliteit afhankelijk is van de instellingen die je aanbrengt in de tweede manier.
*Alleen in de CUSTOM groepen kan je de stap bepalen, die dan ook meteen voor de frequenties in de DEPARTMENTS zo worden gehandhaafd.
Maar door de frequentie (custom)groepen slim in te delen, kan je dat euvel omzeilen middels de low en highest range.

Het enigste wat dan nog nodig zijn .........de modulators    de mensen die berichten zenden.....want als die er niet zijn......blijft zelfs de duurste en beste scanner nog stil.

Een andere gouden regel:   Je antenne maakt je scanner !     Hoe beter je antenne, des te meer ontvang je op een betere kwaliteit.
Uiteraard gaat een hoog reikende buiten antenne boven een binnen antenne.
De bijgeleverde antenne is een goede voor de wandel, maar binnenshuis verwaarloosbaar.
Mijn geaarde antennemast is 12mtr hoog en staat 3mtr van de gevel tegen een muur.
binnenshuis ligt de scanner op mijn desk, waarbij de kabel nog eens 5mtr de muren volgt.
dat betekend dus dat tusen de antenne en mijn scanner zich  maar liefst 20mtr kabel bevind.
Hierbij gebruik ik wel RG213 COAX 10mm en een Jimmy75 amp. want die is dan toch wel nodig is.
Opladers gebruiken, constant op adapter.
De scanner krijgt zijn voeding middels zijn usb kabel, van mijn laptop.
De binnenkomende pl connector aan het kabeleind zit op de JIM, waarna een Spider DX720 splitter,
voor enerzijds de SDS100E en anderzijds een marifoon ontvanger, of BM1801 BAMI, AOR8000
125XLT, een 3500tje of een JUP7100 als schaduw signaal.
Als ik dat te kort vind gaan schieten, bied ik de boel te koop aan en schaf ik AOR DV10 aan;
daar zit een betere processor in dan de DV1.

De SDS100E is EIGENLIJK net een een fototoestel waarin alles mogelijk is, dat is fabeltasties, maar net als bij een fotocamera;  goed instellen en niets vergeten !
Na een dag had ik de sds100e wel begrepen.... altijd werken van het algemene naar het bijzondere; trachten het grote schema te begrijpen, dan komen de franjes later vanzelf wel.

Voordeel is dat vanuit de PC erg gebruiks vriendelijk geprgrammeerd kan worden.
Door de software van BUTEL (voor deze scanner : ARC536 BASIC of PRO) krijgt men een beter inzicht in de werking en mogelijkheden van de
SDS100E.
 
Nadeel is (nog)  dat er geen nieuwe updates voorhanden zijn, als bijv. bij AOR het geval is.
Die firma onderhoud regelmatig updates (bijwerken van software [ tetra en software t.a.v. de diverse portofoon systemen)..
Ook vind ik een nadeel dat de Sentinel software (om frequentie databases in de scanner te loaden) alleen draait onder het verouderde NET framework 2.0 , wat onder Windows 10 word geweigerd.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: SDS100E USERSMANUAL BEKOPT EN "GEWOON" BESCHREVEN
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2019, 11:44:32 »
Hoi Wijkensis,

"Alles wat werd versleuteld word door deze scanner NIET gedecodeerd.
Firma's zoals AOR hebben lak aan dat soort zaken, en leveren die decodeer optie wel."

Hoe kom je aan de wijsheid dat AOR producten zouden leveren die versleutelde signalen decrypten? Dit is namelijk niet waar.

"Als ik dat te kort vind gaan schieten, bied ik de boel te koop aan en schaf ik AOR DV10 aan;
daar zit een betere processor in dan de DV1"

Kwa CPU klopt je verhaal, Echter is de DV1 een stuk stabieler zowel frequentie wise(5ppm vs. 2.5 ppm) als de firmware. Het klopt dat AOR meer updates uit brengt maar het zijn voornamelijk bug fixes. De DV10 heeft het afgelopen jaar meer bug fixes gehad dan mijn Uniden(s) bugs hadden. De software(firmware) kwaliteit van Uniden scanner is in mijn optiek vele malen beter.

Danny

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: SDS100E USERSMANUAL BEKOPT EN "GEWOON" BESCHREVEN
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2019, 17:11:12 »
@Wijkensis : Ook vind ik een nadeel dat de Sentinel software (om frequentie databases in de scanner te loaden) alleen draait onder het verouderde NET framework 2.0 , wat onder Windows 10 word geweigerd.

Lijkt mij sterk. De Sentinel software van de 3600 werkt bij mij ook gewoon onder Windows 10.
Ik heb hier geen Framework 2.0 voor hoeven te installeren.
Dus zal die van de 200 dat ook wel doen.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b