Auteur Topic: Ervaringen UBC72xlt met Close Call  (gelezen 24175 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Scanfreak

  • Gast
Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Gepost op: 1 april 2006, 22:02:42 »
Beste forum leden,

Sinds vandaag ben ik ook de trotse bezitter van de UBC72 met Close Call.
Nou werkt het hartstikke mooi maar ik heb toch al een vraagje na een dagje gebruik: wat is de gemiddelde afstand waarover signalen worden gepakt??
Ik heb zelf het idee dat ik niet verder kom dan een meter of 500 als ik de ermes en p2000 zenders even buiten beschouwing laat.

Stel ik teveel eisen of kunnen er andere dingen spelen?

Gert Jan

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2006, 22:22:48 »
Volgens mij loopt er al een draadje over dit onderwerp.
Hij is gevoeliger dan de peperdure Optoelectronics counters maar je moet idd geen wonderen verwachten.
Mijn ervaring globaal met de standaard antenne:
ERMES tot ca 12km
P2000  tot ca 5km
Entropiazender tot ca 1.5km

Door de squelch op de rand af te stellen kan je dit misschien nog wat vergroten, ook kan een gepiekte antenne helpen.

Scanfreak

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2006, 22:40:27 »
Ondanks het draadje bleven er toch vragen bij mij.
De afstanden die jij noemt lijk ik nl. niet te halen: de entropia die ik bij Veghel passeerde werd pas opgepikt toen ik er vlak langs reed, dat komt iig niet overeen met de afstand die jij noemt. :?

Ander vb: 's middags stond ik op EHEH, hemelsbreed toch niet heel ver van de kisten maar ze kwamen niet altijd door, de toren nog minder en de gronddiensten al helemaal niet...

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2006, 20:23:56 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Volgens mij loopt er al een draadje over dit onderwerp.
Hij is gevoeliger dan de peperdure Optoelectronics counters maar je moet idd geen wonderen verwachten.
Mijn ervaring globaal met de standaard antenne:
ERMES tot ca 12km
P2000  tot ca 5km
Entropiazender tot ca 1.5km

Door de squelch op de rand af te stellen kan je dit misschien nog wat vergroten, ook kan een gepiekte antenne helpen.

Gert Jan,

Ik ben benieuwd op wat voor afstand je ongeveer een pmr porto kunt "locken" met dit apparaat. Als ik hem aanschaf zal het vooral zijn om frequenties van portofoongebruikers te traceren.

Gert Jan

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2006, 20:26:48 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Ik ben benieuwd op wat voor afstand je ongeveer een pmr porto kunt "locken" met dit apparaat. Als ik hem aanschaf zal het vooral zijn om frequenties van portofoongebruikers te traceren.

Dat heb ik nog niet precies gemeten Mark maar je gaat in de loop van de week van me horen hierover.
Als je net als Remon bij een zendmast woont moet je wel rekening houden met het feit dat er zoveel rotzooi in de lucht zit dat ook de 72xlt er moeite mee heeft, de Close Call functie heeft dan ook een veel minder bereik.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2006, 20:42:11 »
Tsja dan zal thuisgebruik moeilijk worden. Ik woon schuin tegenover een C2000/P2000 mast en een paar honderd meter verder staat een gigantische DAB zendmast.
Maar de bedoeling is toch nog enige onbekende frequenties te ontdekken en dat gaat helaas niet vanaf de bank ;)

Gert Jan

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2006, 20:48:22 »
Het is geen toverapparaat, maar wel een heel handig dingetje ;)

Scanfreak

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2006, 21:52:40 »
Ik ben nu toch wel eens benieuwd wat de Close Call functie gemiddeld voor afstanden kan overbruggen. Ik kom zeker niet verder dan enkele honderden meters.
Vandaag bij het museum Ssb geweest wat nou niet bepaald een groot terrein is maar de halve tijd werden de porto's niet opgepikt.
De Entropia site alhier, welliswaar opeen hoge toren pakt ie helemaal niet.

Heb ik een rotte UBC of moet die close van Close Call wel heel letterlijk worden genomen??
Wie het weet mag het zeggen.

Gert Jan

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2006, 00:42:49 »
Die site van Oss is een behoorlijk sterke aangezien die hier ook hard binnenkomt.
Ik neen aan dat je het met de standaard antenne doet?
Die is op UHF prima en zo ook op VHF, het zou dus goed moeten werken, ik neem ook aan dat je gewoon bandplan 1 in gebruik hebt (BAND 1 te zien bij het opstarten) en dat je de squelch net op het randje hebt staan?
Nogmaals, het is geen toverapparaat maar je kunt als stelregel aanhouden dat alles wat je ziet je ook op je scanner te zien en te horen moet krijgen.
Nog een laatste vraag, ik neem aan dat Close Call continu staat te zoeken?
Dus na het aanzetten een keer op hold drukken zodat hij vaststaat op één kanaal, dan een keer op FUNC drukken en daarna op HOLD, dan nogmaals op FUNC en weer op HOLD, Close Call is nu 100% actief, bij één keer FUNC en HOLD kijkt hij slechte één keer per 2 seconde oid en dat kan net genoeg zijn een signaal te missen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2006, 02:52:42 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Die site van Oss is een behoorlijk sterke aangezien die hier ook hard binnenkomt.
Ik neen aan dat je het met de standaard antenne doet?
Die is op UHF prima en zo ook op VHF, het zou dus goed moeten werken, ik neem ook aan dat je gewoon bandplan 1 in gebruik hebt (BAND 1 te zien bij het opstarten) en dat je de squelch net op het randje hebt staan?
Nogmaals, het is geen toverapparaat maar je kunt als stelregel aanhouden dat alles wat je ziet je ook op je scanner te zien en te horen moet krijgen.
Nog een laatste vraag, ik neem aan dat Close Call continu staat te zoeken?
Dus na het aanzetten een keer op hold drukken zodat hij vaststaat op één kanaal, dan een keer op FUNC drukken en daarna op HOLD, dan nogmaals op FUNC en weer op HOLD, Close Call is nu 100% actief, bij één keer FUNC en HOLD kijkt hij slechte één keer per 2 seconde oid en dat kan net genoeg zijn een signaal te missen.

Nog een toevoeging:

Er moet ook op gelet worden dat Close Call wel de juiste band(en) afzoekt, VHF laag, VHF hoog en UHF kunnen namelijk geactiveerd en/of uitgesloten worden bij het zoeken.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2006, 05:59:44 »
Citaat van: "Scanfreak"
Vandaag bij het museum Ssb geweest wat nou niet bepaald een groot terrein is maar de halve tijd werden de porto's niet opgepikt.

En die andere halve tijd?  ;)

Scanfreak

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2006, 22:37:15 »
De antenne staat op een hele hoge toren van de CHV heel duidelijk in mijn zicht en ja ik gebruik de meegeleverde antenne. Ik had gekozen voor band 3, die heb ik nu omgezet. Verder staat de squelch goed: op het randje en alle banden staan geactiveerd.

Ik start close call idd niet zoals je beschreef, dat kende ik niet. Mogelijk is dat de oplossing van het probleem.
Ik ben tot nu toe alleen nog maar bezig geweest met het uittesten van de CloseCall, er staan dus nog geen kanalen in de geheugens, misschien dat dat er ook nog iets mee te maken heeft??
Verder krijg ik het niet voor elkaar om tijdens CloseCall uitgeschakelde freq's op te roepen (en weer bij te zetten); als dat niets met bovenstaande te maken heeft snap ik er niets van. Iemand hiervoor nog de goede tip?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #12 Gepost op: 9 april 2006, 23:41:07 »
Citaat van: "Scanfreak"
Verder krijg ik het niet voor elkaar om tijdens CloseCall uitgeschakelde freq's op te roepen (en weer bij te zetten); als dat niets met bovenstaande te maken heeft snap ik er niets van. Iemand hiervoor nog de goede tip?

De uitgeschakelde frequenties kan je niet oproepen, maar wel allemaal tegelijk wissen door in de scan of search modus de FUNC knop in te drukken (zodat de F in het scherm staat) en dan de 0/LO knop langer dan 2 seconde ingedrukt houden totdat je 2 piepjes hoort.

Gert Jan

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2006, 06:39:00 »
Scanfreak, Bandplan 3 zal er niet de reden van zijn dat je Entropia niet te zien krijgt, hooguit kan het wat langer duren omdat je kleinere stapjes hebt.
Het is niet nodig voor Close Call om iets in het geheugen te hebben, dat is een aparte functie buiten de geheugens om.
Vraagje: wat staat er eigenlijk allemaal in die toren bij jou in de buurt?
Als je helemaal bovenin grote witte omgekeerde badkuipen ziet heb je een probleem qua UHF ontvangst.

Scanfreak

  • Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2006, 07:25:43 »
Citaat van: "Remon"
De uitgeschakelde frequenties kan je niet oproepen, maar wel allemaal tegelijk wissen

Dat had ik uit de beschrijving zo niet begrepen; ga ik (opnieuw) proberen

EDIT: dat is gelukt :)