Auteur Topic: PMR 446 CTCSS programmeren of niet?  (gelezen 4472 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
PMR 446 CTCSS programmeren of niet?
« Gepost op: 17 augustus 2016, 08:21:16 »
Morning dudes,

Ik zit hier te zoeken maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden.
Betreffende de PMR frequenties 446 met CTCSS. Programmeren jullie alle frequenties met alle tooncodes of enkel de frequenties?  En waarom?

Thanks voor enige hulp.

Scanner Brussels

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: PMR 446 CTCSS programmeren of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2016, 09:27:35 »
Ik heb in mijn 3500XLT 2 soorten PMR446 kanalen staan:
- 1 setje van alle 8 kanalen zonder CTCSS/DCS, in een aparte bank die ik aan en uit kan zetten on demand
- van gebruikers van PMR446 waar de CTCSS/DCS bekend is in mijn op locatie gebaseerde banken een kanaal met CTCSS/DCS

Die laatste kanalen scannen gewoon mee en als ik een hit krijg dan weet ik (nou ja...) welke gebruiker het is. Die eerste 8 kanalen zet ik aan als ik gewoon alles wil horen (en dan hoor ik ook babyfoons en zo), de 3500XLT levert dan vanzelf de gedecodeerde CTCSS/DCS op bij ontvangst (maar dan weet ik niet welke gebruiker er mee matcht).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Edds

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: PMR 446 CTCSS programmeren of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2016, 10:10:07 »
Ik maak met mijn 125XLT gebruik van de 'service' scan modus, die kan specifiek de PMR range afzoeken en dan DCS/CTCSS search erbij zodat hij die er ook meteen bij roept (wanneer aanwezig).

Alternatief heb ik ook in een bank de 8 kanalen staan omdat ik ze soms mee wil scannen met andere banks, ook dan maak ik gebruik van de DCS/CTCSS search om die te achterhalen.

gr, Edward
Uniden Bearcat 125 XLT

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: PMR 446 CTCSS programmeren of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2016, 13:26:47 »
Edds en Elsinga bedankt voor de informatie.

@Edds: ik heb ook een 125XLT maar wat bedoel je met service scan?
Standaard staan de search banken niet ingesteld op de "frequentiezone" van de PMR446. Heb je dan zelf een bank specifiek gemaakt hiervoor of is er ergens een instelling die ik over het hoofd zie?

Bedankt voor de hulp!

Scanner Brussels

Offline Edds

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: PMR 446 CTCSS programmeren of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2016, 13:38:46 »
Edds en Elsinga bedankt voor de informatie.

@Edds: ik heb ook een 125XLT maar wat bedoel je met service scan?
Standaard staan de search banken niet ingesteld op de "frequentiezone" van de PMR446. Heb je dan zelf een bank specifiek gemaakt hiervoor of is er ergens een instelling die ik over het hoofd zie?

Bedankt voor de hulp!

Scanner Brussels

Als je 125XLT staat ingeschakeld klikt je achtereenvolgend de knoppen FUNC (oranje) en SRCH (zwart-wit) aan. Je komt dan in de service banks terecht.

bank #3 is PMR (zie handleiding voor volledig overzicht welke banks in service mode wat hebben. 1 is bijv. Emergency, 2 is freenet, 3 PMR en zo nog een groepje andere waaronder HAM en CB)

Met optie FUNC > E kan je vervolgens in het menu onder 'DCS/CTCSS search' de detectie in- of uitschakelen.

Hopelijk lukt het zo, Scanner Brussels!
Uniden Bearcat 125 XLT

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: PMR 446 CTCSS programmeren of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2016, 13:54:31 »
Edds bedankt voor de informatie, die Service Search had ik nog niet gevonden. De lijst van "service banks" stond dus in de inleiding van de handleiding.

Dus even samenvatten voor mezelf.
- 8 frequenties staan in de scanner geprogrammeerd.
- Als ik specifiek een frequentie MET CTCSS wil hebben dien ik de "service search" te gebruiken MET CTCSS detectie ingeschakeld.

In Brussel zeggen we "Merci pour le renfort!"

Scanner Brussels

Offline Edds

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: PMR 446 CTCSS programmeren of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2016, 13:59:22 »
Edds bedankt voor de informatie, die Service Search had ik nog niet gevonden. De lijst van "service banks" stond dus in de inleiding van de handleiding.

Dus even samenvatten voor mezelf.
- 8 frequenties staan in de scanner geprogrammeerd.
- Als ik specifiek een frequentie MET CTCSS wil hebben dien ik de "service search" te gebruiken MET CTCSS detectie ingeschakeld.

In Brussel zeggen we "Merci pour le renfort!"

Scanner Brussels

Graag gedaan!

En opzich is de 'service' modus niet verplicht! Je kan zowel in de service modus, als bij normaal scannen DCS/CTCSS search aanzetten. Via de service mode gebeurt dat voor de gehele bank, maar je kan ook zelf de 8 frequenties in een eigen reguliere bank zetten en dan met FUNC > E per frequentie DCS/CTCSS Search inschakelen. Beide wegen leiden in dit geval naar Rome! :-)
Uniden Bearcat 125 XLT