Auteur Topic: Marifoon kan. 16  (gelezen 3924 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 732
Marifoon kan. 16
« Gepost op: 9 september 2009, 00:10:37 »
Ik had een vraagje met betrekking tot het KWC op marifoon kanaal 16.

Want ik krijg het KWC niet altijd mee in Almere. Als bijv. KNRM Huizen, Marken of Urk word opgeroepen krijg ik het KWC prima mee. Tevens ook voor KNRM Lemmer en Harlingen. Maar zodra de KNRM station's langs de kust worden opgeroepen ontvang ik nooit het KWC.

Hoe zit dat qua verbindingen?
Werkt men met een richtantene of handelen ze incidenten op zee op een andere freq af of wellicht digitaal?

WH521.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Marifoon kan. 16
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2009, 05:41:54 »
Citaat van: "WH521"
Ik had een vraagje met betrekking tot het KWC op marifoon kanaal 16.

Want ik krijg het KWC niet altijd mee in Almere. Als bijv. KNRM Huizen, Marken of Urk word opgeroepen krijg ik het KWC prima mee. Tevens ook voor KNRM Lemmer en Harlingen. Maar zodra de KNRM station's langs de kust worden opgeroepen ontvang ik nooit het KWC.

Hoe zit dat qua verbindingen?
Werkt men met een richtantene of handelen ze incidenten op zee op een andere freq af of wellicht digitaal?

WH521.

Er kan geschakeld worden via welke zender er gewerkt moet worden. Een bericht voor een schip voor de kust bij IJmuiden via Lemmer uitzenden zou ook dwaasheid zijn. Meestal is het zo dat als een schip aanroept op kanaal 16 er een zenderlocatie is waar het signaal het sterkst binnenkomt. Die post wordt dan door het communicatiesysteem automatisch gekozen om antwoord te geven. De operator kan uiteraard ook handmatig kiezen. Er wordt inderdaad ook met richtantenne`s gewerkt om het kustgebied en het IJsselmeer zo goed mogelijk te kunnen dekken.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Marifoon kan. 16
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2009, 10:28:13 »

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 732
Re: Marifoon kan. 16
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2009, 17:52:39 »
Ah kijk. Dit maakt het een stuk duidelijker.
Verklaart ook meteen waarom ik de veiligheidsberichten op 23 en 83 nooit of nauwlijks ontvang.

Bedankt heren ;)

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Marifoon kan. 16
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2009, 21:28:46 »
even een richtantenne maken van het vhf gedeelte van een oude tv antenne en goede kant op richten kan perfect werken.
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Marifoon kan. 16
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2009, 15:42:05 »
Oude FUBA het printje uit het kastje halen, coax op beide polen maken , verticaal polariseren aan de mast en je hebt een dikke ontvangst antenne.

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Marifoon kan. 16
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2009, 13:03:53 »
Citaat van: "bearcat02"
even een richtantenne maken van het vhf gedeelte van een oude tv antenne en goede kant op richten kan perfect werken.

Prima keuze, heb ik zelf ook jarenlang mee geluisterd; wel Michels tip uiteraard opvolgen!

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 732
Re: Marifoon kan. 16
« Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2009, 15:15:03 »
Thnx voor de tips ;)