Auteur Topic: Reddingsbrigade Gooimeer  (gelezen 6268 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Reddingsbrigade Gooimeer
« Gepost op: 9 mei 2007, 16:27:47 »
Gisteravond rukte de Cobra en de Blaricum 1 uit op het Gooimeer, het signaal met Den Helder Rescue 156.800 Mhz werd gerelayed op 434.325 Mhz. Vreemd, heeft iemand enig idee wie dit doet en waarom dit gebeurt?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2007, 17:51:58 »
Citaat van: "BlackBox"
Gisteravond rukte de Cobra en de Blaricum 1 uit op het Gooimeer, het signaal met Den Helder Rescue 156.800 Mhz werd gerelayed op 434.325 Mhz. Vreemd, heeft iemand enig idee wie dit doet en waarom dit gebeurt?

Crossband repeater, Heel makkelijk als je met je porto grote afstanden wil overbruggen en dus je dekking wilt vergroten.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2007, 18:29:11 »
Ja, dank u Daaf! Ik ben benieuwd of de reddingsbrigade dit zelf doet...
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2007, 19:16:04 »
Citaat van: "BlackBox"
Ja, dank u Daaf! Ik ben benieuwd of de reddingsbrigade dit zelf doet...

Nou inderdaad, dat vraag ik me ook af. Met een dualband amateurset is dit zo gepiept dmv een toetscombinatie.
Maar een proff. crossband repeaterpost kost al gauw vele Euro's meer en ik vraag me af of de reddingsbrigade dat kan veroorloven met hun huidige budget.

Zit de reddingsbrigade aldaar zelf ook op UHF met hun post Huub dat jij weet?

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1736
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2007, 19:23:55 »
Citaat van: "BlackBox"
Gisteravond rukte de Cobra en de Blaricum 1 uit op het Gooimeer, het signaal met Den Helder Rescue 156.800 Mhz werd gerelayed op 434.325 Mhz. Vreemd, heeft iemand enig idee wie dit doet en waarom dit gebeurt?

Iets dergelijks heb ik ook weleens gedaan om het bereik van een LPD portootje te testen; zet de portofoon op VOX en plaats hem vlakbij de speaker van de scanner en voilá... Zo kun je ook "remote" scannerluisteren in de tuin of op 't toilet bijvoorbeeld :)

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2007, 19:24:01 »
Citaat van: "BlackBox"
Gisteravond rukte de Cobra en de Blaricum 1 uit op het Gooimeer, het signaal met Den Helder Rescue 156.800 Mhz werd gerelayed op 434.325 Mhz. Vreemd, heeft iemand enig idee wie dit doet en waarom dit gebeurt?

Da's toch een 70cm amateurband frequentie? Mag dat zomaar?

Henk.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1736
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2007, 19:24:29 »
gewist; stond dubbel

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2007, 19:30:04 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Da's toch een 70cm amateurband frequentie? Mag dat zomaar?

Mag je zomaar door rood rijden??

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2007, 21:38:11 »
Citaat van: "Daaf"
Zit de reddingsbrigade aldaar zelf ook op UHF met hun post Huub dat jij weet?

Nee, ik hoor alleen op 164.990 nog wel e.e.a., maar ik denk dat het de boys van HOGE zijn, die hadden in de jaren 80 al wat exotische verbindingen en gingen met gele zwaailichten achter elk incident aan.

HOGE = Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2007, 21:41:29 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Iets dergelijks heb ik ook weleens gedaan om het bereik van een LPD portootje te testen; zet de portofoon op VOX en plaats hem vlakbij de speaker van de scanner en voilá... Zo kun je ook "remote" scannerluisteren in de tuin of op 't toilet bijvoorbeeld :)

Dat kan ik me voorstellen als dat signaal op 156.800 te zwak zou zijn, maar die tettert hier aardig binnen, zowel DH Rescue als ook de bootjes. M.a.w. gewoon een scanner op 156.800 en je hebt geen extra porto's nodig...
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2007, 21:50:03 »
Citaat van: "BlackBox"
Gisteravond rukte de Cobra en de Blaricum 1 uit op het Gooimeer, het signaal met Den Helder Rescue 156.800 Mhz werd gerelayed op 434.325 Mhz. Vreemd, heeft iemand enig idee wie dit doet en waarom dit gebeurt?

Da's toch gewoon een LPD-frequentie?

Offline HOGE

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Reddingsbrigade Gooimeer
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2009, 11:26:13 »
Citaat
Blackbox schreef:
Nee, ik hoor alleen op 164.990 nog wel e.e.a., maar ik denk dat het de boys van HOGE zijn, die hadden in de jaren 80 al wat exotische verbindingen en gingen met gele zwaailichten achter elk incident aan.

HOGE = Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer

Ik werd door een kennis geattendeerd op dit bericht over HOGE en ik wil je hierbij verzekeren dat de signalen niets te maken hebben met HOGE.

Wel zijn we ervan op de hoogte van het fenomeen, waarbij integenstelling tot wat beweerd wordt niet een constante draaggolf in de ether is, doch alleen als er ook wordt uitgezonden op kanaal 16.

Die "exotische verbindingen" in de jaren 80 was een door agentschap telecom toegewezen frequentie op de VHF (ik geloof uit mijn hoofd 166.050) waarvoor gewoon vergunning was afgegeven. Vanwege de kosten (voor ieder mobiel station 100,00 gulden en voor de basis een veelvoud daarvan) hebben we daarna veel met 27 MC portofoons gewerkt en later met LPD en PMR portofoons.

Nu is dat niet meer zo vaak nodig (we hebben ze nog wel), maar de kustwacht kan ons uitstekend aansturen via kanaal 16 en als portofoon op het water kan de handmarifoon dienen.

Wij gaan juist niet achter elk incident aan, geen pechgevallen, lege accu's, bootjes vast maar richten ons uitsluitend op noodgevallen, met als specialiteit medische eerste hulpverlening, waar wij volledig voor zijn opgeleid en regelmatig op worden getraind.

Zo, fijn dat ik dit even recht kon zetten, anders blijft dat maar hangen zo op het internet.

Groet,

Henk Wijga
Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer.