Auteur Topic: Newbievraagje over marifoon-frequenties  (gelezen 4320 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Willibrordus

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Newbievraagje over marifoon-frequenties
« Gepost op: 22 november 2006, 14:51:12 »
Ik heb op internet de marifoon frequenties gevonden. Maar nu zie ik dat er per kanaal twee frequenties worden op gegeven, wal en schip. Maar hoe plaats is nu het beste die frequentie's in mijn scanner's zodat ik optimaal kan luisteren?
Met vriendelijke groet
Willy

MVT-7100, Realistic PRO-2035, UBC760XLT, UBC3500XLT

Gert Jan

  • Gast
Re: Newbievraagje over marifoon-frequenties
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2006, 15:01:07 »
Citaat van: "Willibrordus"
Ik heb op internet de marifoon frequenties gevonden. Maar nu zie ik dat er per kanaal twee frequenties worden op gegeven, wal en schip. Maar hoe plaats is nu het beste die frequentie's in mijn scanner's zodat ik optimaal kan luisteren?

Voor optimaal luisteren kan je ze allemaal in je scanner zetten.
Niet alle marifoonkanalen bestaan uit een "schip" en "wal" indeling, kanaal 16 bijvoorbeeld is alleen 156.800, daar hoor je dus zowel het schip als het walstation op.
De sluizen en stuwen hebben meestal een relais, dwz dat je op de walfrequentie ook het schip hoort.

Offline Willibrordus

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Newbievraagje over marifoon-frequenties
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2006, 09:28:38 »
En doe ik dat dan b.v het beste op kanaal volgorde, dus b.v op geheugenplaats 1 van de scanner, kanaal 01 160.6500 MHz en op geheugenplaats 2 kanaal 01 156.0500, plaats 3 en 4 kanaal 2. Of gewoon beginnen met de laagste frequentie en dan verder.
Met vriendelijke groet
Willy

MVT-7100, Realistic PRO-2035, UBC760XLT, UBC3500XLT

Roland

  • Gast
Re: Newbievraagje over marifoon-frequenties
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2006, 09:58:48 »
Hallo Willy,

Sommige marifoonkanalen maken gebruik van DUPLEX radioverkeer. Dat wil zeggen dat je tegelijkertijd zelf kunt praten, en je gespreksparter kunt horen zonder steeds de spreeksleutel los te laten en eventueel "over" te zeggen.

Inmiddels is dat systeem een beetje verouderd want dat is nog gebaseerd op de tijden van "Scheveningen Radio" waarbij radio de gebruikelijke vorm van communicatie met schepen was. Om dit zo goed mogelijk op een telefoon te laten lijken hebben ze dus DUPLEX ingevoerd.

Om twee stemmen te transporteren zijn echter wel twee radiofrequenties nodig. Omdat een schip klein is en je twee radiofrequenties moet kunnen bedienen zul je dus ook frequenties nodig hebben die niet al te dicht bij elkaar liggen anders gaan ze elkaar storen. Vandaar het grote verschil in  frequentie.

Zoals al terecht werd opgemerkt sturen de meeste walstations tegenwoordig beide frequenties mee. Dit is echter niet altijd het geval, en veelal moet je de HOGE frequentie invoeren om alle gesprekken te kunnen blijven volgen !!

Overigens worden de meeste DUPLEX kanalen tegenwoordig gebruikt als enkel kanaal en moet men dus ook op mekaar wachten. Dit noemt men SIMPLEX gebruik van een DUPLEX kanaal.

Om een lang verhaal kort te maken.  Je kunt het beste in de kanaalnummers van je scanner gebruik maken van de hoogst beschikbare frequentie in de marifoontabel.  Er zijn echter uitzonderingen dus de lage frequenties kun je er ook bij zetten, maar dan wel helemaal achteraan.

Groeten Roland.

Offline Willibrordus

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: Newbievraagje over marifoon-frequenties
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2006, 10:59:30 »
Bedankt Gert Jan en Roland voor de tips. Deze avond mijn scanner is programmeren.
Met vriendelijke groet
Willy

MVT-7100, Realistic PRO-2035, UBC760XLT, UBC3500XLT