Auteur Topic: Actieve binnenantenne  (gelezen 21330 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2009, 16:09:09 »
Het resultaat van de antenne type 1 is ronduit bedroevend. Als voorbeeld: de bewaking van de Uithof komt hier normaal met een krachtig signaal zonder ruis binnen, nu met aardig wat ruis. Verder ontving ik eigenlijk niets, ook niet na het verplaatsen van de antenne. Ook het gebruik van de antennesignaalverzwakker op de ontvangers hielp niet. Ik luister over het algemeen met een Kathrein 5/8 golf VHF op een kleefvoet boven op de convectorput. Bij lange na geen ideale situatie, maar bijvoorbeeld de communicatie van Utrecht CS is prima te volgen. Op mijn type antenne staat ook geen merk. Boven op zolder moest ik de antenneverzwakker gebruiken die op mijn ontvangers zit, die ervaring heb ik vroeger ook wel gehad. Maar een simpel Televés-antennetje voor de 80 MHz gaf dezelfde resultaten. Johan heeft gelukkig betere ervaringen, maar hou in de gaten: dat is type 2.
UBC SDS200E + Diamond X-50, UBC 125XLT + Diamond MR77, Icom R7000 + Kathrein 5/8 VHF, UBC SDS100E.

Offline Lootje

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #31 Gepost op: 21 januari 2009, 06:27:42 »
Ik heb ook vorige week type 2 besteld en inmiddels ontvangen. Ik heb de antenne op zolder geplaats met 17 meter Coax-kabel eraan. Ik ben tot nu toe (voor een nog niet zo ervaren gebruiker) erg tevreden over de antenne.
Uniden Bearcat 9000 XLT

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #32 Gepost op: 6 maart 2009, 16:40:32 »
Hoe zijn inmiddels de ervaringen met deze antenne ??
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline DroefToeter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #33 Gepost op: 5 juni 2009, 17:56:30 »
Citaat van: "henryb"
Hoe zijn inmiddels de ervaringen met deze antenne ??

Tja, wat zal ik zeggen. De antenne (Type 2) die ik hier heb, doet het wel iets beter dan de bijbehorende telescoopantenne van mijn scanner, maar dat is dan ook helemaal afhankelijk van waar ik het ding plaats. Te ver van het raam (twee metertjes): vooral ruis. Te korte kabel: vooral ruis. Te lange kabel: vooral ruis. Met de "goede" lengte kabel (wat dat ook zijn mag): yep, iets betere ontvangst. Mits ik de antenne niet op de grond zet, niet aan het plafond hang, niet te dicht bij de scanner zet en ook weer niet te ver. Jullie techneuten zullen hier vast een prima verklaring voor hebben, voor mij is het vooralsnog behelpen.

Moet ik nu gaan klagen? Nou nee, dacht van niet. Voor een paar tientjes een perfecte actieve antenne in huis halen? Het lijkt ook wel erg mooi. Gelukkig woon ik dicht genoeg bij Schiphol om met een natte vinger in de lucht de signalen op te kunnen pikken.  :)

Een collega van mij had nog een Burdenick actieve antenne (tenminste, er zit een stekker aan) voor de range 60 - 900 Mhz liggen die ik heb gekregen. Ik ga daarmee spelen om te kijken of dat wat is.

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #34 Gepost op: 15 september 2009, 11:12:33 »
Beste forum leden.

Is al veel over geschreven maar ben nog niet echt de "beste" binnenscanner tegen gekomen op dit forum. Ik weet zelf ondervinding is de beste leerweg. Ben op zoek naar een binnen scannerantenne en zal op zolder komen te hangen zonodig met een versterker.

Is dit een optie; http://www.dile.nl/index.html?scanners_antenne.htm (SKY SCAN WHITE DIAMOND)

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #35 Gepost op: 15 september 2009, 14:23:09 »
Toch maar eens even een mening geven over binnenantennes al dan niet actief.
Er wordt wat afgegoogled om iets te vinden wat een beetje redelijk presteert en er wordt nogal wat gekocht om orginele rubberducks te vervangen door betere exemplaren etc.
Ook ik heb dat gedaan en ook ik heb het jarenlang binnenshuis gehouden totdat ik een flut mini-discoontje buiten ging proberen en meteen al merkte dat dat aanzienlijk scheelde.
Dat discoontje van een tientje of drie(guldens) en iets van 40cm lang met verschillende sprietjes heeft een paar jaartjes op de kliko gestaan tot het totaal verweerde.
Vanaf dat moment heb ik niets meer aangeschaft voor binnengebruik en raadt dan ook aan wanneer je de mogelijkheid hebt om het buiten te plaatsen dat ook absoluut te doen.
Buitenantennes zijn er in vele maten en hoeven echt niet groot of lomp te zijn.
Discone breedband antennes heb je ook in kleinere maatjes,bijvoorbeeld de Diamond D-150. ( 1m-lang )
Voor amateurbanden heb ze ook al vanaf 1m lengte.
Ook zelfbouw is interessant en maakt het mogelijk om voor nagenoeg elke frequentie een gepiekte antenne te maken (heel leuk voorbeeld is Janos ! )
De montage is ook simpel en is vaak een kwestie van een satelietbeugel tegen de muur monteren en je kunt er antennes met beperkte lengtes op schroeven.
Wil of mag je niet in de stenen boren,prima,boor dan in de voegen,dan kun je dat later altijd nog herstellen.
Wil of mag je niet boren in de stenen om je coaxkabel naar binnen te leiden,prima,via bijvoorbeeld een keuken-klapraampje kun je dat ook doen en zelfs door de rubbers die er in zitten kun je als je aircell-7-coax gebruikt of dunner,het raampje ook nog dicht doen.
Kortom,binnenshuisgebruik is hoe je het ook wendt of keert maar aanmodderen.

-Ed

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #36 Gepost op: 15 september 2009, 16:06:51 »
Citaat van: "pd1eu"
Buitenantennes zijn er in vele maten en hoeven echt niet groot of lomp te zijn.
Discone breedband antennes heb je ook in kleinere maatjes,bijvoorbeeld de Diamond D-150. ( 1m-lang )

Ik vind persoonlijk de D-150 wel een antenne die echt op/aan de muur aanwezig is. Is de D-707 een "slanker" alternatief?
Mogelijk mag ik dan een paar gaatjes in de muur boren ;)

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #37 Gepost op: 15 september 2009, 16:21:07 »
Citaat van: "Bert"
D-707 een "slanker" alternatief

Dat is een actieve buitenantenne met een N-connector en aardig wat gain zag ik.
Heb er geen ervaring mee,wellicht anderen.
Wel lekker slank en inderdaad niet zo in het oog springend... ;)
Reacties graag forumleden !!

-Ed

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #38 Gepost op: 15 september 2009, 21:16:20 »
Citaat van: "Bert"
Mogelijk mag ik dan een paar gaatjes in de muur boren

LOL,dat is al een beginnetje...bij sommigen is zelfs dat al verboden door moeders de vrouw  :)

-Ed

Leen Ansems

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #39 Gepost op: 16 september 2009, 05:24:55 »
Citaat van: "PD1EU"
Citaat van: "Bert"
Mogelijk mag ik dan een paar gaatjes in de muur boren

LOL,dat is al een beginnetje...bij sommigen is zelfs dat al verboden door moeders de vrouw  :)

-Ed

Je kan ook een nieuw model "wasrek" voor d'r monteren en doet dat zo onhandig dat het veel te hoog staat en ze er niet bij kan. Kost je misschien wat "radiostilte" binnen het huwelijk, maar voorlopig staat je antenne er. :oops:

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #40 Gepost op: 16 september 2009, 10:59:27 »
Begrijp niet over je vrouw/vriendin die een antenne zou verbieden... Dan heb je haar verkeerd opgevoed want ik zou het niet pikken;... zolang het natuurlijk geen overdreven kippenhok op je dak betreft want dan kan ze weer wel gelijk hebben.
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #41 Gepost op: 16 september 2009, 11:21:02 »
Een huwelijk/relatie is een complex instituut Shorty.. ;)
Zo heeft elk huisje z'n kruisje.
Ik ben zelf single....en wil dat voorlopig ook zo houden...lol.

-Ed

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #42 Gepost op: 16 september 2009, 11:41:46 »
Heren, heren!!!

Graag on topic, we dwalen wel erg ver af. Voor vrijgezellen hebben we andere sites!

Al iemand een ervaring met de Diamond D-707?

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #43 Gepost op: 16 september 2009, 18:34:53 »
Ik woon in zw Frankrijk en heb een DXpro 10 van RF Systems en een D777 staan. Ik woon in de buurt van Bayonne en kan, met veel ruis, de app van Barcelona ontvangen en met ruis maar goed verstaanbaar de app en twr van San Seb en Toulouse. Ik hoop dat dat iets zegt over deze antenne. Heb er pas een N conn aangezet tbv mijn AR5000 en nu is het helemaal perfect. Hopelijk heb je hier iets aan.

Grtz

Shorty 73 73
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 524
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #44 Gepost op: 17 september 2009, 10:39:27 »
Citaat van: "Shorty"
Ik woon in zw Frankrijk en heb een DXpro 10 van RF Systems en een D777 staan. Ik woon in de buurt van Bayonne en kan, met veel ruis, de app van Barcelona ontvangen en met ruis maar goed verstaanbaar de app en twr van San Seb en Toulouse. Ik hoop dat dat iets zegt over deze antenne. Heb er pas een N conn aangezet tbv mijn AR5000 en nu is het helemaal perfect. Hopelijk heb je hier iets aan.

Grtz
Shorty 73 73

Bedankt voor de info maar deze antenne is iets boven de begroting.

Gr.Bert
Uniden 3500XLT, Bearcat UBC785XLT, Diamond D-150NJ, Jupiter, Lichtkrant

Een mens moet een beetje gek doen,
om het niet helemaal te worden