Auteur Topic: Microclient PC voor PDW  (gelezen 9512 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Microclient PC voor PDW
« Gepost op: 14 januari 2008, 21:44:56 »
Een paar dagen geleden heb ik een zogenaamde Microclient PC gekocht. Dit zijn hele kleine, geluidsarme en energiezuinige computertjes die momenteel her en der voor redelijk lage prijzen (rond de 50 euro) aangeboden worden. Gezien de specificaties leek het mij een ideaal computertje om er Windows 98 op te installeren en er PDW op te laten draaien. Om een lang verhaal kort te maken: het werkt en het draait geweldig goed zelfs.

Zoek je een hele, kleine computer voor PDW dan kun je zo'n Microclient overwegen. Ze zijn nu nog te koop bij http://www.microclient.nl, maar op de site staat sinds vandaag een mededeling dat ze binnenkort uitverkocht zijn, op=op.

Op mijn site heb ik een gebruikersverslag gemaakt van de Microclient in combinatie met PDW. http://www.luisterpost-haaglanden.nl

Groeten,
Edwin

Offline FrankiePlankie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 151
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2008, 22:48:57 »
Leuk zo'n systeempje, maar let op dat een CF card max 1.000.000 schrijf/leescycli heeft.

PDW update je filter.ini elke keer (naar cf-card) en met 2 miljoen meldingen per jaar ben je na een half jaar aan het max van je cf-card... :oops:

Groeten,.
FrankiePlankie

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2008, 22:58:23 »
Citaat van: "FrankiePlankie"
Leuk zo'n systeempje, maar let op dat een CF card max 1.000.000 schrijf/leescycli heeft.
PDW update je filter.ini elke keer (naar cf-card) en met 2 miljoen meldingen per jaar ben je na een half jaar aan het max van je cf-card... :oops:

Nou dat zien we dan wel weer. Tegen die tijd kostten die kaartjes al helemaal niks meer en gaat het stuk, jammer dan, een backup van het systeempje ligt klaar op een USB-stick. Kaartje wisselen, backup terug en klaar.

Overigens heb ik voor de grap nog eens de garantiebepalingen van de fabrikant van het CF-kaartje gelezen. In dit geval heb ik 5 jaar garantie, heb er nog één liggen van een ander merk en die geven levenslang garantie. In het ergste geval moet ik over een half jaar ff terug naar de winkel, maar we zien het allemaal wel  :)

Nou nog één toevoeging dan.... men zegt dat het verhaal over die 1.000.000 schrijfcycli ondertussen achterhaald is maar dat het verhaal erover de CF-kaarten blijft achtervolgen.

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2008, 14:32:12 »
Mooi dingetje, maar ik vind er bitter weinig van mensen die die verkopen (helemaal nietmand na zo eens snel gezocht te hebben)

JOS

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2008, 15:15:08 »
Citaat van: "Jos"
Mooi dingetje, maar ik vind er bitter weinig van mensen die die verkopen (helemaal nietmand na zo eens snel gezocht te hebben)

Ik liep er toevallig tegenaan op Marktplaats. Ze schijnen al een paar keer verkocht te zijn via sites zoals http://www.samenkopen.net al dan niet als microclient of thinclient. Nieuw in de winkel met 2 jaar garantie zal je ze denk ik niet meer vinden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2008, 08:24:14 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Een paar dagen geleden heb ik een zogenaamde Microclient PC gekocht. Dit zijn hele kleine, geluidsarme en energiezuinige computertjes die momenteel her en der voor redelijk lage prijzen (rond de 50 euro) aangeboden worden. Gezien de specificaties leek het mij een ideaal computertje om er Windows 98 op te installeren en er PDW op te laten draaien. Om een lang verhaal kort te maken: het werkt en het draait geweldig goed zelfs.

Zoek je een hele, kleine computer voor PDW dan kun je zo'n Microclient overwegen. Ze zijn nu nog te koop bij http://www.microclient.nl, maar op de site staat sinds vandaag een mededeling dat ze binnenkort uitverkocht zijn, op=op.

Op mijn site heb ik een gebruikersverslag gemaakt van de Microclient in combinatie met PDW. http://www.luisterpost-haaglanden.nl

Dank voor de tip en je uitgebreide beschrijving. Ik was al langer naar zoiets op zoek (industrial PC, fanless PC, ...). Vorige week vanaf mijn vakantiebestemming besteld; er staan nu twee van die schattige kastjes op mijn bureau :)

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2008, 11:54:56 »
Heb er ook een besteld nu is mijn vraag is er ook een stappen plan als je windows XP SP2
er op wil zetten.Heb al aan het googlen geweest maar kan daar niets van vinden.
Iemand die raad weet?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2008, 12:03:58 »
Citaat van: "Tom(zulu10)"
Heb er ook een besteld nu is mijn vraag is er ook een stappen plan als je windows XP SP2
er op wil zetten.Heb al aan het googlen geweest maar kan daar niets van vinden.
Iemand die raad weet?

Ik help je een beetje op weg maar het meeste zal je zelf moeten doen.....

Kijk hier eens: http://www.samenkopen.net/action/886213 (misschien moet je je even registreren). Bij deze actie hoort een forum en daarin is ook van alles te vinden over het installeren van diverse operatingsystemen.  Lees dat eens aandachtig door. Er bestaat blijkbaar ook een XP Lite, misschien een idee?

De meeste mensen die XP erop zetten, doen iets met een CD-speler. De 1 heeft een externe CD-speler die op de USB-poort gaat, de ander combineert de CD speler van de ene PC met de microclient (omdat de MC geen 12 volt aan boord heeft). Is het je eenmaal gelukt om een CD-speler aan te sluiten, dan kan je daarna XP vanaf CD op bijvoorbeeld de CF-kaart installeren of een eventuele harddisk.

Overigens schijnt Linux (Ubuntu) ook erg goed te draaien op dit ding (nog geen ervaring mee) maar dan is het nadeel waarschijnlijk weer dat je er niet al te veel meer aan hebt voor onze hobby  :)

Succes!
Ed

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2008, 14:12:11 »
Citaat van: "Tom(zulu10)"
Heb er ook een besteld nu is mijn vraag is er ook een stappen plan als je windows XP SP2
er op wil zetten.Heb al aan het googlen geweest maar kan daar niets van vinden.
Iemand die raad weet?

Ik denk dat je dat niet moet doen vanwege de geringe interne geheugen cappaciteit en XP neemt "kaal" als >1GB in. Ik ben zelf juist mij vaste PC Pentium 700mhz dualboot aan het maken met XP en WIN98 omdat XP net niet lekker draait op zo'n trage machine.

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2008, 14:16:49 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Ik help je een beetje op weg maar het meeste zal je zelf moeten doen.....

Kijk hier eens: http://www.samenkopen.net/action/886213 (misschien moet je je even registreren). Bij deze actie hoort een forum en daarin is ook van alles te vinden over het installeren van diverse operatingsystemen.  Lees dat eens aandachtig door. Er bestaat blijkbaar ook een XP Lite, misschien een idee?

De meeste mensen die XP erop zetten, doen iets met een CD-speler. De 1 heeft een externe CD-speler die op de USB-poort gaat, de ander combineert de CD speler van de ene PC met de microclient (omdat de MC geen 12 volt aan boord heeft). Is het je eenmaal gelukt om een CD-speler aan te sluiten, dan kan je daarna XP vanaf CD op bijvoorbeeld de CF-kaart installeren of een eventuele harddisk.

Overigens schijnt Linux (Ubuntu) ook erg goed te draaien op dit ding (nog geen ervaring mee) maar dan is het nadeel waarschijnlijk weer dat je er niet al te veel meer aan hebt voor onze hobby  :)

Succes!
Ed

Ed bedankt voor de snelle reactie zal het eens uitzoeken.
En dat zelf doen.....geen is probleem daar is het een hobby voor ben al blij met de info die je hebt gegeven. :P

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2008, 22:32:07 »
Citaat van: "Tom(zulu10)"
Ed bedankt voor de snelle reactie zal het eens uitzoeken.
En dat zelf doen.....geen is probleem daar is het een hobby voor ben al blij met de info die je hebt gegeven. :P

Overigens is het natuurlijk wel zo dat PDW in combinatie met hamcomm modem het allerbeste onder Windows 98 werkt. Dus zou je de Microclient voor PDW gaan gebruiken, dan zou ik eens denken aan W98, wat dan weer erg goed draait op dat kleine ding. Er is een onofficiele patch voor Windows 98 waarmee het nog stabieler en beter werkt. Het is maar dat je het weet ;-)

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2008, 23:24:23 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Citaat van: "Tom(zulu10)"
Ed bedankt voor de snelle reactie zal het eens uitzoeken.
En dat zelf doen.....geen is probleem daar is het een hobby voor ben al blij met de info die je hebt gegeven. :P

Overigens is het natuurlijk wel zo dat PDW in combinatie met hamcomm modem het allerbeste onder Windows 98 werkt. Dus zou je de Microclient voor PDW gaan gebruiken, dan zou ik eens denken aan W98, wat dan weer erg goed draait op dat kleine ding. Er is een onofficiele patch voor Windows 98 waarmee het nog stabieler en beter werkt. Het is maar dat je het weet ;-)

Ja ik ga hem gebruiken voor PDW heb al een paar forums gelezen en overweeg toch om W98 er op tezetten, wat wopper ook al zei dat hij met WinXP traag wordt werd op een forum ook al gezegd dus zal het Win98 worden.

PS: ik heb een cd met Windows98 maar mijn PC draait op Winxp sp2 als nu een map maak en daar windows98 naar toe kopieer en die vervolgens kopieer naar de usb stick (Verwisselbare schijf (:K). herkend Microclient deze dan. :?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2008, 07:41:48 »
Citaat van: "Tom(zulu10)"
Ja ik ga hem gebruiken voor PDW heb al een paar forums gelezen en overweeg toch om W98 er op tezetten, wat wopper ook al zei dat hij met WinXP traag wordt werd op een forum ook al gezegd dus zal het Win98 worden.

PS: ik heb een cd met Windows98 maar mijn PC draait op Winxp sp2 als nu een map maak en daar windows98 naar toe kopieer en die vervolgens kopieer naar de usb stick (Verwisselbare schijf (:K). herkend Microclient deze dan. :?

Je zult je usb-stick bootable moeten maken.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2008, 07:45:18 »
Ha,

Citaat van: "Tom(zulu10)"
PS: ik heb een cd met Windows98 maar mijn PC draait op Winxp sp2 als nu een map maak en daar windows98 naar toe kopieer en die vervolgens kopieer naar de usb stick (Verwisselbare schijf (:K). herkend Microclient deze dan. :?

Dat gaat denk ik niet werken, want je moet de USB-stick nog bootable maken, anders kun je er niet van opstarten en dan doet de MC niks. Je kan eens kijken bij http://www.bootdisk.com/ of zoeken op Google hoe je een USB-stick bootable kan maken. Of je komt hier ff langs, als je een PC met S98 draaiend heb dan is het een fluitje van een cent  :) (hier is Den Haag tussen Nootdorp en Delft, ben je zo vanuit Berkel).

Offline Tom(zulu10)

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1619
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
Re: Microclient PC voor PDW
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2008, 11:56:28 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Of je komt hier ff langs, als je een PC met S98 draaiend heb dan is het een fluitje van een cent  :) (hier is Den Haag tussen Nootdorp en Delft, ben je zo vanuit Berkel).

Dat zou ik zeker doen maar heb op even een op mijn werk wat geregeld wat betreft die USB stick.