Auteur Topic: PDW en USB  (gelezen 11324 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW en USB
« Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2008, 14:27:43 »
Citaat van: "Discriminator"
...dit in RS-232 pakketjes te verpakken en het zo aan een seri ėle poort (echt of via USB-serieelconverter) aan te bieden.

Citaat van: "Discriminator"
Nee, dat kan met standaard RS-232 procedures. PDW moet dan wel worden aangepast.

Ik neem aan dat je eerste quote slaat op de eerste zin van je tweede quote.? Hmmm. je wilt dus het wijzigen van de niveau's van de betreffende stuursignalen voor de UART nl. CTS (DCD en DTR) omzetten in een datastoom via RXD? Maar die is dan afhankelijk geworden van de ingestelde baudrate. Nu zou dat voor 2-level misschien kunnen als je die hoog genoeg instelt en het signaal buffert. Maar ik voorzie problemen voor 4-level....

En PDW zal inderdaad aangepast moeten worden. De Slicer en VXD zijn dan niet meer nodig? Het wordt dan immers een standaard protocol (RXD van de Compoort uitlezen).
Ik ben inderdaad benieuwd of Peter zo'n aanpassing ziet zitten.

Citaat van: "Discriminator"
Goede vraag. In principe zou de geluidskaart even goede resultaten moeten kunnen geven als een seri ėle poort met 2-level interface. Toch merk ik een kwaliteitsverschil.

Dat komt denk ik omdat de 2-level interface via de UART eenduidige niveau's produceert. 't gaat goed of niet.
Ik denk dat het 'sampelen' via de soundcard -wat in Het Hamcom modem feitelijk ook plaatsvindt-  wat ongecontroleerder is. Ten eerste kan het inputniveau vari ėren (met name door interne storingen) en verder ben je meer afhankelijk van de nukken van de timing in de computer (ook omdat het proces complexer is dan een LM324 ;)  ). Maar ik geef mijn mening graag voor een andere...

Trouwens, met een externe USB soundcard kom ik tegenwoordig tot erg goede resultaten. Een RX quality van 100% haal ik nu vaak. Met maar enkele gemiste groupcalls per dag (soms zelfs 0). De tuning die Peter daar heeft gedaan heeft echt geholpen!
Als het aantal fouten oploopt komt dat door intensief internetverkeer...of ongedefinieerde atmosferische storingen.

René van Zon

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: PDW en USB
« Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2008, 14:44:19 »
Citaat van: "Discriminator"
In principe zou de geluidskaart even goede resultaten moeten kunnen geven als een seri ėle poort met 2-level interface. Toch merk ik een kwaliteitsverschil. Wellicht dat Peter hier wat zinnigs over kan roepen?

Wellicht heeft dit te maken met het type geluidkaart en/of de gebruikte instellingen in PDW? Zelf ben ik momenteel even aan het testen met Mobitex en heb daar de compoort voor nodig. Hetgeen betekent (heb maar 1 compoort) dat P2000 thans weer eens via de geluidskaart heb draaien. Hiermee behaal ik net als voorheen gewoon een dikke 100% met niet meer biterrors en/of missed groupcalls dan via de compoort. Dus ik merk totaal geen kwaliteitsverschil. Het ligt dus niet per definitie aan PDW zelf, aangezien het dus wel goed kan werken.

Citaat van: "RenWvZ"
Een RX quality van 100% haal ik nu vaak. Met maar enkele gemiste groupcalls per dag (soms zelfs 0). De tuning die Peter daar heeft gedaan heeft echt geholpen!

Achja als ik dat tellertje gewoon continu 100% laat aangeven dan zijn de mensen al snel tevreden  ;)

Groeten, Peter.

Offline FrankiePlankie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 151
Re: PDW en USB
« Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2008, 15:56:57 »
Citaat
Een RX quality van 100% haal ik nu vaak. Met maar enkele gemiste groupcalls per dag

En dat vindt je goed???  :?

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW en USB
« Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2008, 16:25:38 »
Citaat van: "hunter"
Achja als ik dat tellertje gewoon continu 100% laat aangeven dan zijn de mensen al snel tevreden

Dat vermoeden had ik eerst ook. Daarom was ik opgelucht toen er een keer 99,9% stond. Of heb je dat ook voorgeprogrameerd?  :P

René van Zon

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: PDW en USB
« Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2008, 17:46:18 »
Citaat van: "FrankiePlankie"
Citaat
Een RX quality van 100% haal ik nu vaak. Met maar enkele gemiste groupcalls per dag

En dat vindt je goed???  :?

Vind jij het dramatisch dan? Misschien dat jij zelf weinig tot niets mist, maar ik krijg soms screenshots van het Debug Window en dan schrik je echt. Soms staan die 2 tellers zo hoog dat ze ivm de breedte-beperking niet eens meer goed weergegeven kunnen worden. Zegt dat genoeg?

Na de vele rapportjes die ik in de loop der jaren heb ontvangen kan ik zeggen dat "een paar" missers per dag gewoon binnen de categorie "uitstekend" valt. 100% ontvangst (totaal geen fouten) is onmogelijk. Er valt altijd wel ergens een bitje om, al is het maar als een zwaar apparaat inschakelt, zoals een koelkast. We weten allemaal dat sommige apparaten een 'tik' veroorzaken op ontvangstapparatuur. Zo heb ik weleens rapportjes ontvangen dat men op 2 afzonderlijke systemen gelijktijdig een bericht mist of exact dezelfde biterrors heeft. Zie hierboven een van de mogelijke verklaringen....

Groeten, Peter.

Offline roger1965

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
Re: PDW en USB
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2008, 18:39:57 »
2.16 94%
2.23 97,1%