Auteur Topic: Scanner mee op het vliegtuig naar Zweden  (gelezen 5961 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
  • Rotterdam
Scanner mee op het vliegtuig naar Zweden
« Gepost op: 15 juni 2019, 19:45:22 »
Binnenkort ga ik een paar dagen naar Zweden en ben ik van plan mijn 3500 mee te nemen in mijn handbagage.
De Zweedse wetgeving omtrent scannerluisteren doet erg denken aan de onze, d.w.z., luisteren mag zolang je de ontvangen informatie voor jezelf houdt (Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation hoofdstuk 6, §17). Het is dus niet zo dat scanners een grijs gebied of iets dergelijks zijn zoals in veel andere landen. Helaas lijken de hulpdiensten wel grotendeels of helemaal met encrypted TETRA te werken.


Toch zou ik graag ervaringen horen over het volgende:
1. Doet men op Schiphol over het algemeen lastig over een uitgeschakelde scanner in de handbagage? Ik ga hem aan boord van het vliegtuig uiteraard niet gebruiken, maar toen ik vorige zomer de Eurostar naar Londen nam werd mijn rugzak apart genomen en werd mij gevraagd wat het was (na het uitgelegd te hebben kreeg ik 'm  direct terug na een test op explosievenresidu  :) ). Ik zou hem natuurlijk liever niet kwijtraken.
2. Heeft iemand ervaring met in het openbaar luisteren in Zweden? Ik ben het Zweeds niet helemaal machtig, maar het lijkt me wel leuk om op de luchthaven even te luisteren of in de stad met CloseCall het frequentiegebruik te monitoren. Hier in Nederland lijkt het niemand te boeien, maar bijvoorbeeld in Londen dien je een beetje uit te kijken (ook omdat je daar niet naar privéverkeer mag luisteren). Iemand enige ervaring in Stockholm?
3. Zijn er verder nog tips met betrekking tot mijn eerste vraag (antenne eraf of juist een paar lokale radiostations programmeren o.i.d.)?


In verschillende oudere topics las ik dat reizen met een scanner binnen de EU meestal geen problemen oplevert, maar gezien alle gebeurtenissen de laatste jaren kan ik me voorstellen dat die tips mogelijk niet helemaal meer opgaan vandaag de dag.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2337
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Scanner mee op het vliegtuig naar Zweden
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2019, 20:29:15 »
Ik reis/vlieg meerdere keren per jaar, al jaren lang naar alle uithoeken van de wereld.
Heb altijd scanner, vaak ook DMR porto en SDR-Box bij me.
Nooit problemen mee gehad. Zakmes, vloeistoffen etc. geven altijd problemen.

Zweden is v.w.b. telecom erg modern in o.a. Stockholm. Maar dat is niet zo gek, was de thuisbases van veel bedrijven (Ericsson/Ellemtel).
Visserbootjes kun je wel goed meeluisteren.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
  • Rotterdam
Re: Scanner mee op het vliegtuig naar Zweden
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2019, 20:49:29 »
Dank voor het antwoord Werner.
Zoals in de meeste grote Europese steden anticipeerde ik inderdaad al veel digitaal, al dan niet encrypted verkeer, maar samen met de vissersbootjes zal er vast een en ander analoog te vinden zijn. Heb inmiddels het Zweedse scannerforum en hun frequentiedatabase gevonden, dus ik ga mijn best doen als ik er ben.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4898
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Scanner mee op het vliegtuig naar Zweden
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2019, 07:31:14 »

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 468
  • Rotterdam
Re: Scanner mee op het vliegtuig naar Zweden
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2019, 09:33:36 »
Dank Rene, gaat zeker lukken!
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))