Auteur Topic: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)  (gelezen 11695 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Remko

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
  • PF1R
    • RemkoVanDenAkker.nl
Er zijn nogal wat problemen om te mailen rechtstreeks via PDW, dat komt omdat sommige providers de verzonden mail als spam zien :(
Providers zoals Gmail die verwachten een ssl verbinding, en dat ondersteund PDW niet.

Maar dat is totaal geen probleem met het programma Stunnel die de verbinding om kan zetten naar de door een hoop mail providers verwachte ssl verbinding  ;D.

Eerst download een installeer je de juiste versie van Stunnel vanaf:
https://www.stunnel.org/downloads.html
Ik heb zelf nu als voorbeeld gewoon de installeerbare  versie gepakt op moment van schrijven “stunnel-4.54-installer.exe”

Deze installeer je en start je op, misschien handig om meteen een “service install” te doen die zich ook in het rijtje bevind zodra je de PC opstart of herstart dit programma meteen meedraait.

In je taakbalk zie je een extra icoon van het programma verschijnen, klik daar met je linkermuis knop op.
Klik “Edit stunnel.conf”
En haal de “;” weg bij de volgende regels:
[gmail-smtp]
client = yes
accept = 127.0.0.1:25
connect = smtp.gmail.com:465

Deze configuratie is dat Stunnel een connectie om moet zetten van 127.0.0.1 (localhost) port 25 en moet verzenden naar smtp.gmail.com poort 465 het kan zijn dat je een virusscanner of zelfs een eigen server in de weg zit, dan moet je het zelf even wijzigen in zowel PDW als Stunnel.

Nu heb ik zelf geen complete herinstallatie gedaan dus misschien dat deze regels verwijderd zijn in de nieuwere versies, maar dan kun je deze regels zelf toevoegen.
Sla het bestand door met de muis op  “ bestand->opslaan”  te klikken en daarna de editor af te sluiten.
En ik heb ook als voorbeeld Gmail gebruikt met als voorbeeld poort 465 om te verzenden, andere providers kunnen andere instellingen verwachten.

Daarna klik je weer op de icoon van Stunnel en dan klik je “Reload stunnel.conf” dan worden de gewijgzigde instellingen geladen.



In PDW ga je naar “Options” en dan naar “SMTP/Email” vul je in de volgende velden wat achter # staat zijn opmerkingen:

Vink “enable email notifications” aan met

port: 25
Setting: Filtered messages # Je moet natuurlijk nog even aangeven welke berichten je gemaild wil hebben in “filter->filter list”

Mail settings:
SMTP Host: 127.0.0.1 #hiermee maakt PDW contact met Stunnel.
TO: voorwieisdit@bericht.xx # voorbeeld!!! het email adres waar het bericht naar toe moet
From: vanwieisdit@bericht.xx # voorbeeld!! het email adres waar vanaf verzonden word.

Authentication:
Username: jeloginaam # bijvoorbeeld p2000ergens@gmail.c o m
Password: Jewachtwoord # je wachtwoord.

Dit zou volgens mij voldoende moeten zijn om een test te doen, klik onder Monitor op het knopje “test”
En kijk of er foutmeldingen tevoorschijn komen, en natuurlijk of de verzonden testmail is ontvangen op het gewenste mail adres.

Deze configuratie werkt(e) bij mij zonder problemen.
 
Succes, ik hoop dat ik weer aantal mensen op pad heb geholpen... :P
Ontvangers: AOR3000A/8000, voor p2000 een oude Bearcat 200xlt.
Als zendamateur ook bekent als PF1R.

Offline wcappelle

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2013, 10:00:01 »
Beste Remko,

Dit systeem werkt voorlopig zeer goed, ik had inderdaad het probleem dat 20% van de emails bij de "junk" terecht kwam.
Schitterende post...

Waarvoor dank

Offline Remko

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
  • PF1R
    • RemkoVanDenAkker.nl
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2013, 13:31:34 »
Graag gedaan...

De server van Ziggo blokkeerde in toen alles wat vanuit PDW gemaild werd, maar Gmail gelukkig niet.

Maar in ieder geval bedankt voor de reactie... ;D
Ontvangers: AOR3000A/8000, voor p2000 een oude Bearcat 200xlt.
Als zendamateur ook bekent als PF1R.

exLid057

  • Gast
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2013, 13:33:25 »
Dit systeem werkt voorlopig zeer goed, ik had inderdaad het probleem dat 20% van de emails bij de "junk" terecht kwam.

heb je dit ook gemeld bij je provider ?

exLid057

  • Gast
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2013, 13:38:02 »
Graag gedaan...

De server van Ziggo blokkeerde in toen alles wat vanuit PDW gemaild werd, maar Gmail gelukkig niet.

Maar in ieder geval bedankt voor de reactie... ;D

Ziggo wil dat klanten geen eigen mail (server) gaat versturen daar deze blok op poort 25 ik ben bang dat jou programma super goed bedoeld straks ook geblokt word.

Heb namelijk zelf bij mijn provider (UPC) toestemming gekregen om meer mailtjes te versturen dan normaal

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2013, 13:42:35 »
Het is niet zijn programma, het is bestaande software (gewoon een soort omzetter). Ik zou niet weten waarom dat niet meer zou moeten gaan werken, de providers verwachten tegenwoordig een SSL verbinding en dat is juist wat Stunnel doet. Als dat via een andere poort moet, dan is ook dat aan te passen in Stunnel. Ik zie het probleem dan niet zo, eerder oplossingen...

Offline Remko

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
  • PF1R
    • RemkoVanDenAkker.nl
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2013, 13:46:04 »
Graag gedaan...

De server van Ziggo blokkeerde in toen alles wat vanuit PDW gemaild werd, maar Gmail gelukkig niet.

Maar in ieder geval bedankt voor de reactie... ;D

Ziggo wil dat klanten geen eigen mail (server) gaat versturen daar deze blok op poort 25 ik ben bang dat jou programma super goed bedoeld straks ook geblokt word.

Heb namelijk zelf bij mijn provider (UPC) toestemming gekregen om meer mailtjes te versturen dan normaal

Dat poort 25 bij Ziggo dicht staat, dat begreep ik, vandaar de ik met deze configuratie een ssl verbinding op kan zetten naar een externe server, wat vanuit PDW rechtstreeks nog niet mogelijk is.
En Gmail deed hier niet moeilijk over, vele duizenden berichten zijn deze wijze zonder problemen verzonden.... ;D
Ontvangers: AOR3000A/8000, voor p2000 een oude Bearcat 200xlt.
Als zendamateur ook bekent als PF1R.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2013, 21:40:41 »
Bij Ziggo is het inderdaad zo dat wanneer je met Ziggo over SSL praat je limiet hoger ligt (even uit mijn hoofd 2500/24h in plaats van 500/24h). Maar inderdaad, over SSL kun je ook met andere mailservers verbinden. Gmail en Google Apps hebben overigens ook een limiet voor externe clients, maar volgens mij ligt dat wat hoger.

Offline Remko

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
  • PF1R
    • RemkoVanDenAkker.nl
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2013, 16:05:18 »
Bij Ziggo is het inderdaad zo dat wanneer je met Ziggo over SSL praat je limiet hoger ligt (even uit mijn hoofd 2500/24h in plaats van 500/24h). Maar inderdaad, over SSL kun je ook met andere mailservers verbinden. Gmail en Google Apps hebben overigens ook een limiet voor externe clients, maar volgens mij ligt dat wat hoger.

Ik kon gewoon niks verzenden zonder meldingen te krijgen dat ik spam verzond...  :o, misschien dat het nu aangepast is.
Voor mij is deze manier een handige backup voor als het weer eens niet lukt via Twitter...
En 500 per dag hoop ik niet aan te komen dan moet ik denk mijn huis uit....
;)
Ontvangers: AOR3000A/8000, voor p2000 een oude Bearcat 200xlt.
Als zendamateur ook bekent als PF1R.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #9 Gepost op: 9 december 2013, 18:44:59 »
Ik weet ook niet beter dan dat het helemaal niet meer werkt via Ziggo, zonder SSL.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #10 Gepost op: 9 december 2013, 20:59:27 »
Ik heb het een tijdje werkend gehad via Ziggo, maar knal intussen alles via ZMQ naar een database. Zal eens rommelen straks en zien of ik dat opnieuw werkend kan krijgen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #11 Gepost op: 9 december 2013, 21:30:44 »
Ik heb het een tijdje werkend gehad via Ziggo, maar knal intussen alles via ZMQ naar een database.

ZeroMQ, neem ik aan? Kun je daar wat meer over vertellen?

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Mailen via bijvoorbeeld Gmail (ssl) met PDW (omzeil Ziggo mail probleem)
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2013, 01:36:02 »
Yep, ZeroMQ of øMQ.

Momenteel is mijn uitwerking heel gaar. PDW spreekt via de command file optie een simpele applicatie aan, die de data in een lokaal databaseje zet. Een Python-scriptje wat als publisher fungeert leest iedere seconde die database, verstuurt de nieuwe meldingen en verwijderd ze daarna. Op die feed is een machine uit het DC geabonneerd die proxy't en doorstuurt naar andere applicaties die iets met de data doen.

Al sinds PDW op Github staat heb ik de plannen om PDW zelf als Publisher te laten draaien, maar dat komt er maar niet van ;D Ik doe dit overigens niet alleen met PDW maar ook met bijvoorbeeld data uit de slimme meter.