Auteur Topic: PDW versie 3.0 (met RS232 support)  (gelezen 114098 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #30 Gepost op: 27 augustus 2010, 21:52:01 »
Ik heb even gespeeld met verschillende instellingen voor mobitex bij PDW 3.0 (in vista), zowel als gewone gebruiker als administrator.
Het maakt (bij mij in ieder geval) niet uit wat ik instel, ik kreeg mobitex niet werkend.

Gedachtengang:
Als PDW softwarematig de polariteit van het signaal omkeert als het nodig is voor het decoderen, kan het
dan niet zo zijn dat door onduiddelijke reden de polariteit in de stand 'mobitex' verkeerd wordt geschakeld?
(misschien dat de software 'InvertData' stiekem negeerd?)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2010, 03:52:23 »
Er worden lege lijnen in de (seperate) filter files weggeschreven. Is dit te voorkomen?

Ik monitor Mobitex.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:38:39 »
Citaat van: "Remon"
Er worden lege lijnen in de (seperate) filter files weggeschreven. Is dit te voorkomen?

Staat er een vinkje bij Options -> General -> Separate/group messages with empty line ?

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2010, 16:06:29 »
Citaat van: "MarcoV"
Bij mij ook het probleem met mobitex. Bij 2.60 werkte alles goed en bij3.0 ontvang ik niks.
De scanner werkt via de geluidskaart.

Bug gevonden waardoor de geluidskaart niet werkt! Blijft vreemd waarom het bij sommigen ook niet via de compoort zou werken...

Wie een update wenst (geluidskaart) kan mij mailen.

Offline MarcoV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:18:11 »
Mail je mij die versie even.  :wink:

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2010, 19:06:11 »
Citaat van: "Hunter"
Citaat van: "Remon"
Er worden lege lijnen in de (seperate) filter files weggeschreven. Is dit te voorkomen?

Staat er een vinkje bij Options -> General -> Separate/group messages with empty line ?

Daar staat geen vinkje.

Bij de filter file gaat alles goed, bij de separate file worden er lege lijnen toegevoegd.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #36 Gepost op: 29 augustus 2010, 19:33:26 »
Citaat van: "Remon"
Bij de filter file gaat alles goed, bij de separate file worden er lege lijnen toegevoegd.

Gevonden, denk ik. Maar ben ook nog met wat andere dingen bezig, dus even geen update. Zal geen ramp zijn denk ik :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #37 Gepost op: 3 september 2010, 09:07:26 »
Citaat van: "Discriminator"
Met de Blackbox is het even zoeken naar een geschikte plek, want de meegeleverde antenne is niet optimaal voor 169 MHz.

Dat geldt voor de korte (15 cm lange) antenne.Ik begreep van Hans van Dijken dat er  inmiddels een kwart-golfantenne wordt meegeleverd. Die zou een stuk beter moeten werken.

Offline MarcoV

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #38 Gepost op: 18 september 2010, 09:00:40 »
Ik heb ook nog iets vreemds. Ging bij de andere versie wel goed, maar bezig niet helemaal.

Ik het de filter file een andere naam gegeven. Een .txt. Deze wordt wel netjes aangepast steeds door PDW, maar het is nu al een paar keer voor gekomen dat deze file opeens leeg was gemaakt door PDW. Dit ging bij de vorige versie eigenlijk nooit fout.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2010, 18:53:50 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Discriminator"
Met de Blackbox is het even zoeken naar een geschikte plek, want de meegeleverde antenne is niet optimaal voor 169 MHz.

Dat geldt voor de korte (15 cm lange) antenne.Ik begreep van Hans van Dijken dat er  inmiddels een kwart-golfantenne wordt meegeleverd. Die zou een stuk beter moeten werken.

Is die verbetering uit te drukken in een getal of heeft iemand ervaring met de switch naar een kwart-golf?

Dankzij Hunter en Discriminator hun producties en Discriminator zijn vakkundig en snel werk is het draaien van pdw via usb plug-and-play maar ik zit met een vervelend ontvangstprobleem. Bij het opstarten van het geheel heb ik steevast een ontvangst van 94 à 96% maar hoe langer het geheel draait, hoe lager de ontvangst wordt, tot soms < 80%. Nochtans wordt de antenne niet verplaatst en heb ik dit op verschillende plaatsen in mijn woning voor. Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring voor?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2010, 19:15:30 »
Citaat van: "Asterix900"
Bij het opstarten van het geheel heb ik steevast een ontvangst van 94 à 96% maar hoe langer het geheel draait, hoe lager de ontvangst wordt, tot soms < 80%. Nochtans wordt de antenne niet verplaatst en heb ik dit op verschillende plaatsen in mijn woning voor. Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring voor?

Bij het opstarten van PDW staat de kwaliteitsmeter inderdaad rond 95%. Bij een goed signaal verbetert dit richting 100%, bij een kwalitatief minder signaal zie je het verslechteren.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:07:01 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Asterix900"
Bij het opstarten van het geheel heb ik steevast een ontvangst van 94 à 96% maar hoe langer het geheel draait, hoe lager de ontvangst wordt, tot soms < 80%. Nochtans wordt de antenne niet verplaatst en heb ik dit op verschillende plaatsen in mijn woning voor. Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring voor?

Bij het opstarten van PDW staat de kwaliteitsmeter inderdaad rond 95%. Bij een goed signaal verbetert dit richting 100%, bij een kwalitatief minder signaal zie je het verslechteren.

Voor zover ik weet geeft het ook niet de signaalsterkte weer (ik lees dat een beetje uit de reactie van Asterix900) maar het aantal "decodeerfouten".
Bij een slechtere ontvangst daalt het berekende percentage tot er een soort evenwicht is. En dat is dan de kwaliteit van de ontvangst.

René van Zon

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:13:09 »
Citaat van: "RenWvZ"
Voor zover ik weet geeft het ook niet de signaalsterkte weer (ik lees dat een beetje uit de reactie van Asterix900) maar het aantal "decodeerfouten".
Bij een slechtere ontvangst daalt het berekende percentage tot er een soort evenwicht is. En dat is dan de kwaliteit van de ontvangst.

Dat klopt helemaal. PDW ziet alleen bitjes langskomen, niet de signaalsterkte van het signaal. Door de foutcorrectie in Flex en POCSAG leiden niet alle 'omgevallen bits' tot zichtbare fouten, maar ze geven wel een indicatie van de kwaliteit van de ontvangst. En je moet inderdaad even wachten na het opstarten van PDW totdat er een redelijk stabiele uitlezening wordt verkregen. Dit kan, afhankelijk van het aantal verzonden berichten, een paar minuten duren.

-Rene

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2010, 20:31:59 »
Citaat van: "Discriminator"
........En je moet inderdaad even wachten na het opstarten van PDW totdat er een redelijk stabiele uitlezening wordt verkregen. Dit kan, afhankelijk van het aantal verzonden berichten, een paar minuten duren.

-Rene

Mijn ervaring bij gebruik via een geluidskaart of de slicer is dat een overstuurd signaal óók een daling van het percentage geeft. Dicht bij de zender krijg je dan juist een hoger percentage (tot langdurig 100%) wanneer je bv de antenne op een slechtere plek zet, of zelfs de antennekabel losneemt. (of een verzwakker gebruikt)
Bij de nieuwe RS232 interface ben ik dit probleem nog niet tegengekomen.

Een andere oorzaak van het langzaam zakken van het percentage, terwijl het signaal op het gehoor goed binnenkomt kan een lichte storing op het signaal zijn.

René van Zon

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: PDW versie 3.0 (met RS232 support)
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2010, 23:02:07 »
Citaat van: "Asterix900"
Bij het opstarten van het geheel heb ik steevast een ontvangst van 94 à 96% maar hoe langer het geheel draait, hoe lager de ontvangst wordt, tot soms < 80%. Nochtans wordt de antenne niet verplaatst en heb ik dit op verschillende plaatsen in mijn woning voor. Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring voor?

Zoals al gezegd is 95% de startwaarde. Er hoeft niet perse sprake te zijn van een startwaarde, maar de RX-Quality is een logische deling van het aantal decodeerfouten, door het aantal metingen. Fictief start PDW alvast met een aantal metingen en fouten, waardoor de RX-Quality stabieler is bij het opstarten. Anders zou hij theoretisch direkt op 100% kunnen springen en na een dipje in de ontvangst ineens naar 80% kunnen schieten. Dat soort 'grilligheden' voorkom ik daarmee. Daarnaast weet je vooraf natuurlijk nooit hoe goed de ontvangst is, dus starten met 100% kan bij bepaalde personen iets te positief zijn :)

In jouw geval is de RXQ dus gewoon 80% en is er iets niet goed. Dat hoeft niet perse de ontvangst te zijn, misschien een kabeltje die niet goed is, verkeerde instellingen bij de geluidskaart of een minder goede interface.

Jij zult dus niet per definitie voordelen ondervinden van een RS232 interface, aangezien die voordelen gemeten zijn ten opzichte van een goed referentiesysteem en daar is bij jou blijkbaar geen sprake van...