Auteur Topic: Berichten ontvangen met pc  (gelezen 9414 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline blieb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Berichten ontvangen met pc
« Gepost op: 2 januari 2009, 00:30:26 »
Hoi,

Wat is een goede (maar simpele) mannier om berichten te ontvangen op pc? Moet ik dan aan zo'n tafelontvanger met seriele uitgang gaan denken? (TP-100) of zijn er andere mogelijkheden?

Doel is om alle berichten (van hele land?) te ontvangen en dit met een linux machine te verwerken.

Ik wil de berichten dus niet via internet binnenhalen maar via het p2000 netwerk :)

en heb ook niet echt zin om een scanner aan m'n geluidskaart te knopen :)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2009, 05:45:14 »
Citaat van: "blieb"
Hoi,

Wat is een goede (maar simpele) mannier om berichten te ontvangen op pc? Moet ik dan aan zo'n tafelontvanger met seriele uitgang gaan denken? (TP-100) of zijn er andere mogelijkheden?

Doel is om alle berichten (van hele land?) te ontvangen en dit met een linux machine te verwerken.

Ik wil de berichten dus niet via internet binnenhalen maar via het p2000 netwerk :)

en heb ook niet echt zin om een scanner aan m'n geluidskaart te knopen :)

Tja, met je laatste zin ga je dus al de boot in. Je hebt om alle berichten via P2000 te kunnen ontvangen in elk geval een ontvanger nodig op 169.650 MHz. Dat kan een omgebouwde mobilofoon, portofoon of scanner zijn. Dan gebruik je het programma PDW om de meldingen te verwerken. De signalen komen dan via je geluidskaart binnen. PDW werkt onder windows. Ik heb geen ervaring met Linux, maar hoe dan verder te handelen zal vast iemand anders wel kunnen vertellen. Kijk hier op het forum bij het hoofdstuk PDW voor verdere info over het programma. Wil je het één of ander niet dan houdt alles op en kunnen we je niet verder helpen.

Offline blieb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2009, 22:12:39 »
Aha en hoe zit het dan met die tafel ontvanger mer seriele uitgang? kan ik dat niet gebruiken?

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2009, 02:50:31 »
Niet om berichten van heel Nederland te ontvangen. Er kunnen maar 16 capcodes in.

Offline Kinky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2009, 09:41:59 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "blieb"
Hoi,

Wat is een goede (maar simpele) mannier om berichten te ontvangen op pc? Moet ik dan aan zo'n tafelontvanger met seriele uitgang gaan denken? (TP-100) of zijn er andere mogelijkheden?

Doel is om alle berichten (van hele land?) te ontvangen en dit met een linux machine te verwerken.

Ik wil de berichten dus niet via internet binnenhalen maar via het p2000 netwerk :)

en heb ook niet echt zin om een scanner aan m'n geluidskaart te knopen :)

Tja, met je laatste zin ga je dus al de boot in. Je hebt om alle berichten via P2000 te kunnen ontvangen in elk geval een ontvanger nodig op 169.650 MHz. Dat kan een omgebouwde mobilofoon, portofoon of scanner zijn. Dan gebruik je het programma PDW om de meldingen te verwerken. De signalen komen dan via je geluidskaart binnen. PDW werkt onder windows. Ik heb geen ervaring met Linux, maar hoe dan verder te handelen zal vast iemand anders wel kunnen vertellen. Kijk hier op het forum bij het hoofdstuk PDW voor verdere info over het programma. Wil je het één of ander niet dan houdt alles op en kunnen we je niet verder helpen.

misschien dat de Officer P2000 Ontvanger een optie is, wel vind ik hem zeer prijzig maar ik denk dat dit de oplossing voor jou zou kunnen zijn.
zie http://www.vandijkenelektronica.nl/ P2000 voor Nederland.

aanvulling: kan via usb gekoppeld worden aan PC met bijgeleverd programma.

groeten Kinky

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2009, 10:44:27 »
koop gewoon een flexbox  :)

Offline SemafoonWinkel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2009, 11:43:44 »
Citaat
Doel is om alle berichten (van hele land?) te ontvangen en dit met een linux machine
te verwerken.

Citaat
koop gewoon een flexbox

Vlg. mij gaat het om de combi P2000 decoderen en Linux. Daar veranderd een flexbox niks aan.

Maar leuke gedachte: Asus mini PC + flexbox. Ook leuk op je bureau.

Offline blieb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2009, 19:59:05 »
Hmm ik dacht dat die tafelontvanger alle berichten van alle capcodes door kon sturen naar serieel.

Maar zo'n flexbox komt meer in de richtin van een leuke prijs :). maar die decodeerd de troep niet of wel? het moet wel simpel bewerkbaar zijn op linux als data gewoon simpel via serieel is uit te lezen vind ik het prima, dan kan ik teminste proberen die data leesbaar te krijgen :)

maar als ik eerst moet decoderen enzo vind ik het wat minder.

Offline Kinky

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2009, 21:29:42 »
Citaat van: "blieb"
Hmm ik dacht dat die tafelontvanger alle berichten van alle capcodes door kon sturen naar serieel.

Maar zo'n flexbox komt meer in de richtin van een leuke prijs :). maar die decodeerd de troep niet of wel? het moet wel simpel bewerkbaar zijn op linux als data gewoon simpel via serieel is uit te lezen vind ik het prima, dan kan ik teminste proberen die data leesbaar te krijgen :)

maar als ik eerst moet decoderen enzo vind ik het wat minder.

De officer P2000 kan kan wel alle berichten doorsturen, dan wel naar USB.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2009, 10:32:47 »
Als je nu op je Linux pc Wine installeert, kun je daarna ook Windows programma's draaien.
Je zult dan wel het een en ander zelf uit moeten proberen, want ik denk dat er niet veel gebruikers op dit forum zullen zijn, die deze combinatie werkend hebben. Maar je weet natuurlijk nooit.

Bubo bubo

Offline blieb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2009, 14:04:59 »
Aha, wat een gedoe, dan pak ik er wel een virtuele machine bij waar windows opstaat. moet alleen kijken of ik dan wel de serialport kan forwarden aan de windows.

Maar hoe kan ik dan de berichten verwerken met PDW? of moet ik dan gewoon via email versturen. denk dat dat makkelijkste/goedkoopste weg is. Ik ga het in iedergeval proberen op deze manier :)

flexbox+windows+PDW  :)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2009, 14:07:22 »
Citaat van: "blieb"
Maar hoe kan ik dan de berichten verwerken met PDW?

Wat versta je onder 'verwerken' ?

Groeten, Peter.

Offline blieb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2009, 18:16:54 »
Nouja moet er een eigen script om heen kunnnenschrijven wat hij gaat doen met de informatie die hij binnen krijgt :)
vervolgens moet het opgeslagen worden in een database.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2009, 18:19:28 »
Citaat van: "blieb"
Nouja moet er een eigen script om heen kunnnenschrijven wat hij gaat doen met de informatie die hij binnen krijgt :)
vervolgens moet het opgeslagen worden in een database.

Er zijn zat mensen die dat al draaien, dus als je iets eerder met deze informatie was gekomen was je wellicht eerder geholpen :-) Dat is mogelijk via de commandfile. Een zelf op te geven programma wat wordt aangeroepen bij het filteren van door jou opgegeven codes met alle berichtitems (tijd, datum, etc) als argumenten. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar je kunt beginnen om jezelf even in te lezen in het topic "PDW en databases" en eventuele vragen in dit topic stellen. Nadat je PDW aan de praat hebt gekregen :-)

Groeten, Peter.

Offline blieb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Berichten ontvangen met pc
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2009, 20:45:57 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "blieb"
Nouja moet er een eigen script om heen kunnnenschrijven wat hij gaat doen met de informatie die hij binnen krijgt :)
vervolgens moet het opgeslagen worden in een database.

Er zijn zat mensen die dat al draaien, dus als je iets eerder met deze informatie was gekomen was je wellicht eerder geholpen :-) Dat is mogelijk via de commandfile. Een zelf op te geven programma wat wordt aangeroepen bij het filteren van door jou opgegeven codes met alle berichtitems (tijd, datum, etc) als argumenten. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar je kunt beginnen om jezelf even in te lezen in het topic "PDW en databases" en eventuele vragen in dit topic stellen. Nadat je PDW aan de praat hebt gekregen :-)

Groeten, Peter.

Ja ik was al in dat topic aan het lezen. komt omdat mijn bericht ineens in een ander forum staat :P

Ik denk wel dat het gaat lukken dan :)
eerst maar zo'n flexbox kopen :P