Scanners, Ontvangers en Zendapparatuur > Antennes, kabels, etc.

Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart

<< < (2/4) > >>

Peter214:
Ga ik morgen even doen…als ik het niet vergeet  :)

Peter214:

--- Citaat van: sven861 op 26 april 2023, 10:01:14 ---Hai Peter,

Leuk jouw ervaringen met deze antenne te horen. Ik heb deze antenne zelf niet in mijn bezit. Zou je voor mij de lengtes van de vier stralers kunnen opmeten vanaf de bovenkant van de kleine zwarte cirkel bovenop de magneet, tot aan de bovenkant stralers? Dan kunnen we uitrekenen waar de antenne nu voor geoptimaliseerd is.


Kleine zwarte cirkel bovenop de magneet

Gr, Sven

Yes, gedaan.

1x60 cm
1x26 cm
1x19 cm
1x30 cm met spiraal

MvG
Peter214
--- Einde van citaat ---

sven861:
1x60 cm = 125 MHz
1x26 cm = 288 MHz
1x19 cm = 395 MHz
1x30 cm met spiraal = ik gok op 5/8 voor 440MHz

Als je marifoon wilt optimaliseren en luchtvaart wilt behouden, de 19cm vervangen voor 47,5cm:

1x60cm = 125 MHz (doet het ook goed op 375 MHz)
1x47,5cm= 158 MHz

je kan ook (bij plaatsing binnen) een 3/4 golf geďsoleerd koperdraad monteren voor marifoon, dit geeft je 2dB winst voor die band. lengte: 136cm
De draad vertikaal wegspannen en gebruik goede tegencapaciteit zoals hierboven aangegeven met gaas.

Gr, Sven

Peter214:
Superbedankt voor je reactie en de uitleg, berekening. Ik ga van de week even aan de slag.
Je gaat het resultaat horen van me.

Peter214

[mod]Onnodige quote weggeknipt. Als je direct reageert op een bericht kun je beter 'Reageer' dan 'Citaat' gebruiken. Lees ook https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=28355.msg332786#msg332786

Peter214:
Morgen Sven,

Hetgeen jij had aanbevolen uitgevoerd en inderdaad de ontvangst van de marifoon is sterk verbeterd.
Ik zie echter in de luchtvaartband VHF laag, toch een verslechtering.
Ik heb de 19 cm weer teruggeplaatst en de 26 cm eruit gehaald en daar de 47,5 in teruggezet.
Dat levert voor beide banden een goed resultaat op.
Nu nog kijken wat ik mis in de militaire uhf band.
Wordt vervolgd.

Peter214

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie