Auteur Topic: Migratie > nieuwe server  (gelezen 4483 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Migratie > nieuwe server
« Gepost op: 9 februari 2022, 17:50:07 »
Achter de schermen wordt al enige tijd gewerkt aan het migreren naar een nieuwe/betere server. Deze server zal meer capaciteit hebben, hopelijk wat sneller zijn en alle systemen die daarop draaien (web/sql etc) zijn up-to-date (oude server was hopeloos verouderd). Verder staat security hoog in het vaandel. Nu zal een site als p2kflex minder interessant zijn voor de Russen en Chinezen om te hacken, maar met wat voortschrijdend inzicht kan het geen kwaad om wat meer bij de tijd te zijn.

Deze overstap zal gefaseerd verlopen. De Telegram server van de P2000bot draait al een maand op de nieuwe server en sinds vandaag put deze zijn data ook uit de nieuwe database.

De volgende stap zal (vermoedelijk) zijn dat de bestaande webserver (de p2kflex site zelf) zijn data uit de nieuwe database haalt, maar je als gebruiker dus nog gebruikt maakt van de oude server.

Als laatste stap zal de DNS worden omgezet zodat p2kflex.nl ook daadwerkelijk naar het IP adres van de nieuwe server verwijst.

Waar mogelijk zal de impact minimaal zijn, waar nodig kan er wat downtime zijn en waar mogelijk zullen we dit proberen te communiceren.

Met vriendelijke groet,

Het p2kflex-team

Offline Bernt

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1851
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2022, 20:03:24 »
Succes. Hoelaat?

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2022, 21:04:32 »
Bedankt voor alle moeite!

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2022, 21:54:06 »
Voor de IT-nerds onder ons, gewoon uit interesse, wat voor server gebruikten we, en waar gaan we naar toe spec-wise? Heb je wat getallen over hoeveel ruimte de databases innemen en wat we met z'n allen aan dataverkeer verstoken per maand/jaar oid?
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2022, 06:56:23 »
Voor de IT-nerds onder ons, gewoon uit interesse, wat voor server gebruikten we, en waar gaan we naar toe spec-wise? Heb je wat getallen over hoeveel ruimte de databases innemen en wat we met z'n allen aan dataverkeer verstoken per maand/jaar oid?

Eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw benul van. De meeste mensen zien mijn naam steeds voorbij komen maar er zit een heel team achter. Serverside heb ik echt geen kruimel kaas van gegeten...

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2022, 07:41:04 »
Eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw benul van. De meeste mensen zien mijn naam steeds voorbij komen maar er zit een heel team achter. Serverside heb ik echt geen kruimel kaas van gegeten...

Is ook een antwoord, geen probleem! Succes met de migratie!
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2022, 19:30:45 »
De m. en expert. sites vissen hun meldingen nu alvast uit de nieuwe database, op de nieuwe server.
Mocht er iets geks te zien zijn, laat het even weten!

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2022, 16:41:22 »
Sinds vandaag (?misschien gister?) zie ik de meldingen die de p2kflex pagina stuurt ineens voorzien van een andere tekst;
https://postimg.cc/xXDP6ZmD
(Sorry, erg klein, maar was even een schermafdruk omdat het nogal snel gaat..)

Staat nu iets van 'td class="MSGbrw" en daarna pas de melding; dit was voorheen nooit het geval

(betreft het popupje wat mooi op het scherm komt)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2022, 18:33:59 »
Heb ik eerder al eens van iemand gehoord (langer geleden), maar ik heb geen idee waar dit soort komt, de opmaak van de meldingen is niet veranderd.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2022, 10:10:56 »
De laatste tijd haalde de webserver vanaf de oude server zijn meldingen uit de nieuwe database.
Dat werkte goed en we zijn nu langzaam de DNS aan het overzetten zodat je ook op de nieuwe webserver uitkomt en al het verkeer dus via de nieuwe server loopt.

Op dit moment loopt IPv6 (voor wie daar bekend mee is) al via de nieuwe server. IPv4 volgt binnenkort.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 320
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2022, 06:58:21 »
Probeerde net een capcode op te zoeken in de HDB, maar die blijft op laden staan.. Heeft dat misschien hier ook mee te maken??
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2022, 06:59:49 »
Probeerde net een capcode op te zoeken in de HDB, maar die blijft op laden staan.

Bij mij hetzelfde.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2022, 09:07:04 »
Op de oude server lijkt hij inderdaad niet lekker te werken. Nieuwe server wel. Even geduld tot alles om is gezet :)

Offline dajero

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2022, 16:32:52 »
Voor de IT-nerds onder ons, gewoon uit interesse, wat voor server gebruikten we, en waar gaan we naar toe spec-wise? Heb je wat getallen over hoeveel ruimte de databases innemen en wat we met z'n allen aan dataverkeer verstoken per maand/jaar oid?

Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar.  8)
En naar wat we met z'n allen hardwarematig vragen van de server qua specs (CPU, RAM,...)

Offline proxymus

  • P2kflex Senior Engineer
  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
  • P2kFlex
    • P2kFlex
Re: Migratie > nieuwe server
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2022, 15:44:11 »
Op dit moment maken we gebruik van VPS van TransIP "Performance C8 VPS"
Alles draaien we in docker containers, waardoor het beheer en beveiliging van de server makkelijker is geworden.

SPECS:
- 8 dedicated vCPU's
- 16 GB RAM
- 400 GB NVMe
- 20 TB pooled traffic


Met vriendelijke groet,

Het p2kflex-team