Auteur Topic: Opnieuw actief  (gelezen 2065 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janmetdepet

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Opnieuw actief
« Gepost op: 23 juni 2023, 09:24:03 »
Hallo radioactieve vrienden,

Na enkele jaren radiostilte heb ik besloten om opnieuw wat actiever te gaan luisteren.
Ik ben woonachtig in België en ben vanaf volgende week werkzaam op een locatie dichtbij een lokaal vliegveld waar veel privé vluchten bewegen. Mede dit heeft de kriebel laten opkomen om opnieuw een scanner aan te schaffen.
Ook thuis zijn er in de zomer tal van activiteiten in de buurt waar er radioverbindingen moeten gebruikt worden. Daarnaast woon ik op enkele km's van de Belgische kust en zijn er regelmatig in de zomer ballonvluchten die over komen. Dankzij de nabijheid van een ziekenhuis is er ook regelmatig beweging van de MUG-heli en de NH-90 heli's van de kustwacht.

Ik heb nog steeds mijn omgebouwde UBC360clt in gebruikt om POCSAG/FLEX mee te ontvagen. Ik sta op het punt om een Uniden UBC125xlt aan te kopen en de Diamond RH795. Anderzijds twijfel ik over de 3600xlt, maar de prijs en steile leercurve houden met tegen.
Deze keer niet de bedoeling om spectaculaire dingen op te zetten. Gewoon meeluisteren met luchtvaart en op evenementen.

Gr

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Opnieuw actief
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2023, 11:38:32 »
Welkom, veel plezier.

De 3600 is i.d.d. wat lastiger te bedienen, wanneer hij reeds voorgeprogrammeerd is, valt het echter weer mee.
Anderzijds, voor luchtvaart heb je geen DMR nodig.

De UBC125 met 10 banken / 500 kanalen is dan ook prima.
Wij verkopen ze voorgeprogrammeerd, en 9 van de 10 keer met de Diamond RH771.
Is een erg fijne universele antenne.
(alles is op voorraad mocht je belangstelling hebben).

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Opnieuw actief
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2023, 13:15:11 »
Welkom terug 😊

Voor het luisteren naar Luchtvaart/analoge frequenties is de 125XLT een goede keus. Hij is eenvoudig te programmeren en heeft een gevoelig ontvangst. Daarnaast heeft hij ook de Close Call functie dus kan je zelf ook frequenties die in je omgeving gebruikt worden ontdekken. Qua antenne heb ik zelf goede ervaringen met de RH771 antenne (op mijn 3600XLT).
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx